לשכת העצמאים לכחלון: מס דירה שלישית - פגיעה אנושה

שיעור העצמאים שלהם דירה נוספת עומד על 31.2%, לעומת 18.3% בלבד בקרב השכירים ■ "הנפגעים קיוו להבטיח את עתידם הכלכלי לעת פרישה באמצעות דירה נוספת"

דאגה בקרב העובדים העצמאים במשק מהתוכנית שמקדם שר האוצר, משה כחלון, להטיל מס ריבוי נכסים (מס על דירה שלישית ומעלה): בפנייה של נשיא להב, לשכת העצמאים והעסקים, רועי כהן, לשר האוצר הוא מזהיר כי תזכיר החוק המוצע מתעלם ממגזר העובדים העצמאים. לדברי כהן, במשך שנים ארוכות מגזר זה לא נהנה מפנסיה, ובחר להשקיע את הכנסותיו ברכישת דירות - שיהוו בעבורו מקור פרנסה עם ההגעה לזקנה.

בפנייתו לכחלון מביא כהן את נתוני הסקר החברתי שעשתה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ב-2012, וממנו עולה כי בישראל 42.3% עצמאים שלהם אין הסדר פנסיוני - וזאת בהשוואה ל-18% עובדים שכירים שאין להם הסדר כזה. עוד טוען כהן בהתבסס על ממצאי סקר הלמ"ס, כי נתוני ההכנסה של העצמאים מצביעים על כך ש-36.4% מהעצמאים במשק השתכרו מתחת לשכר המינימום, וכ-70% מהם השתכרו שכר נמוך מהשכר הממוצע במשק. לפי כהן, בזמן שהמחוקק קבע את חוק פנסיה חובה לכלל השכירים במשק - העובדים העצמאים "הופקרו" ולא נכללו בחוק, כך שרק במסגרת חוק ההסדרים הקרוב תוחל פנסיית חובה גם על מגזר זה.

מהנתונים שהציגה לשכת להב עולה עוד כי שיעור העצמאים שמחזיקים בבעלותם דירה נוספת גבוה בכמעט פי שניים מהשיעור המקביל בקרב שכירים, ובגילים שקרובים לגיל הפרישה - מדובר בשיעורים גבוהים יותר. לפי להב, מסקר אחר שעשתה הלמ"ס, ב-2015, עולה כי שיעור העצמאים שלהם דירה נוספת עומד על 31.2%, שהם 50,561 עצמאים - וזאת לעומת 18.3% בקרב השכירים.

 

מאותו סקר עולה כי שיעור העצמאים שמחזיקים דירה נוספת וגילם 60-64 נאמד ב-41% לעומת 19.7% בקרב שכירים בקבוצת גיל זו, ושיעור העצמאים שמחזיקים דירה נוספת וגילם 65-74 נאמד ב-36.5% לעומת 22.5% בקרב שכירים בקבוצת גיל זו. "כ-25 אלף עצמאים שגילם 60-74, שאיש לא דאג להם לפנסיה במשך שנים וקיוו להבטיח את עתידם הכלכלי לעת פרישה באמצעות דירה נוספת, עשויים להיפגע מהחוק", כותב כהן לכחלון. "ההחלטה למסות מקור הכנסה זה בעבור עצמאים שהגיעו לגיל פרישה מהווה פגיעה אנושה בתנאים הסוציאליים של עובדים אלה, מה גם שהם הוזנחו במשך שנים בידי המדינה".

בפנייתו לשר האוצר מציין כהן כי אין בידי להב נתונים על אודות מספר העצמאים במשק שמחזיקים בשתי דירות נוספות: "סביר שהמגמה נשמרת גם במקרה של בעלות על שתי דירות נוספות - בהתאמה לחלופה של חיסכון פנסיוני הניכרת בשיעורי המחזיקים בדירה נוספת". מלשכתו של שר האוצר לא נמסרה התייחסות לדברים.