מכבי תל-אביב בכדורסל? הבורסה היא לא המגרש שלה

הבורסה המקומית אמנם זקוקה נואשות לעירוי חיצוני ולכניסתן של חברות חדשות, אבל אין כל היגיון בהזרמת הון למועדון הכדורסל, אלא בדרך של הנפקת איגרות חוב עם תשואה נדיבה למשקיעים

מכבי תל אביב נגד נס ציונה / צילום: אלן שיבר - מינהלת הליגה
מכבי תל אביב נגד נס ציונה / צילום: אלן שיבר - מינהלת הליגה

משקיעים אינם נלהבים בדרך כלל מהנפקה, שכן ברור להם שהעיתוי שלה נבחר בקפידה - כאשר התוצאות מרהיבות והחברה בשיאה. היטיב לתאר זאת לפני שנים רבות צ'ארלי מנגר, שותפו העסקי של וורן באפט, בדוח הכספי של ברקשייר הת'אוויי לשנת 95'. הוא סיפר על אדם שלקח את סוסו המדדה לווטרינר, ושאל אותו כך: דוקטור, הסוס הזה צולע, אבל באופן מוזר, יש פעמים שהוא פתאום הולך מצוין - אפשר לעשות משהו? בוודאי, השיב הווטרינר, בפעם הבאה שהוא הולך יפה - תמכור אותו.

אז זהו, שנזכרתי בסיפור המשעשע הזה בסוף השבוע האחרון, עת קראתי כתבת ספורט שעסקה בהנפקתה האפשרית של קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב. זו לא הפעם הראשונה שהאפשרות האמורה עולה, אבל העובדה שחגי בדש, מי שהיה עד לא מכבר מנהלו של בית ההשקעות פסגות, מונה למנהלה החדש של הקבוצה, מעניקה לכאורה הסתברות מוחשית לתרחיש של הנפקה. זה אולי רעיון נחמד להשתעשע בו, אבל מההיבט הכלכלי הוא חסר סיכוי ממשי.

הנפקה ללא תמורה: ניתן לומר, באופן גס, שחברות בורסאיות נחלקות לשניים - חברות ערך שמציעות למשקיעים בהן יציבות תזרימית, לצד חברות צמיחה - שעדיין אינן מרוויחות, אבל הן מקפלות בתוכן פוטנציאל גבוה להשבחה.

איני מכיר ולו קבוצת כדורסל מקומית אחת שעונה להגדרה. יש הטוענים שהשקעה בקבוצת ספורט דומה להשקעה בחברת סטארט-אפ קטנה, שכן בשני המקרים ההפסדים בתחילת הדרך הם זמניים, כך שצריך להביט קדימה על הפוטנציאל והרווחים העתידיים. נו באמת, האם מכבי תל אביב היא קבוצת כדורסל הנמצאת בתחילת דרכה? אני חושב שההיפך הוא הנכון, זוהרה נגזר בעיקר מעברה.

שחיקת הנכס המרכזי: קבוצת כדורסל היא עסק תנודתי, כך שאיכות ביצועיה צריכה להישפט על פני תקופת זמן ארוכה. נדמה לי שאיש לא יופתע, אם אומר שהישגיה של מכבי תל אביב נמצאים במגמת ירידה. יש לכך הסברים וסיבות למכביר, חלקם נעוצים בקבוצה וחלקם בסביבה, אבל לו אני הייתי נדרש להביע בעניין דעה, הייתי מצביע על נקודה אחת ויחידה - העובדה שיכולת ההשפעה של היו"ר המיתולוגי, מר שמעון מזרחי, הלכה ודוללה. מדוע זו סיבה לדאגה? משום שאם רוצים להתנבא לגבי המשך דרכה של הקבוצה, חשוב להבין שמדובר בעמוד התווך הכי חשוב ומרכזי שלה - או לכל הפחות במי שהיה כזה.

כסף "טיפש": מנקודת מבטם של בעלי השליטה בקבוצה, הנפקה ציבורית היא ללא ספק אופציה מפתה. יש מעט מאוד משקיעים פרטיים שיהיו מוכנים להזרים כספים, לכסות על גירעונות והפסדים, מבלי לקבל יכולת השפעה בנושאים ניהוליים. בהנפקה ציבורית זו בדיוק התוצאה, שהרי המשקיעים הפיננסיים אינם מעוניינים להתערב בניהול החברה - למרות המזומנים שהזרימו לתוכה - והדבר היחיד שחשוב להם זו תוחלת התשואה. אז זו בדיוק הנקודה, שאינני רואה דרך שבה קבוצת כדורסל מקומית תחזיר את ההשקעה.

כלכלה הפוכה: בחברה עסקית רגילה, היררכיית התגמול ברורה - המנהלים מרוויחים יותר מהעובדים, וחלקם של הבעלים גבוה מזה של המנהלים. בספורט המקומי מתרחשת מציאות כלכלית עקומה - בעלי השכר הגבוה ביותר הם השחקנים, לאחר מכן המאמן, והבעלים על פי רוב מפסידים. הסיבה לכך לגיטימית וידועה, והיא נובעת מכך שמי שמשקיע בספורט המקומי אינו עושה זאת משיקולי רווחיות ותשואה. מה שמניע אותו, בדרך כלל, זה עניין אישי, אתגר, פרסום וחשיפה. זה בסדר גמור, אבל זה לא מה שמחפש המשקיע הממוצע.

השוואה לעולם: יש בעולם לא מעט דוגמאות מוצלחות לקבוצות ספורט שהפכו לחברות ציבוריות, כך שהשאלה הרפלקסיבית שעולה, היא במה ישראל שונה? בהרבה דברים, אבל מה שרלוונטי לענייננו, זה ההבדלים הדרמטיים בגודלו של קהל היעד ובשיעורי הצפייה. הביטו על הדוגמאות הרלוונטיות באירופה, זה לא מקרי שכולן הן של קבוצות כדורגל גדולות ומפורסמות. העובדה שכדורסל הוא ענף ספורט הרבה פחות פופולרי לצפייה, מובילה לסיטואציה שבה מרבית קבוצות הכדורסל אינן רווחיות.

אם בוחנים את דוחותיו הכספיים של מועדון הספורט ברצלונה, למשל, מגלים שקבוצת הכדורסל מסובסדת לחלוטין על-ידי מועדון הכדורגל המפואר. הוא הדין גם לגבי ריאל מדריד, ועוד מועדונים רבים.

ורק כדי למנוע אי הבנה, אומר שמכבי תל אביב אינה קבוצת כדורסל "ענייה", שכן מחוץ ל-NBA היא אחת מהקבוצות הכי מכניסות - ועדיין, היא מתקשה לכסות על ההוצאות.

אם כבר אז חוב, לא אקוויטי: אינני מוצא כל היגיון בהזרמת הון למועדון, אבל אם בעלי השליטה הנוכחיים בכל זאת נחושים לגייס כספים לקבוצה, אזי מן הראוי לשקול הנפקת איגרות חוב - תחת ביטחונות ראויים, כדוגמת שעבוד ההכנסות המובטחות מהיורוליג, וכמובן שהתשואה למשקיעים צריכה להיות נדיבה.

שורה תחתונה: אין ספק שהבורסה המקומית זקוקה נואשות לעירוי חיצוני ולכניסתן של חברות חדשות - קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב היא לא אחת מהן.

*** הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר מניות בלאומי שוקי הון, עובד בנק לאומי. הסקירה בוצעה על בסיס מידע ונתונים ציבוריים, המפורסמים לכלל המשקיעים, ועליהם בלבד