רשות ני"ע: מנהלי iTrader - מכונה משומנת של עושק לקוחות

בכירים בבית המסחר iTrader נעצרו בחשד לעבירות ני"ע ■ היו"ר והמנכ"ל עידו פישמן ובכירים נוספים בחברה חשודים כי הציגו מצגי-שווא ללקוחות ושידלו אותם להגדיל את השקעתם למרות שנצברו הפסדים כבדים

הלוגו של חברת iTrader
הלוגו של חברת iTrader

מנהלי בית המסחר iTrader וחלק מעובדי החברה היו חלק ממכונה משומנת ומאורגנת של מירמה ועושק לקוחות, שלא הבינו בהשקעות והלכו באמונה עיוורת אחרי מצגי-שווא שהציגו להם עובדי החברה - כך טענה רשות ניירות ערך במסגרת בקשה לשחרורם ממעצר בתנאים של בכירים ועובדים בבית המסחר - עידו פישמן, דניאל שוורץ, נאור נוח, יונתן תורגמן, יצחק בבלר, איתם דוראב, מאור ג'רבי - שנעצרו אתמול (ד') בחשד לביצוע עבירות ניירות ערך.

החקירה נוגעת לחשדות באשר לפעילותה של חברת "גל מדיה טרייד בע"מ" - המפעילה את בית המסחר iTrader - חברה פרטית בבעלות מלאה של עידו פישמן, המשמש בה כיו"ר הדירקטוריון וכמנכ"ל.

לפי החשד, במהלך התקופה שבין מאי 2013 למאי 2016, ביצעו החשודים פעילות ייעוץ השקעות ללא רישיון, תוך הצגת מצגי-שווא חוזרים ונשנים ביחס להשקעות בנכסים הפיננסים בפני לקוחות החברה, והכול על-מנת לשכנעם להשקיע, או להגדיל השקעתם, באותם ניירות ערך או נכסים פיננסיים.

לפי ממצאי החקירה, החשודים שידלו לכאורה את לקוחותיהם להשקיע כספים באמצעות החברה וכן שידלו את הלקוחות להמשיך להשקיע כספים חרף בקשתם של הלקוחות לחדול מהשקעתם, לאחר שצברו הפסדים כבדים בהשקעות אלה. עוד לפי החשד, פעילות שידול זו בוצעה תוך הצגת מצגי-שווא מתוחכמים, לרבות ביחס לסיכויי הרווח מהשקעות אלה.

מהחקירה עולה כי החשודים ניצלו את פערי הידע הקיימים בינם לבין המשקיעים ביחס למוצרים הנסחרים בחברה, ובאמצעות מצגי-שווא שונים, ובכלל זה בנוגע לסיכויי הרווח מן הפעילות האמורה, לחצו על הלקוחות להגדיל את השקעתם מבלי להתייחס להשלכות ההרסניות של השקעות אלה על חייהם השוטפים.

במסגרת זו, לפי החשד, לא נרתעו החשודים מלשדל לקוחות להמשיך ולהשקיע אף שלקוחות אלה צברו הפסדים כבדים בהיקף של מאות אלפי שקלים, ותוך ניצול המצב הנפשי הקשה אליו נקלעו בעקבות ההפסדים שספגו בגין השקעות אלה.

מכונה משומנת

בנוסף, מממצאי החקירה עולה כי החברה מסרה לרשות ניירות ערך פרטים מטעים במסגרת בקשתה לרישיון ניהול זירת מסחר. ביוני השנה החליט סגל רשות ניירות ערך על דחיית בקשת הרישיון לניהול זירות סוחר, שהגישה "גל מדיה טרייד", וזאת מטעמים הנוגעים למהימנות החברה.

לחשודים מיוחסות עבירות של ייעוץ ללא רישיון ושיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות וכן עבירות קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

בנוסף, לפי החשד, פישמן שיבש את הליכי החקירה שביצעה רשות ניירות ערך במסגרת חקירת הפרשה, ומיוחסת לו גם עבירה של שיבוש הליכי משפט.

אמש הובאו החשודים בפני בית משפט השלום בתל-אביב, וכולם שוחררו ממעצר בתנאים מגבילים. בא-כוחה של רשות ניירות ערך, עו"ד שחם שביט, אמרה בדיון כי "אותם אנשים (מאמני המסחר בחברה - א' ל"ו) פעלו כארגון לכל דבר, וידעו אילו מצגי-שווא לומר ללקוחות כדי להניע אותם לפעול, ולתת מכספם. הם פעלו מתוך תאוות-בצע ובונוסים על חשבון אותם לקוחות, הסתירו מהם פרטים רלוונטיים מהחשבונות. גם כשההפסדים הצטברו לאותם לקוחות, אותם עובדים ניצלו בדעה ובפיקוח של המנהלים את מצבם (מצבם הקשה הנפשי של הלקוחות - א' ל"ו) - והכול כדי להמשיך את אותה מכונה משומנת של הזרמת כספים לחברה לביצוע השקעות כושלות, כאשר הם יודעים שהסיכויים גדולים מאוד שהלקוחות יפסידו את כספם".

"שקיפות גדולה"

עו"ד זהר לנדה, שייצג בדיון את כל החשודים, ציין מנגד כי החברה פעלה במשך 3 שנים, ולפיכך הוא היה מצפה מרשות ניירות ערך, שתפקידה להגן על משקיעים כתפיסת עולם, לפעול קודם, ולא לטעון כי יש מכונה משומנת שפועלת בתרמית במשך תקופה של 3 שנים. "לא רק שלא פעלנו במחשכים, אלא שהשקיפות הייתה גדולה. פנינו לרשות ניירות ערך לקבל רישיון לניהול זירות סוחר", אמר.

בית המסחר iTrader שימש בעבר כספונסר של מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, ובהמשך כנותן החסות הראשי של מועדון הכדורסל מכבי תל-אביב. החשוד דניאל שוורץ שימש כמנהל המכירות בחברת גל מדיה, וכיום הוא מכהן כמשנה למנכ"ל בחברה אחרת תחת ניהולו של פישמן; החשוד נאור נח שימש כמנהל מכירות בגל מדיה, האחראי על כל אנשי המכירות במחלקת שימור לקוחות בחברה; החשוד יונתן תורג'מן שימש כאחראי צוות בחברה; והחשודים יצחק בבלר, איתם דוראב ומאור ג'רבי שימשו כמאמני מסחר ומשווקים בחברה.

מחברת iTrader נמסר: "כל עובדי החברה משתפים פעולה באופן מלא עם אנשי רשות ניירות ערך. יודגש כי החברה היא זו שפנתה מיוזמתה לרשות על-מנת לקבל רישיון לפעול בישראל, אך כאשר הבקשה לא אושרה, החברה הפסיקה את פעילותה".