רימה את החיים, עשה הון על חשבון המתים - ויועמד לדין פלילי

יוסף דוד אבולעפיה, בעל עסק בתחום המצבות, נאשם כי מכר במירמה חלקות קבר שלא היו בבעלותו ■ מואשם בקבלת דבר במירמה בהיקף של כ-5.6 מיליון שקל ובהלבנת הון בהיקף דומה

בית הקברות בקריית שאול. בבתי קברות סגורים המחירים מאמירים / צילום: איל יצהר
בית הקברות בקריית שאול. בבתי קברות סגורים המחירים מאמירים / צילום: איל יצהר

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד יוסף דוד אבולעפיה, בעל עסק בתחום המצבות, בגין עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות בהיקף של כ-5.6 מיליון שקל ועבירות של הלבנת הון בהיקף דומה.

על-פי כתב האישום, בין השנים 2005-2014, במספר רב של הזדמנויות, ביצע אבולעפיה עסקאות למכירת חלקות קבר, כשהוא מציג את עצמו בפני אנשים שהתעניינו ברכישת חלקת קבר כבעל הזכויות בחלקות הקבר. במסגרת מצג-השווא ולשם קידומו, נטען, הוציא הנאשם תעודות הנחזות להיות תעודות מאת "חברה קדישא" והחברה שבבעלותו, מהם משתמע כי חלקות קבר שבבעלותו, כביכול, נשמרות למקבלי התעודה עד למועד פטירתם.

לפי האישום, על יסוד עסקאות אלה בחלק מן המקרים נקברו אנשים בחלקות אותן מכר הנאשם שלא כדין שלא בידיעת בעלי הקרקע או הגורמים המוסמכים על-פי דין.

במסגרת מעשיו המתוארים לעיל, נטען, מכר הנאשם לכל הפחות 156 קברים בסכום כולל של 5.6 מיליון שקל, אותו קיבל הנאשם במירמה שלא כדין. הנאשם אף ניהל ברישומיו מלאי של כ-250 חלקות קבר, אשר תיעדו את העסקאות הנ"ל וכן חלקות אחרות שטרם נמכרו על-ידו.

לפי כתב האישום, במעשיו האמורים לעיל זייף הנאשם מסמכים, עשה שימוש במסמכים מזויפים, קיבל דבר במירמה בנסיבות מחמירות עת הציג מצג-שווא לרוכשי חלקות הקבר, לפיו הוא בעל זכויות בחלקות הקבר, ביודעו כי אין הדבר כך, וגבה מהם מיליוני שקלים במירמה. 

על-פי האישום, במסגרת תוכנית המירמה קיבל הנאשם תקבולים בסך כולל של 5,596,902 שקל. עוד נטען כי הנאשם עשה כן בלא להודיע לפקיד השומה, בלא לנהל רישומים כדין אודות קבלת הכספים, בלא להוציא חשבוניות אודות קבלתם, בלא לדווח על קבלתם לרשות המסים ובלא לשלם את המסים אשר היה עליו לשלם על-פי דין.

בחלק מן הרכוש האסור, נטען, ביצע הנאשם פעולות אשר נועדו להסתיר או להסוות את מקורו, את זהות בעלי הזכויות בו, את מקומו, את תנועותיו ואת עשיית הפעולות ובכך ביצע מספר רב של עבירות על חוק איסור הלבנת הון.

כתב האישום הוגש באמצעות עו"ד בני ליבסקינד, והחקירה נוהלה על-ידי מפלג הונאה במחוז ירושלים וחקירות מס הכנסה ירושלים והדרום.