עיריית ת"א תאכוף פעילות מועדונים באלנבי עד 2:00 בלילה

בעלי מועדונים ברחוב אלנבי בת"א טענו כי העירייה מנסה לחסל את פעילותם, וכי מטרתה האמיתית היא סגירת המועדונים, ומשכך היא החלה בפעילות אכיפה לסגירתם עד השעה 2:00 לפנות בוקר ■ ביהמ"ש דחה את הטענות

בירה / צילום: שאטרסטוק
בירה / צילום: שאטרסטוק

מערכה נוספת במלחמה של עיריית תל-אביב במועדוני הלילה: בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה עתירה שהגישו 5 מועדונים ברחוב אלנבי: בר "המעבדה", "צ'ייסר בר", "שטרלינג בר", "טורוס בר" ומועדון "TEMPTATION", שהלינו על אכיפה מוגברת נגד שעות הפעילות ואילוצם לסגור את המקום עד לשעה 2:00 בלילה.

אכיפה זו מתבצעת בשנים האחרונות כלפי בתי העסק הנמצאים במקטע רחוב אלנבי 12-44 משני צידיו, בו קיימים מועדוני לילה ומקומות בילוי רבים.

על-פי חוק העזר העירוני בתל-אביב, מסעדות וברים יכולים להיות פתוחים עד השנה 24:00. בתי עסק המעוניינים להיות פתוחים מעבר לשעה זו צריכים להגיש בקשת היתר לעירייה, שיכולה לאשר זאת על-פי מפת האזורים ובהתחשב בקרבה לאזור מגורים. רחוב אלנבי נחשב ל"אזור אדום" מבחינת העירייה, שמערב בתי עסק ומקום מגורים, ולכן ההיתר שניתן לו הוא עד השעה 2:00 בלילה.

במשך שנים לא פעלה העירייה לאכיפת החוק באזור, שכאמור נחשב לאזור בילוי שוקק, אלא שהחל משנת 2013 החלה העירייה באכיפת ובהקפדה של סגירת בתי העסק בשעה 2:00, לאור תלונות רבות של תושבים.

ההחלטה בדבר הגברת האכיפה התקבלה בעירייה לאחר שבשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית במספר מקרי האלימות ברחוב, שחלקם אף עלו לכותרות. כאשר בדיקת העירייה והמשטרה העלתה כי קיים קשר ישיר בין אירועי האלימות לבין פעילות בתי העסק עד השעות הקטנות של הלילה, הוחלט להגביר את האכיפה.

לטענת בעלי המועדונים, שיוצגו בידי עו"ד אילן בומבך, העירייה אוכפת בצורה בררנית את החוק דווקא באזורם, כאשר בתי עסק אחרים בעיר לא סוגרים בשעה 2:00, והמטרה העיקרית של העירייה היא למעשה לסגור את בתי העסק ברחוב ובכך לחסל את חיי הלילה באזור אלנבי. 

עוד הם טענו כי מדיניות האכיפה היא שרירותית, אינה סבירה ואינה מידתית, כיוון שאירועי האלימות וההטרדה מתרחשים ברחוב ולא בתוך בתי העסק. בנוסף טענו בעלי העסקים לחוסר סמכות של העירייה לאכוף זאת.

עיריית תל-אביב טענה מנגד, באמצעות עורכי הדין נועם מחלב ואריאל דיסנצ'יק ממשרד שניצר גוטליב סאמט, כי ברישיונות העסק של העותרים מצוין במפורש שאסור להם לפתוח את בית העסק מעבר לשעה 2:00 בלילה, ולכן הם מנועים לטעון טענה של חוסר סמכות.

כמו כן, העירייה דחתה את הטענות לאכיפה סלקטיבית ולקשר עם הפרות הסדר והאלימות בקטע רחוב זה.

בית המשפט דחה את טענות בעלי המועדונים וקבע כי אלה "פעלו בניגוד לדין שעה שעשו דין לעצמם", וכי העירייה תמשיך לאכוף את הסגירה עד לשעה 2:00 בלילה, והיא פעלה בשוויונית על כל בתי העסק במקטע.