בחדר של שקרנים

דונלד טראמפ מרחיק ומקרב, מעליב ומחמיא, מלבה ומרגיע

דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס

הנשיא המיועד של ארה"ב צועד עכשיו בכיוון הידוע כנראה רק לו. עוד לפני עשרה ימים, כאשר התפשטו ידיעות על תוהו-ובוהו בתהליך המינויים של חברי ממשלתו, דונלד טראמפ צייץ בעונג מיוחד, "רק אני יודע מי הם הפינאליסטים!" (כולל סימן הקריאה), משל היו הדברים אמורים בשלב הגמר של תוכנית הריאליטי הישנה שלו בטלוויזיה.

חודשיים לפני כניסתו אל הבית הלבן, הוא מוסיף להתענג על תשומת הלב, הוא מוסיף להקניט ולצלוף, והוא מוסיף לבלבל את האויב. זאת אומרת, הוא בהחלט נוהג כמו מלחמת הבחירות הוסיפה להשתולל. הוא עומד בראש המגדל, המשקיף על השדרה החמישית של מנהטן, ויורה.

הניסיון מלמד אותנו לא להקל ראש באסטרטגיה שלו, אם יש לו אסטרטגיה. ואם אין לו אסטרטגיה, בוודאי יש לו טקטיקה. הוא מוסיף לסמוך על חושיו. אולי הוא מפריז מפעם לפעם בהערכת החושים האלה. הצלחתו עד כה אינה מבטיחה לו הצלחת עולם.

נכון להבוקר עדיין לא היו לו מזכיר מדינה, או שר הגנה, או שר אוצר, או שר לביטחון פנים, או בעצם כל שר אחר זולת שר המשפטים. רק שלושה התמנו לפי שעה לסגל הבית הלבן. אבל הנשיא המיועד הקדיש אתמול שעות ארוכות לפגישות עם העיתונות, בדרך כלל בדלתיים סגורות.

אסון מוחלט

הדלתיים חייבו את הנפגשים שלא לפרסם את התוכן, אבל עיתון ימני בניו יורק, "ניו יורק פוסט", סיפר על פגישה צוננת ועוינת עם כוכבי רשתות הטלוויזיה הגדולות ועם מנהליהן:

הפגישה הייתה אסון מוחלט. מנהלי הרשתות ומגישיהן הגיעו לשם בהנחה שהם ישוחחו עם הנשיא על נגישות ממשלו. תחת זאת ציפתה להם הטפת מוסר בנוסח טראמפ" טראמפ חזר ואמר, "אנחנו נמצאים בחדר של שקרנים, של תקשורת רמאית ומפיחת כזבים, אשר שגתה לכל אורך הדרך".

ברוח הזו עצמה הוא פתח את יום העבודה שלו בהודעה מצויצת על ביטול פגישתו עם מנהלי ה"ניו יורק טיימס" ועם כתביו. הסיבה: הם התכחשו לכללים שהוסכמו מראש על דיסקרטיות. הם אגב קראו על הביטול בטוויטר. אבל עד מהרה הביטול בוטל. בשעה שרשתות הטלוויזיה באו אליו, אל המגדל, הוא סר אל בנייני ה"ניו יורק טיימס" במורד הצד המערבי של מנהטן, לאחר שהסכים לוותר על דרישתו לדלתיים סגורות.

 

לבו יוצא להילארי

והנה ראו זה פלא, האיש שפתח את היום בטון אגרסיבי, לא סליחה וללא פיוסים, שפע סליחה ופיוסים. הוא אישר מה שאמרה שעות אחדות קודם עוזרתו הבכירה קליאן קונוויי, המקצוענית שניהלה בהצלחה בלתי משוערת את מטה הבחירות שלו: הוא אינו מתכוון לעמוד בהבטחת הבחירות שלו לחקור ולהעמיד לדין את הילארי קלינטון. לבו להילארי, היא עתה זה סיימה מערכת בחירות קשה ומרה כלענה. הוא רוצה לעזור לה להתאושש. אין בלבו ולא כלום נגד הקלינטונים.

המסר הנדיב הזה התקבל בחריקת שיניים בקוטב הימני של מחנה טראמפ. אתר הרשת breitbart.com, שממנו בא סטיבן באנון, "האסטרטג הראשי" של טראמפ, הביע תקווה שהנשיא יוסיף "להחזיק בשרוולו" את קלף התביעה נגד קלינטון, מפני ש"השמאל לא יעריך" את נדיבותו.

מבקרים אחרים בימין הזכירו לטראמפ, שהנשיא אינו הפוסק בענייני חקירות, וממילא אין לו הסמכות להורות על חקירה או לצוות על הפסקתה. יושב ראש ועדה של בית הנבחרים, החוקרת את פרשות קלינטון זה שנה ויותר, הודיע עוד לפני דברי טראמפ כי בדעתו להמשיך את החקירה "עד שתתגלה האמת".

רמז של פרמגטיות?

את מלוא הנוסח של שיחת טראמפ עם אנשי ה"טיימס" אפשר לקרוא ברשת. להלן נזכיר רק שני עניינים, המייצגים, אולי מצב דעת. אחד נגע לסוגיה של שינוי האקלים. בשלב מוקדם של מהלך מערכת הבחירות טראמפ הכריז, כי שינוי האקלים הוא "בדיה סינית", שנועדה לפגוע בכלכלת ארה"ב.

אתמול הוא אמר, "אני מעיין בזה בעניין רב. אני פתוח לגמרי". אחר כך, בתשובה לשאלה אם הוא רואה קשר בין "פעילות אנושית" לבין שינוי האקלים, טראמפ השיב: "אני חושב שיש קשר כלשהו. יש קצת, משהו. תלוי כמה. תלוי גם כמה זה יעלה לחברות שלנו. עליכם להבין, החברות שלנו אינן תחרותיות עכשיו".

מי שירצו יוכלו למצוא שם רמז של פרגמטיות. קנאות ושנאת המדע אינן תכונות טבעיות של טראמפ. הוא לא בילה את חייו בהכחשה שיטתית של שינוי האקלים. אם פרמגטיות תאפיין צדדים אחרים של נשיאותו, אין זה מן הנמנע שמזומנות הפתעות ליריביו ואכזבות לאוהביו.

אני מת לעשות שלום

כאשר נשאל איזה תפקיד הוא מועיד לחתנו ג"ארד קושנר, בעלה היהודי של איוונקה והסיבה להתגיירותה, הוא הפתיע את שומעיו במונולוג ארוך. ראשיתו הייתה דיון בצדדים האתיים של העסקת בן משפחה בבית הלבן ואחריתו הייתה בהכרזה שהוא מאמין כי קושנר יוכל למלא תפקיד מוביל ביישוב הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

הוא, טראמפ, מאמין שאפשר לעשות שלום בין יהודים לערבים, "אני מת לעשות את זה, זה יהיה השג כה אדיר. ג"ארד יהיה טוב מאוד בזה. זאת אומרת, הוא יודע את זה כל כך טוב. הוא מכיר את האזור, מכיר את האנשים, מכיר את השחקנים העיקריים".

ההערה הזו תעורר בהכרח שיעורים משתנים של אי-נוחות. הייתכן שהנשיא הבא של ארה"ב חושב שהא יוכל להפקיד את חתנו על הפרויקט הדיפלומטי המסובך ביותר של כל הזמנים?

השגריר הבריטי

דעתו של טראמפ על דיפלומטיה קיבלה ביטוי חריג ביום ב" בלילה. ב-9:22 לפי שעון ניו יורק, הנשיא המיועד הודיע בטוויטר עד כמה היה רוצה לראות את נייג"ל פאראג" מתמנה לשגריר הבא של בריטניה בוושינגטון. פאראג", מתנגד רב שנים של הסדר הפוליטי בבריטניה, היה היוזם של "ברקזיט", היציאה מן האיחוד האירופי. הוא השתתף במערכת הבחירות של טראמפ, ותקף בחריפות את הנשיא אובמה ואת הילארי קלינטון.

הבריטים, בתערובת של תדהמה ושל שעשוע, דחו את הצעת טראמפ. "יש לנו שגריר מן המעלה הראשונה בוושינגטון", הכריז אתמול שר החוץ הבריטי במליאת בית הנבחרים בלונדון, "ואין לנו משרה פנויה".

הספקולציות על זהותו של מזכיר המדינה הבא נמשכות. שורה של כלי תקשורת תיארו אתמול את מיט רומני, שהיה מועמד המפלגה הרפובליקאית לנשיאות לפני ארבע שנים, כ"מועמד העיקרי" לכהונה.

אם תתממש, זו תהיה בחירה מפתיעה מאוד בהתחשב בהתייצבותו הבוטה של רומני נגד טראמפ בזמן מערכת הבחירות. רומני, מתון ופרגמטי, יוכל להועיל לנשיא שמתינות והתאפקות אינן מאפייניו הבולטים ביותר. בעלי בריתה של ארה"ב, בעיקר באירופה, ינשמו לרווחה.

ההודעה ממשמשת ובאה, אולי כבר מישמשה בזמן שבין כתיבת הרשימה הזו לבין פירסומה. מחר אמריקה מסיבה אל שולחן חג ההודיה. הנשיא המיועד לוקח את משפחתו אל אחד ממועדוני הגולף הפרטיים שלו בפלורידה.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny