אפריל והמשביר הציגו מבצעים תוך הטעיית צרכנים - ויפצו

כך נקבע בפשרה בתביעה ייצוגית, בה נטען כי שתי הרשתות מציגות "מחירי מבצע" אחרי הנחות מפליגות על מחיר נקוב - אולם מדובר במחיר בדוי שבו המוצרים לעולם לא נמכרים, ולכן "מחיר המבצע" מטעה ■ היקף הפיצוי ללקוחות: 625 אלף שקל

המשביר לצרכן/צילום:תמר מצפי
המשביר לצרכן/צילום:תמר מצפי

הציגו מבצעים בדרך שיש בה הטעיית צרכנים - ויפצו: בהסגרת הסדר פשרה בתביעה ייצוגית יפצו הרשתות אפריל והמשביר את לקוחותיהם בהטבות בסך כולל של 625 אלף שקל (225 אלף ו-400 אלף בהתאמה), זאת במסגרת הנחה של 10 שקלים בקנייה מעל 100 שקל בכל אחת מהרשתות.

הסדר הפשרה, שיישומו מתחיל בימים אלה, מהווה אקורד סיום להליך משפטי שהתנהל מזה שנים נגד שתי הרשתות, ובבסיסו בקשה להכרה בתביעה כייצוגית כנגד השתיים, בטענה ל"אורחות המסחר הנפוצים ברשתות השיווק במקומותינו - והכוונה היא להצגת מחירי מבצע אחרי הנחות מפליגות על מחיר נקוב כלשהו המצוין בְמדבקה, אשר גבוה בעשרות אחוזים, לכאורה המחיר הרגיל של המוצרים".

לפי טענת התביעה, מדובר במחיר בדוי שבו המוצרים לעולם אינם נמכרים, ולכן "גזירת שיעור הנחה ממנו אינה יותר מבדיה. מכאן שהמחיר לאחר 'ההנחה'", כך צוין בתביעה "הוא-הוא מחירו האמיתי של המוצר, והצגתו כמחיר מבצע מטעה את הצרכנים".

במהלך הדיונים טענו שתי הרשתות כי הן פעלו בתום-לב, בלי לנסות להוליך את הצרכן שולל. עם זאת, הן התחייבו לשנות את הנוהג.

בתוך כך נציין כי בחודש ספטמבר 2015 הצהיר מנכ"ל רשת אפריל, ארז חלבי, בראיון ל"גלובס" כי "אפריל יצאה ממשחקי המבצע. הנהגנו מחירים נמוכים וקבועים".

השופטת שושנה אלמגור הגיעה למסקנה כי מן הראוי שתיק זה יסתיים בהליך של פשרה. אחרי הסדרי פשרה שהיא לא אישרה, נמצא ההסדר הקובע כאמור כי אפריל תפצה את לקוחותיה בהטבה שהיקפה יעמוד על 225 אלף שקל, והמשביר תפצה את לקוחותיה בסכום של 400 אלף שקל - הפיצויים יינתנו בזיכוי של 10 שקלים לרכישת מוצרי בישום וקוסמטיקה ביותר מ-100 שקל (בנוסף להנחות או מבצעים שיהיו בתוקף בזמן מימוש הזיכוי).

בשלב הראשון הרשתות ישלחו שובר לחברים במועדוני הלקוחות - כאשר אם לא ינוצלו כל השוברים בתוך 90 יום, תוצע יתרתם ליתר הלקוחות עד שינוצל סכום ההטבה במלואו. ואכן, בימים אלה מקבלים חברי המועדון של הרשתות הודעת טקסט המבשרת על ההטבה, כולל נימוק שמדובר בחלק מהסדר פשרה.

בהקשר זה התחייבו אפריל והמשביר כי בתקופה שבה תינתן ההטבה לא יתייקרו מחיריהם של מוצרים אחרים בחנויות בשביל לקזז את שוויה. בנוסף חייבה השופטת את הרשת אפריל לשלם לתובעת (מבקשת 1) גמול בסך 25,000 שקל ולעורכי דינה שכר-טרחה בגובה 120 אלף שקל (לפני מע"מ). המשביר לצרכן תשלם לתובעת השנייה (מבקשת 2) גמול על סך 45,000 שקל ולעורכי דינה סכום של 200 אלף שקל (לפני מע"מ).

עוד ציינה השופטת כי בנושא הצגת מחירי המבצע "שוררת אי-בהירות, ויעיד על כך מספרן הבלתי מבוטל של בקשות לאישור תובענות ייצוגיות המוגשות בניסיון להביא מזור לבעיית הצגתם של מוצרים במכירה מיוחדת. אשר על כן, מן הראוי שהמחוקק הראשי ומחוקק המשנה יעמדו על היקפה הרחב של התופעה ויביאו אותה לידי פתרון. לכך תתרום הגדרה מדויקת, בצד ההגדרה הקיימת של 35 יום למכירה המיוחדת, של התקופה המינימלית שבה המוצר אמור להימכר במחיר הרגיל לפני תחילתה. כשתוגדר תיווצרנה בהירות ואחידות, ולא ניזקק עוד להפעיל כלים משפטיים כדי למלא את החסר".

מרשת המשביר לא נמסרה תגובה.

מרשת אפריל נמסר: "עוד הרבה לפני השגת הסדר הפשרה, כבר בספטמבר 2015, יצאה רשת אפריל עם המהלך האסטרטגי APRIL PRICE (אפריל פרייס), במסגרתו הוזלו מחירי עשרות מוצרים והופסקה מדיניות המבצעים הקבועים עליהם, במטרה לספק לצרכן את המחירים האמיתיים בכל ימות השנה. אנו שמחים לראות שרשתות נוספות הצטרפו למגמה בעקבותינו".