ייצוגית ב-50 מ' ש' נגד אל-על: הטייסים האריכו משך הטיסה

הטייסים משכו זמן טיסה בידיעת ההנהלה, שאפילו לא שקלה לדווח ללקוחות ■ "זה כמו שנהג מונית יסיע תייר מזדמן מחולון לבת ים דרך רמת השרון"

מטוס אל על / צילום: תמר מצפי
מטוס אל על / צילום: תמר מצפי

שיבושי הטיסות באל על הובילו לאחרונה להגשה של שורת בקשות להכרה כתביעות ייצוגיות נגד החברה בטענות שונות. האחרונה שבהן הוגשה אתמול ומתמקדת בטענת החברה עצמה נגד הטייסים - כי אלו האריכו במכוון את משך הטיסה בכדי לזכות בתגמול נוסף. התביעה טוענת כי לא רק אל על נפגעה מכך אלא גם ציבור הטסים, ולפיכך הם זכאים לפיצוי. את היקף הפיצוי העריכו בבקשה בסכום של 50 מיליון שקל.

נזכיר כי טענות הנהלת אל על הן ל"מריחה מכוונת" של משך הטיסה, למשל בקו מתל אביב לניו יורק אשר נמתח בעוד 45 דקות (על הקרקע, במהירות הטיסה וכד'). החברה כי משך הטיסה לניו יורק לשם הדוגמה זינק מממוצע של 11:50 שעות בשנת 2006 ל-12:35 שעות השנה. טענה זו חוזרת על עצמה גם בטיסות ליעדים אחרים, למשל באירופה. 

בטיוטת ההסכם בין הנהלת אל על וועד טייסיה, לגביה הושגו הבנות בתחילת השבוע (ההסכם טרם נחתם), הנושא הזה אף הועלה והוא מעוגן בסעיף לפיו התנהלות זו תיפסק דרך יישום מנגנון "בלוק טיים", כלומר משך זמן מוגדר מראש לכל טיסה, אשר לפיו יחושב שכר הטייסים. אלא שכעת נטען בבקשה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין יצחק מירון, ד"ר איתמר מירון וירין ראובן ממשרד מירון, בן ציון פריבס ושות', כי לא רק אל על נפגעה מהמהלך לגביו היא טוענת (בעלויות דלק ובלאי למטוסיה), אלא גם הנוסעים סבלו מכך - אלה שהו על לא עוול בכפם יותר זמן בתוך המטוס, על כל המשתמע מכך.

"הדבר משול לנהג מונית אשר יסיע תייר שיזדמן למוניתו מחולון לבת ים דרך רמת השרון", נטען בבקשה. "אף צרכן סביר לא יכול להעלות על דעתו כי בשל מניעים אישיים של הטייסים ייגזל זמנו היקר והטיסה תתעכב זמן ממושך... מדובר בעריצות של ממש ובזלזול בוטה בזמן היקר של ציבור הצרכנים". יצוין אגב כי "קיצור" מלאכותי של משך הטיסות ככל שיהיה בהתאם להסכם - יכול גם להרחיב את אופציות טיסות ההמשך עבור הנוסעים מבחינת שעת ההגעה המתוכננת ליעד.

עוד נטען בבקשה, כי לו היה מדובר בהתנהלות חוקית, הרי שעל אל על היה לדווח עליה לנוסעיה ולאפשר להם להחליט האם ברצונם לכרות עסקה בנסיבות אלו או שמא יעדיפו לטוס בחברה אחרת. "במשך שנים ארוכות ידעה אל על כי טייסיה מאריכים את דרכם סתם כך מתוך רצון להעלות את שכרם. היא אף מלינה על כך כאשר היא נאבקת בהם. עם זאת בכל הנוגע לצרכניה היא כלל לא חושבת שעליה לטרוח ולספר להם על עניין קטן זה. למותר לציין כי היא לא מתכוונת לפצותם על כך. היא פשוט מנסה להסתיר זאת כל השנים, מתוך הנחה שהצרכן יבלע כל צפרדע שמאכילים אותו ותודה שטסתם אל על. תובענה זו מודיעה - לא עוד!"