המשרד לפשעי הונאה בבריטניה חוקר את פלורט שקשורה לגרטלר

במוקד החקירה: חשד לשוחד ולהונאה ■ החקירה מתייחסת ל-3 עסקאות בהן חברת ENRC קנתה 5 מיזמי כרייה בקונגו ■ מטעם גרטלר: עסקיו בקונגו ראויים וחוקיים, זהו המצב גם בנוגע לעסקה המדוברת

דן גרטלר / צילום: בלומברג
דן גרטלר / צילום: בלומברג

עסקאות שערכה חברת פלורט שבבעלות הביליונר והיהלומן הישראלי דן גרטלר נמצאות במרכז חקירה על-ידי המשרד לפשעי הונאה חמורים בבריטניה - כך פורסם היום (ב') באתר בלומברג. כמו כן נחקרים 4 בכירים מ-eurasian natural resources corporation.

במהלך חודש נובמבר פורסם כי ממשלת קונגו העניקה למיליארדר הישראלי דן גרטלר את הזיכיון לאחד ממשאבי הטבע העשירים ביותר שלה - כריית נחושת. המהלך בוצע בחודש ינואר האחרון, כך על-פי דיווחים זרים. הזיכיון הועבר לגרטלר מחברת הכרייה גקאמיינס (Gecamines) שבבעלות הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

המשרד לפשעי הונאה חמורים ביקש מהשלטונות בקונגו לספק לה אישורים ואסמכתאות רשמיים הנוגעים לארבעת הבכירים ול-9 חשודים נוספים, ביניהם המנכ"ל לשעבר, פליקס ווליס; ראש מחלקת אפריקה לשעבר, ויקטור חאנה; ושני מנהלים נוספים ששמם עדיין לא הותר לפרסום. הדרישה כוללת גם מידע הנוגע לגרטלר ולשניים מעוזריו, בכל עניין הקשור לממשלת קונגו. 

החקירה מתייחסת ל-3 עסקאות בהן חברת ENRC, הנסחרת בבורסת לונדון, קנתה 5 מיזמי כרייה בקונגו בשנים שבין 2010 ל-2012. החשד הינו כי הופרו חוקי בריטניה הנוגעים לשוחד ולהונאה, כאשר העונש המקסימלי על כל אחת מן העבירות יכול להגיע ל-10 שנות מאסר בפועל ולהשתת קנס כספי ללא הגבלה בחוק. 

המשרד לפשעי הונאה בבריטניה סירב להגיב על הדברים, כמו גם שאר המעורבים בפרשה מלבד דן גרטלר. מטעמו של גרטלר נמסר כי: "עסקיו בקונגו ראויים וחוקיים, זהו המצב גם בנוגע לעסקה המדוברת. מעבר לכך, מר גרטלר אינו יכול להגיב בנוגע להאשמות שהודלפו לכלי התקשורת".

למרות שדבר החקירה עצמו אינו נשמר בסוד, הוטל צו איסור פרסום על רוב הפרטים המרכיבים את הפרשה. כבר ב-2012 החלה החקירה, מאז שקרן המטבע הבינלאומית ביטלה הסכם הלוואה בסך 532 מיליון דולר לקונגו. הסיבה הרשמית לביטול הייתה שחברת הכרייה גקאמיינס (Gecamines) שבבעלות הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו לא גילתה כפי שנדרש ממנה את העברת חלקה בפרויקט מסוים של eurasian natural resources corporation לידי גרטלר. מדובר באותה חברה אשר העבירה לגרטלר את הזיכיון לכריית הנחושת בחודש ינואר.

קרן הגידור האמריקאית אוך זיף (Och-Ziff) פרסמה הודאה בחודש ספטמבר האחרון, בכך שסיפקה מיליוני דולרים ל"איש עסקים ישראלי הידוע לשמצה" במטרה לשחד בכירים בקונגו, על-מנת לקבל גישה לפרויקטים של כריית נחושת וקובלט (מתכת מגנטית).

קרן הגידור שילמה 413 מיליון דולר על-מנת להגיע להסדר עם הרשות לניירות ערך בארה"ב בגין עבירות הקשורות בסחר יהלומים באפריקה. אדם המזוהה עם הפרשה האשים את גרטלר בשותפות פעילה.

גרטלר, שעומד גם בראש החברה המשפחתית פלורט שרשומה בגיברלטר, הכחיש את מעורבותו, ולא הוגשו כתבי אישום כנגדו. לאחר שפורסמו החשדות נגדה, eurasian natural resources corporation הפסיקה להיסחר בבורסה ושינתה את שמה ל-Eurasian Resources Group.  

גרטלר הוא איש עסקים ישראלי חרדי שמדורג כאחד היהלומנים העשירים בעולם, ואשר הונו הוערך בשנת 2015 ב-1.6 מיליארד דולר. הוא עשה את הונו בהשקעה במכרות יהלומים ונחושת הקונגו. גרטלר הוא מייסד ונשיא דן גרטלר אינטרנשיונל גרופ (DGI) ואחיינו של נשיא בורסת היהלומים, שמואל שניצר.

הראשון לדווח על הזיכיון שהעניקה ממשלת קונגו לגרטלר בחודש ינואר היה ארגון גלובל וויטנס (Global Witness), ארגון לא ממשלתי שמטרתו מלחמה בשחיתות, בניצול ובאלימות בתעשיית המשאבים הטבעיים בעולם. הקבוצה, שמשרדיה ממוקמים בוושינגטון ובלונדון, עורכת חקירות על-מנת ללמוד מי הגופים העוסקים בפרקטיקות הנחשבות לא חוקיות ולא מוסריות.

הארגון יצא בהצהרה בה הצהיר כי ההפסדים הצפויים לממשלת קונגו עד שנת 2030 בעקבות העברת הזיכיון יעמדו על סך של 880 מיליון דולר בקירוב. "מאוד מטרידה העובדה שממשלת קונגו מעבירה בצורה כזו זכויות למה שיכול להנפיק רווח עצום למדינה ולהכנסותיה", אמר דובר גלובל וויטנס.

לאחר פרסום הדברים, כאמור, לפני שבועות ספורים, נמסר מחברת פלורט מטעמו של גרטלר כי "החברה דוחה מכל וכל את טענות גלובל ויטנס, שכן המדובר בדוח שנעשה בחובבנות מתוך כוונה להשמיץ ולפגוע בפעילות העסקית של פלורט, וכי המניפולציות בנתונים העובדתיים נועדה להטעות את הציבור ולפגוע בחברת פלורט".

מהחברה נמסר עוד כי "המדובר בעסקה ראויה והוגנת אשר עומדת בכל אמות-המידה העסקיות המקובלות ואשר אושרה כדין על-ידי כל הגורמים המוסמכים לכך".