מנכ"ל קרוסריידר שאיבדה 67% משוויה: "יש פה ערך מטורף!"

חברת הפרסום הדיגיטלי שבשליטת טדי שגיא משנה אסטרטגיה והופכת לחברת הפצת אפליקציות ומוצרים דיגיטליים ■ המנכ"ל החדש, עידו ארליכמן, רוצה לחזק את היתרון התחרותי של החברה

עידו ארליכמן / צילום: שרון דרעי
עידו ארליכמן / צילום: שרון דרעי

זה קורה ללא מעט חברות אינטרנט. הן מזהות בעיה כלשהי, שעשויה ליצור תעשייה יש מאין, מפתחות עבורה פתרון, ומכיוון שהן לא היחידות, אותה תעשייה הופכת די מהר לתחרותית ולפחות אטרקטיבית. ואז הן נאלצות להחליף תקליט.

זה קרה לקרוסריידר (Crossrider) מבית היוצר של טדי שגיא. החברה הדי צעירה זו עברה לא מעט בחייה הקצרים: בשנת 2011 הוקמה על ידי קובי מנחמי כמפתחת פלטפורמה לתוספי דפדפני אינטרנט (אקספלורר וכדומה). תוסף, כשמו כן הוא, מרחיב את היכולות של הדפדפן או של האתר. לדוגמה, נניח שגלשתם באתר של "גלובס" וקראתם על המלצה כלשהי של אנליסט כלשהו למניה כלשהי. תוסף שמותאם לתוכן זה יפתח באופן אוטומטי חלון שממנו תוכלו לקבל מידע על ההמלצות הקודמות של אותו אנליסט, על ביצועי המניה וכדומה.

בשלהי 2012, כשכל השקעת האקוויטי בה עמדה על בקושי 2 מיליון דולר, נרכשה החברה על ידי טדי שגיא תמורת 37 מיליון דולר. שנה וחצי לאחר מכן, רכשה קרוסריידר במזומן שלוש חברות ישראליות: Ajillion תמורת 2.2 מיליון דולר, Definitimedia תמורת עד 12 מיליון דולר ו-Reimage, שבמקרה שלה התמורה לא הועברה במזומן מכיוון שקרוסריידר לקחה על עצמה הלוואת בעלים בשווי 10.3 מיליון דולר.

רכישות אלה הפכו למעשה את קרוסריידר לפלטפורמה לניהול פרסומות במובייל על רקע הפופולריות הגואה אז של שוק זה. הפלטפורמה יועדה לרשתות פרסום (בעגה המקצועית, Ad Network) ולסוכנויות פרסום. Ad Network הוא כמו ברוקר, דהיינו משדך בין ההיצע של שטחי פרסום (Publisher, כמו האתר של "גלובס") לביקוש מצד מי שרוצה לשווק עצמו (Advertiser, כמו בית השקעות כלשהו).

הפופולריות הגואה, כאמור, של שוק זה סייעה לקרוסריידר להנפיק את עצמה בשוק המניות הבריטי, ובדיעבד למעשה להציל את עצמה: בספטמבר 2014 הונפקה החברה בבורסת המשנה הבריטית (AIM) וגייסה לקופתה 75 מיליון דולר לפי מחיר מניה של 103 פני ושווי חברה "אחרי הכסף" של 250 מיליון דולר.

אך די מהר אחרי ההנפקה המניה החלה לאבד גובה, בין היתר על רקע יציאת האוויר ממניות שקשורות לתעשיית הפרסום הדיגיטלי. בשפל, בספטמבר האחרון, נסחרה המניה לפי מחיר של 24.5 פני ובעקבות תוצאות המחצית הראשונה של השנה, כולל הצגת האסטרטגיה החדשה של החברה, התאוששה המניה בשיעור של 41% וכעת שווה החברה 62 מיליון דולר, מתחת לשווי המזומן שברשותה - מה שאומר שהשוק מעודד מהאסטרטגיה החדשה של החברה, אך עדיין לא מתמחר את הפוטנציאל שכביכול טמון בה.

מהחשכ"ל לקבוצת שגיא

ואת האסטרטגיה החדשה הזו מוביל המנכ"ל החדש של קרוסריידר, עידו ארליכמן, שנכנס לתפקידו ביוני האחרון לאחר פרישת מנחמי. ארליכמן (36), רו"ח במקצועו שעבד בעברו באגף החשב הכללי במשרד האוצר ("חוויה מעניינת"), הגיע לקרוסריידר לאחר שעבד בקבוצת טדי שגיא על הבראת חברת טק אחרת.

"קרוסריידר נקלעה לצומת דרכים לאחר שהחברה קיבלה החלטה לצאת מפעילות תוספי דפדפני אינטרנט כי תעשייה זו הפכה ללא רלוונטית. ואז התעוררה השאלה מהו מנוע הצמיחה של החברה. אני ראיתי לנגד עיניי הזדמנות כמעט חד פעמית לקחת חברה ציבורית, רווחית, שיש לה קופה נדיבה והרבה אנשים מוכשרים ולקחת אותה לאתגר הבא".

כשארליכמן מדבר על קופה נדיבה הוא מתכוון ל-70 מיליון דולר שיש לחברה בחשבון העו"ש שלה, ושכרגע משקף את כל שוויה בבורסה. "כשהצטרפתי לחברה, חלק מהמשקיעים שאלו אותי: 'נו, מה תקנה?' ואני אמרתי לעצמי: 'איזה יופי של תפקיד יש לי. רק רוצים שאקנה, אבל החלטתי שלפני שאצא למסע קניות, כדאי שאבדוק מה הנכס העיקרי של החברה ומה אפשר לעשות איתו".

ארליכמן טוען כי לאחר הפסקת פעילות תוספי דפדפני אינטרנט ("תתרחש בסוף 2016"), הבין כי לקרוסריידר יש יתרון בשתי פעילויות, שהפכו לשתי חטיבות עסקיות במסגרת השינוי האסטרטגי: "הראשונה, הצגת הפרסומת הנכונה למשתמש המתאים בזמן המתאים, ובכך לשפר את ההחזר על ההשקעה (ROI) של מי שמפרסם עצמו. השנייה, הפצת אפליקציות/מוצרים דיגיטליים".

בעקבות כך, שינתה החברה את שיטת הדיווח שלה, החל מהמחצית הראשונה של השנה, וכעת היא מדווחת על תוצאותיה בחלוקה לשלוש חטיבות: הראשונה, App Distribution, דהיינו הפצת אפליקציות/מוצרים דיגיטליים; השנייה, Media, דהיינו פעילות הצגת הפרסומות שמרוכזת בשתי החברות הראשונות לעיל שנרכשו; השלישית, Web App and License, פעילות תוספי דפדפן, שכאמור מפסיקה את פעילותה ותחדל מלייצר הכנסות לחברה. זאת, להבדיל משתי חטיבות בעבר: Mobile ו-Web.

לדברי ארליכמן, הבדיקה שלו העלתה שדווקא פעילות הפצת האפליקציות היא זו שתורמת לחברה את עיקר הכנסותיה והיא הרווחית ביותר (ראו גרף), ולאו דווקא שתי הפעילויות האחרות, מהן התחילה החברה ואותן רכשה. במחצית הראשונה של השנה, הכנסות החברה מפעילות זו עמדו על 18.2 מיליון דולר, 63% מהסך והרווחיות התפעולית של פעילות זו עמדה על 32.3% לעומת 23.2% מפעילות המדיה. "הבנתי שזהו הנכס המתומחר בחסר של החברה, ושזו הפעילות שקרוסריידר צריכה להתמקד בה".

באשר לפעילות המדיה אומר ארליכמן: "תעשיית ה-Ad Tech זו תעשייה צעירה שבכל שנה יש בה טרנד חדש. בין ה-Advertiser ל-Publisher יש המון חברות שכל אחת מהן עושה משהו אחר. אפשר להגיד שיש ביניהם אוקיינוס אדום גדול וקרוסריידר ניסתה לשחות בו. אני הגעתי למסקנה שכדאי לחברה לעלות בשרשרת הערך, כלומר במקום להציע פתרונות B2B לנסות לעשות צעד נוסף לכיוון פתרונות C2B".

טכנאי וירטואלי כמקור הכנסה

אך כאמור, קרוסריידר מתכוונת להתמקד במינוף פעילות הפצת אפליקציות/מוצרים דיגיטליים. "קרוסריידר תמיד ידעה להפיץ מדיה דיגיטלית. היא לא יודעת להפיץ חולצה, כלומר מוצר פיזי. אפשר להגיד שהחברה היא MarketPlace, כלומר שוק ושוק זה ביקוש והיצע וקרוסריידר יודעת לייצר ביקוש, כלומר להביא רוכשים".

המוצר הדיגיטלי הראשון, והעיקרי שיוצר עבורה הכנסות כרגע, נקראPC Repair Reimage - תוכנה לתיקון מחשב. "נניח שהמחשב נתקע. התוכנה הזו יודעת להשוות בין ביצוע אידיאלי של מחשב לבין ביצוע בפועל, לזהות את הפערים ולתקן את הבעיות. כלומר, טכנאי וירטואלי. זהו מוצר שקרוסריידר בעצמה פיתחה", מסביר ארליכמן ומוסיף בגאווה כי תוכנה זו נחשבת לפופולרית ביותר מבין כל מתחרותיה.

מוצר זה לבדו יצר את כל הכנסות חטיבת ההפצה במחצית הראשונה של השנה, ולכן לא פלא שדי מהר הצטרף אליו מוצר תואם, Driver, שאף הוא מתקן מחשב מרחוק. "אבל הפעם זהו מוצר שפותח על ידי צד ג' ולא על ידנו, כלומר זהו מוצר שבוחן לראשונה את יכולת ההפצה הדיגיטלית שלנו ועד כה עברנו את המבחן בהצלחה. יש לנו הסכם חלוקת הכנסות בגין המוצר הזה, חצי חצי, כלומר חצי מההכנסות שהוא יוצר זורמות לקרוסריידר".

לדברי ארליכמן, עסק אונליין מוצלח הוא שילוב של פלטפורמת הפצה ושל המוצר הדיגיטלי שהיא מפיצה. "כל אחד לבד, זו חברה מאוד טובה. שניהם יחד, זו חברה מעולה וזה הכיוון שאליו אני מנסה לקחת את קרוסריידר. לחזק את פעילות ההפצה ולבנות פורטפוליו של מוצרים דיגיטליים - או של צד ג' או שלי, שאפתח בתוך הבית, או שארכוש". כך, הוא טוען, קרוסריידר מפסיקה למעשה להיות חברת AdTech.

"ונכון, יש תחרות לא פחות גדולה בשוק הפצת האפליקציות אבל תחרות פירושה הזדמנות ואני לא פוחד מתחרות. יש לי פלטפורמת הפצה מאוד חזקה. אני רק צריך למצוא את המוצרים הדיגיטליים הנכונים להפיץ דרכה", הוא אומר ומחדד את דבריו: "האתגר שלי כמנכ"ל הוא לחזק את היתרון התחרותי של קרוסריידר, יכולת ההפצה שלה".

וכאמור, לארליכמן לא תהיה בעיה לממן רכישות כשבקופת החברה יש 70 מיליון דולר. "או שאקנה מוצרים דיגיטליים שנמצאים בתחילת דרכם כדי להפיץ אותם, או שאקנה טכנולוגיות שישפרו לי את יכולות ההפצה ויחסכו לי זמן פיתוח או שאקנה בסיס של משתמשים".

לדבריו, החברה כבר בוחנת רכישה של מוצר דיגיטלי שהפצתו נבחנת בימים אלה על גבי הפלטפורמה שלה. "אפשר להגיד שהחברה עוברת שינוי של 180 מעלות. יש פה ערך מטורף! ואני מרגיש די בטוח באשר לעתיד החברה".

המספרים של קרוסריידר
 המספרים של קרוסריידר