"מי שפוגע באמינות ובתקינות שוק ההון, צפוי למאסר בפועל"

כך אומרת עו"ד חנה קורין, ראשת צוות התביעה בתיק נוחי דנקנר, שנידון היום לשנתיים מאסר בגין הרצת מניות ■ מנגד, עו"ד איתן מעוז, מהסנגורים המובילים בעבירות צווארון לבן, סבור כי "מדובר בעונש בלתי מרתיע, שכן גם עונש של 5 שנות מאסר לא ימנעו את עבירת ני"ע הבאה"

הצוות שהלם בדנקנר. מימין: התובעים עמית בכר, חנה קורין ומאור ברדיצ'בסקי / צילום: שלומי יוסף
הצוות שהלם בדנקנר. מימין: התובעים עמית בכר, חנה קורין ומאור ברדיצ'בסקי / צילום: שלומי יוסף

גזר דינו של נוחי דנקנר, שנשלח לשנתיים מאסר בפועל, עורר היום (ב') תגובות שונות במשק, הן של משפטנים והן של פוליטיקאים. האם מדובר בעונש חמור או קל; או אולי כזה שמפספס את מטרת הענישה - תלוי את מי שואלים. הנה כמה מהתגובות שנמסרו ל"גלובס":

לדברי עו"ד איתן מעוז, מהסנגורים המובילים בתחום עבירות הצווארון הלבן, העונש הזה - ודומים לו - מחייב חשיבה מחודשת על כל מדיניות הענישה במדינה. "בלי להתווכח עם שיקולי בית המשפט, נדמה לי שכולם יסכימו שהתיק הזה מחדד את הצורך במחשבה ציבורית רעננה על תורת הענישה שלנו. המירוץ שמנהלת הפרקליטות אחר החמרה בענישה מתיק לתיק הוא חסר כל תועלת מעשית, ועובדתית לא מושג בו שום איזון הרתעתי. יש דרכים אחרות לייצר הרתעה אפקטיבית, אך מאסר ממושך איננו אחת מהן".

- הפרקליטות ביקשה לגזור על נוחי דנקנר בין 3 ל-5 שנות מאסר.

מעוז: "מאסר של שנתיים הוא מאסר ממושך ולא קל - גם אם הפרקליטות ביקשה יותר. באופן מעשי, גם עונש של 5 שנות מאסר לא ימנע את עבירת ניירות הערך הבאה, ולכן מדובר בעונש בלתי מרתיע וחסר תועלת כשלעצמו".

ד"ר-עו"ד צבי גבאי, שותף וראש תחום ניירות ערך במשרד עורכי הדין ברנע ולשעבר הממונה על האכיפה ברשות ניירות ערך, סבור כי השופט חאלד כבוב פשוט יישר קו עם מדיניות הענישה המתגבשת בעת האחרונה בתיקים דומים, תוך שהוא מקל עם דנקנר.

לדברי גבאי, "בית המשפט המחוזי יישר קו עם פסיקת העליון בעניין ג'קי בן-זקן בפרשת מנופים פיננסים. יחד עם זאת, בגזר הדין מקל כבוב בעונשו של דנקנר, בניגוד להכרעת הדין הקשה, שממנה התקבל הרושם שהעבירות שבהן דנקנר הורשע מחייבות עונש חמור יותר".

גבאי מעריך כי בבסיס העונש עומד ניסיון מצד השופט כבוב להימנע מהגשת ערעורים עליו. "ניתן לשער כי השופט כבוב ניסה, בין היתר, לתת גזר דין קל יחסית, אך באותה עת כזה שלא יגרום לפרקליטות להגיש עליו ערעור".

גבאי הוסיף כי "בנוסף, ולא פחות חשוב, יש כאן המשך מגמה ברורה להעלאת סכום הקנס בעבירות כלכליות, בצורה שמתחילה להזכיר את הענישה בארצות-הברית, הן מבחינת ודאות העונש והן מבחינת הרצון להגיב לעבירה כלכלית בקנס כספי משמעותי.

"בסך-הכול, מדובר בגזר דין מתון ביחס לנסיבות. הסיכוי שהעונש ישתנה בעקבות הגשת ערעור הוא נמוך. יש להניח כי עיקר האש יופנה כעת מצד עורכי הדין של דנקנר ושל איתי שטרום כלפי הכרעת הדין, בניסיון להפוך את ההרשעה".

"ניקוי האורוות חייב להימשך" 

בתוך כך, התקבלו גם תגובות מצד חברי כנסת שונים לגזר דינו של דנקנר. ח"כ שלי יחימוביץ', אשר ביקרה את דנקנר מעל כל במה בשנים האחרונות, משגרת היום מסר כי זה לא מספיק. "אף שגזר הדין מוצדק, הוא ניתן לו רק על חלק זעיר מעושק שיטתי ומתמשך של כספי ציבור. דנקנר לא ישב לבד על ספסל הנאשמים. את העונש היו צריכים לחלוק עימו כל אלה שאיפשרו לו לשדוד את הציבור שוב ושוב: רגולטורים, פוליטיקאים - לרבות נשיא וראש ממשלה, עיתונאים, בנקאים וראשי ערים", אמרה.

יחימוביץ' הוסיפה כי "יש לזכור כי בזמן אמת - במקום לעצור אותו, הם העניקו לו מעטפת הגנה, שיתפו איתו פעולה ושרו לו שירי הלל. חברי כנסת כמוני, שניסו לבלום אותו, זכו לקיתונות של בוז, ביקורת ואיומים. מראית-העין הכעורה אולי שופרה, אבל בפועל קשרי הון-שלטון נמשכים כרגיל. ניקוי האורוות חייב להימשך". 

 

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין ציינה כי "בית המשפט שם היום קץ לצבע האפור בשוק ההון. ידעו דנקנר וכל מי שחושב לשחק בשוק ההון שכל מה שלא לבן ומותר, הוא שחור ואסור. בית המשפט יצר היום גבול ברור הרבה יותר בין המותר לאסור, אין יותר טשטוש. יש לקוות שגזר הדין הוא צעד ראשון בהשבת אמון הציבור בשוק ההון הישראלי". 

המדינה תערער

בסביבתו של נוחי דנקנר שומרים היום על שקט תעשייתי. מעכלים את גזר הדין. דנקנר ובא-כוחו בחרו שלא להגיב עדיין, מלבד שיגור מסר כי הערעור בדרך. אך אביו של נוחי, יצחק דנקנר, שתומך כלכלית בבנו בימים אלה, אמר בשיחה עם ערוץ 2 כי "אין התאמה בין העונש לבין מעשיו הטובים של נוחי".

עוד הוסיף האב כי "בתור אבא של נוחי, אני חושב שזה עונש כבד בעיקר בהתחשב במה שנוחי עשה ותרם, כפי שאף אדם לא תרם. היו 3 אנשים באי.די.בי שקיבלו משכורת מלאה ודאגו שכל שקל מהתרומות יגיע ליעדו ולא יתבזבז".

דנקנר האב הבהיר עוד כי בנו מתכוון לערער, והוסיף: "כולנו תומכים בו, הוא ראוי לכך, הוא אדם מאוד חיובי".

גם חברו של דנקנר לספסל הנאשמים, איש העסקים איתי שטרום, שנשלח לשנת מאסר בפועל, יוצא היום במסר ברור: הערעור בדרך. באת-כוחו של שטרום, עו"ד איריס ניב-סבאג ממשרד  שינמן-נגב-ניב, מסרה בתגובה: "לאיתי שטרום נעשה בתיק הזה עוול מעצם ההרשעה, המאסר שהוטל עליו מייצר תחושה קשה. להבנתנו, לא היה בסיס להרשעה, ובית המשפט טעה טעות קשה כשפירש את הפעילות של איתי פרשנות פלילית". 

עו"ד חנה קורין ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), ראשת צוות התביעה בתיק, אמרה: "היום קיבל בית המשפט את עמדת המדינה, כי מי שפועל במירמה ופוגע ביושרה, באמינות ובתקינות שוק ההון, צפוי לעונש מאסר בפועל. ההרשעה החמורה וגזר דין של מאסר בפועל עוזרים לשמר את היושרה, ההגינות והשקיפות של שוק ההון, וזו הייתה המטרה שלנו ושל רשויות החוק, שפתחו בהליך הזה. אלה משקפים כי רשויות החוק עומדות על המשמר מפני פעילות פסולה מהסוג שביצעו הנאשמים, על-מנת לשמר את אמונו של ציבור המשקיעים ולאפשר מסחר תקין בניירות ערך בבורסה".