דוח הבריאות: "משרדי הממשלה צריכים להתגייס לצמצום פערים"

דוח משרד הבריאות חושף תמונה עגומה – פערים עמוקים שהולכים וגדלים בין יישובי הפריפריה לערי המרכז ■ באוכלוסייה הערבית תמותת התינוקות היא פי שלושה מהמגזר היהודי, כך דווח בגלי צה"ל

בית חולים שיבא  / צילום:תמר מצפי
בית חולים שיבא / צילום:תמר מצפי

משרד הבריאות פרסם את הדוח השנתי שחשף פערים עמוקים בין הפריפריה למרכז בתמותת חולים, במספר אנשי צוות רפואי ובמיטות האשפוז. מהדוח עולה כי שיעור תמותת התינוקות במגזר הערבי גבוה כמעט פי שלושה מהאוכלוסייה היהודית. ניר קידר, סמנכ"ל אסטרטגיה במשרד הבריאות אמר בשיחה הבוקר (ה') עם אסף ליברמן בגלי צה"ל: "כל משרדי הממשלה צריכים להתגייס לצמצום הפערים".

בתל אביב יש יותר מפי שניים רופאים לנפש ביחס למספר הרופאים בצפון. הדוח שמפרסם הבוקר משרד הבריאות מציג פערים הולכים וגדלים בין האזורים העירוניים המבוססים יותר ובין הפריפריה. על אף ששיעור הרופאים בישראל, 3.1 לאלף נפשות, נמוך מהממוצע במדינות המפותחות -  בתל אביב הוא עומד על 5.1 .

עוד עולה מהדוח, כי הפריפריה סובלת גם מתשתית רפואית גרועה יותר. בצפון ובדרום 1.57 ו-1.35 מיטות אשפוז ל-1000 איש, בהתאמה. לעומתם, במחוז ירושלים שיעור מיטות האשפוז הגבוה ביותר - 2.41, ואחריה חיפה ותל אביב .

בשנת 2015 שיעור תמותת התינוקות היהודים עמד על 2.2 ל-1000 לידות, ובקרב ערבים הנתון כמעט משלש את עצמו ועומד על - 6.2 . על הפערים במדדי בריאות ניתן ללמוד גם מסקרים:  אלמנים, עולי 1995 ומעלה, יהודים מסורתיים וערבים דתיים, בעלי השכלה יסודית או חטיבת ביניים ללא תעודה, ובעלי הכנסה נמוכה - בריאותם של כל אלה מוערכת כלוקה בחסר .