TPG מעוניינת לממש החזקותיה בשטראוס קפה תמורת 293 מ' ד'

אי.בי.אי: "אחרי כמעט עשור של שותפות נראה ש-TPG, שהיא אחרי הכל קרן פרייבט אקוויטי, מיצתה את ההחזקה ומעוניינת להציג תשואות"

הקרן האמריקאית TPG שוב מנסה להיפרד מהשותפות בפעילות הקפה של שטראוס, שעדכנה הבוקר (ה') כי הקרן "החלה בתהליך לבדיקת אפשרויות למכירת מניותיה בשטראוס קפה". עוד ציינו בשטראוס , כי "טרם התקבלה החלטה כלשהי לגבי דרך הפעולה של החברה בעניין".

TPG ושטראוס שותפות בשטראוס קפה מאז שהקרן רכשה 25.1% ממניותיה ב-2008, תמורת 293 מיליון דולר - מחיר ששיקף שווי של 1.16 מיליארד דולר לשטראוס קפה. בדוחות שטראוס ל-2015 רשומה ההשקעה בחברת שטראוס קפה בשווי של 1.3 מיליארד שקל (350 מיליון דולר).

כקרן פרייבט אקוויטי, TPG ביקשה לממש את החזקתה כעבור מספר שנים, ופנתה לשטראוס במהלך 2013 בדרישה לרכוש את חלקה, או להוציא את חברת הקפה להנפקה, ובהמשך טענה כי שטראוס פעלה לסכל מהלך של הנפקה, אולם בית משפט בהולנד (שם ממוקם מטה שטראוס קפה), שדן בנושא, דחה את טענות הקרן.

בחודש מארס 2015 עדכנה שטראוס כי חברת הקפה הגישה טיוטת תשקיף חסויה לרשות ניירות ערך האמריקאית, לקראת הנפקה אפשרית של מניותיה בארה"ב, אולם מאז לא נרשמה התקדמות בעניין, וכרגע לא נראה כי הנפקה אפשרית של שטראוס קפה נמצאת על הפרק, מה שיכול להסביר את רצונה של TPG לנסות שוב לצאת מהשותפות.

הקרן עשויה לעניין בהחזקותיה קרנות ומשקיעים שונים, אולם לא חברות מתחרות, ולא מן הנמנע כי גם שטראוס עשויה לרכוש את החזקות המיעוט בחברה שבשליטתה.

דורין פלס, מנהלת מחלקת מחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי, אמרה היום בעניין כי "אחרי כמעט עשור של שותפות, נראה ש-TPG, שהיא אחרי הכל קרן פרייבט אקוויטי, מיצתה את ההחזקה ומעוניינת להציג תשואות".

לגבי תזמון המהלך ציינה, כי הוא נעשה עכשיו בניסיון למקסם רווחים וזאת משום ש"המטבעות תומכים בפעילות, תוצאות הרבעון השלישי נראו טוב ונראה שבטווח הנראה לעין המגמה החיובית תימשך".

לגבי המחיר הפוטנציאלי בעסקת מכירה ציינה פלס, כי "נכון להיום השוק מתמחר את כלל פעילות שטראוס במכפיל EBITDA של 10, מה שמשקף שווי של 1 מיליארד דולר לפעילות הקפה. חברות השוואה בתחום הקפה נסחרות במכפיל EBITDA ממוצע של 14. אם נניח אפילו מכפיל של 12 על שטראוס קפה, נקבל שווי של 1.2 מיליארד דולר - אפסייד של 19% לפעילות הקפה ושל 7% לסך שווי השוק של שטראוס (בהנחה שכל שאר הפעילויות נשארות במכפיל 10)".

תחום הקפה הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של קבוצת שטראוס, ושטראוס קפה נחשבת לאחת מחברות הקפה הגדולות בעולם. לפי דוחות שטראוס, שטראוס קפה היא אחת מעשר חברות הקפה הגדולות בעולם מבחינת נתחי שוק. שוק הפעילות העיקרי שלה הוא ברזיל (כ-45% מסך המכירות) ונוסף על כך, לחברה פעילות בעיקר במדינות מזרח אירופה, וכן בישראל.

פעילות הקפה מהווה כיום קרוב למחצית מסך פעילותה של שטראוס, והיקף המכירות של פעילות זו עמד בתשעת החודשים הראשונים של 2016 על 2.6 מיליארד שקל, מסך מכירות של 5.9 מיליארד שקל שהציגה שטראוס לתקופה זו.

העדכון לגבי רצונה של TPG לצאת מהשותפות בשטראוס נעשה בתקופה חיובית לפעילות הקפה, שהכנסותיה בתשעת החודשים הראשונים של השנה צמחו בכ-2%, ובנטרול השפעות מטבע טיפסו ב-11%.

הרווח הגולמי של פעילות הקפה בינואר-ספטמבר 2016 עלה בקרוב ל-6% ל-862 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות הגיע ל-33%, לעומת 31.9% בתקופה המקבילה אשתקד, ובשורה התפעולית רשמה פעילות הקפה זינוק של 38% ל-275 מיליון שקל - המשקף שיעור רווח תפעולי של 10.5%, לעומת פחות מ-8% בתקופה המקבילה.

את מגמת השיפור בפעילות מייחסים בשטראוס בין היתר לעלייה בכמות הקפה הנמכר, וכן להעלאות מחיר שנעשו במרבית מדינות הפעילות (לא בישראל), לצד שיפור בתמהיל המוצרים הנמכרים בחלק מהמדינות.

נוסף על פעילות הקפה, שטראוס, המנוהלת על-ידי גדי לסין ונמצאת בשליטת משפחת שטראוס, פועלת בכמה מגזרים נוספים, ובהם שטראוס ישראל, מטבלים וממרחים - בעיקר באמצעות חברת 'סברה' הפועלת בארה"ב, וכן יש לה פעילות בתחומי מכשירי סינון וטיהור מי שתייה (תמי 4) וייצור ומכירת מוצרי שוקולד (מקס ברנר). שטראוס נסחרת בבורסה בשווי של 6.4 מיליארד שקל, אחרי עלייה של 11% שרשמה מנייתה בשנה האחרונה.