מדד נובמבר ירד ב-0.4%; קצב עליית מחירי הדירות הואץ ל-8.7%

מדד מחירי הדירות עלה ב-0.9% וכעת הוא מייצג קצת עלייה שנתי של 8.7% ■ יוסי לוי מנכ"ל מור בית השקעות: בלי נתון נוסף שילחץ את המחירים מטה נראה בשנה הבאה אינפלציה בקצב שנתי של 0.8% שזה מתקרב ליעדי בנק ישראל

נדל"ן מניב// קרדיט: :  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נדל"ן מניב// קרדיט: : Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מדד המחירים לצרכן רשם בנובמבר ירידה של 0.4%, נתון המבטא ירידה מצטברת של מינוס 0.2% מתחילת השנה. ירידות בולטות במדד נרשמו בסעיפי הירקות ופירות הטריים (5.9%), תחבורה (0.6%) ומזון (0.4%). עלייה בולטת נרשמה בסעיף ההלבשה (2%)

מדד מחירי הדירות רשם עלייה של 0.9%  ובכך הואץ קצב עליות מחירי הדירות ל-8.7%. נתון זה מתפרסם בהמשך לנתון מחודש אוקטובר שהצביע על עלייה של 1.3% שהיא קצב עלייה שנתי של 8.5% מה שאומר שקצב עליית מחירי הדירות הואץ בחודש נובמבר לקצב שנתי של 8.7%.

יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות, מעריך שמה שישפיע על האינפלציה ב-2017 יהיו עליית מחירי הסחורות בעולם והתחזקות הדולר. בד"כ כשהדולר מתחזק מחירי הסחורות יורדים אולם עכשיו אנחנו נמצאים במצב בו שני הפרמטרים הללו מתחזקים במקביל והם ילחצו כלפי מעלה את האינפלציה. צריך לזכור שלא צפויות הוזלות מחירים משמעותיות מכיוון שינויי חקיקה שהשפיעו בשנים האחרונות ולכן בלי נתון נוסף שילחץ את המחירים מטה נראה אינפלציה בקצב שנתי של 0.8% שזה מתקרב ליעדי בנק ישראל.

יונתן כץ מלידר שוקי הון: מדד נובמבר הפתיע בצורה חדה כלפי מטה כאשר שבעה מתוך עשרת הסעיפים הראשיים היו שליליים. המדד ללא סעיפי האנרגיה ירד ב- 0.4% ב- 12 החודשים האחרונים, לאחר 0.2%- לפני חודש. אינפלציה כל נמוכה אשר מורגשת ברוב סעיפי המדד תומכת בהשערה שלנו שקיימים סימנים להתמתנות בביקושים המקומיים ברבעון ד', מגמה אשר צפויה להימשך גם בשנת 2017. בנק ישראל לא צפוי להעלות את הריבית לפני 2018, מדובר בחדשות חיוביות לשוק האג"ח ותמיכה בהמשך הרחבה בפרמיה השלילית מול ארה"ב.

גיא יהודה, כלכלן בכיר במערך מחקר ואסטרטגיה בפסגות אמר היום בתגובה למדד: "המדד לחודש נובמבר הפתיע כלפי מטה עם ירידה של 0.4% כאשר התחזיות המוקדמות ניבאו ירידה של 0.1%. ההפתעה הגיעה בעיקר מסעיפי המזון ומסעיף ההוצאות על נסיעות לחו"ל אשר היו אחראים לבדם לסטייה של 0.2% מתחזיתנו. ייתכן כי מדובר בהשפעות עונתיות אך אין זה משנה באופן מהותי את חזרתה של האינפלציה לטריטוריה חיובית, דבר אשר אנו צופים כי יתרחש כבר בחודשיים הקרובים.

"מחירי הדירות ממשיכים לעלות ובארבעת החודשים האחרונים עלו המחירים ב-0.8% בכל חודש בממוצע. נתון זה אינו עולה בקנה אחד עם שאר האינדיקטורים אשר מצביעים על התקררות בשוק - ניכרת ירידה בביקוש לדירות, מספר חודשי ההיצע מוסיף לעלות והריבית למשכנתאות ממשיכה את מסעה מעלה. להערכתנו, קצב זה של עליות המחירים בשוק הדיור לא יימשך.

לאחר החלטת הריבית באירופה בשבוע שעבר והעלאת הריבית אמש בארה"ב, תשומת ליבם של המשקיעים המקומיים תוסב כעת להחלטת הריבית בישראל בעוד שבוע וחצי. המדד הנמוך מהצפי והשקל אשר ממשיך להתחזק מול סל המטבעות (גם היום) צפויים להביא להערכתנו את בנק ישראל לאותת על המשך היוותרות הריבית ברמתה לעוד חודשים ארוכים".