פרץ שלוש פעמים לגני ילדים - ושוחרר ממעצר כי "גנב רק אוכל"

"4 עוגיות מאפינס שתפסתם אצלי היום, רבע כיכר לחם וחצי קופסת חומוס" - כך תיאר חסר הבית את מה שגנב מגן ילדים ■ בקשת הארכת מעצרו נדחתה היום בבית משפט השלום

הומלס  חסר בית / צילום: תמר מצפי
הומלס חסר בית / צילום: תמר מצפי

בית המשפט ומידת הרחמים: שופט בית משפט השלום בפתח-תקווה, עודד מורנו, דחה בקשה שהגישה משטרת ישראל להאריך מעצרו של אדם חסר בית שפרץ לגני ילדים 3 פעמים, ושחררו למעצר-בית במקלט בבניין בהוד-השרון. הסיבה: חסר הבית פרץ לגן הילדים על-מנת לגנוב מזון, ולא גנב דבר אחר מלבד מספר מאפינס, לחם, חומוס ודברי מזון.

"מדובר במקרה של 'עלובי החיים'", כותב השופט מורנו בהחלטה וגולל את תמצית הסיפור המפורסם: "בשנת 1862 יצא לאור ספרו של ויקטור הוגו, 'עלובי החיים', ספר אשר הפך ברבות השנים לכתב אישום (המוחא נגד יחסה של החברה לחלשים). הוגו סיפר על ז'אן ולז'אן, שלאחר שלא הצליח למצוא פרנסה כדי לדאוג למשפחתו, שבר את שמשת המאפייה וגנב כיכר לחם. בגלל מעשה זה נכלא ז'אן ולז'אן לשנים ארוכות. 'יש בתרבותנו רגעי זוועה' כתב הוגו, 'אלה שבהם פוסק החוק על התדרדרותו של אדם, שבהם מפקירה החברה יצור אנוש לגורלו'".

בנסיבות הקיימות, קבע, "מאחר שבית המשפט סבור כי באמת מדובר במקרה של 'עלובי החיים', מקרה חריג, אני מוצא כי אין מקום להארכת מעצרו של החשוד, הגם שקיים חשד סביר ועילת מעצר, שכן איני סבור כי ביכולתו של החשוד לשבש פעולות חקירה, ואיני סבור כי החשוד מגלה מסוכנות, וזאת לנוכח הרקע העומד בבסיס המעשים והעובדה כי מדובר באדם נעדר עבר פלילי".

ההחלטה ניתנה בבקשת המשטרה להאריך את מעצרו של חסר הבית, שנעצר בחשד לביצוע עבירות של התפרצות והיזק לרכוש במזיד, קשירת קשר לביצוע פשע והחזקת סכין או אגרופן. החשוד נחשד בכך שהתפרץ לגן ילדים מספר פעמים, ובחקירתו לקח אחריות על שני מקרים של התפרצות לגן ילדים והודה במיוחס לו, כאשר סיפר: "אני חי ממקלט למקלט, כל יומיים אני מחפש מקלט אחר לישון בו, אין לי בית. רוב הזמן, לצערי, אני אוכל מפחים, חדרי אשפה ובחניונים, נאלצתי בעל-כורחי להיכנס לגן שהחלון שלו היה סגור בלי נעילה... והיום נכנסתי לחפש אוכל, חשבתי לעצמי שלא כדאי לי להסתבך, ויצאתי משטח הגן בלי לקחת כלום".

במקום אחר בחקירתו ספר החשוד את הדברים הבאים: "נכנסתי דרך הדלת, לקחתי מהמקרר 4 עוגיות מאפינס שתפסתם אצלי היום, רבע כיכר לחם וחצי קופסת חומוס, זה מה שאכלתי היום, ואז יצאתי משם".

השופט ציין בהחלטתו כי החשוד נעדר עבר פלילי, מודה במיוחד לו, ומקריאת התלונה שהוגשה נגדו לא נאמר כי נגנבו פריטים כאלה או אחרים, ולגבי הטענה להיזק לרכוש, היא נטענה בנוגע לאירוע בו החשוד אינו מודה.

"אכן, התפרצות לבניין שאינו דירה היא חמורה, אשר במסגרת העמדה לדין וגזירת העונש, בית משפט נותן משקל נכבד ובצדק לערכים המוגנים של הקניין והפרטיות של המתלוננים", ציין השופט, אך כאמור, בנסיבות הקשות שנפרסו בפניו הפעיל את מידת הרחמים והורה על שחרורו של החשוד בערבות, בתנאים מגבילים של התחייבות עצמית על סך של 1,000 שקל ומעצר-בית מוחלט במקלט בבניין בהוד-השרון.