כלי התחבורה המהפכני שנחשף בסין הוא תרגיל הונאה

כלי התחבורה המהפכני שנוסע מעל מכוניות בערים צפופות הוצג בקיץ האחרון על ידי חברת TEB הסינית, ועורר הדים בעולם, אלא שמאז עלה החשד שהוא כלל לא יגיע לייצור, וכי מדובר בתרגיל הונאה

כלי תחבורה, אוטובוס חדשני, פתרון לפקקי תנועה, הונאה, סין TBS / צילום: וידאו
כלי תחבורה, אוטובוס חדשני, פתרון לפקקי תנועה, הונאה, סין TBS / צילום: וידאו

בקיץ האחרון חשפה חברת TEB בסין אוטובוס מהפכני שנוסע מעל כלי רכב ומפלח את הפקקים בערים הצפופות. אלא שמאז, לא הרבה התקדם במיזם התחבורה העתידני וכעת עולה החשד בשנחאי שהאוטובוס כלל לא יגיע לייצור, ואף נבדק החשד לתרגיל הונאה.

האב-טיפוס היחיד של ה-TEB, או ה- Traffic Elevated Bus ניצב דומם ומאובק במחסני החברה כבר כמה חודשים ארוכים. עיתון ה'שנחאי-ליסט' מדווח שהאנשים שגויסו לשמור עליו במטה המרכזי, טוענים שאף אחד לא התקרב לאוטובוס מיום חשיפתו לכלי התקשורת, וכי בכירי החברה החליטו לנטוש את הפרויקט באופן סופי.

האוטובוס, שלטענת משרד התחבורה בסין מוגדר "רכבת" נוכח נסיעתו על מסילות, החל להבחן על כבישים ציבוריים סגורים בצ'ון הואנג דאו בחודש אוגוסט האחרון על פני כמה מאות מטרים. הוא ייצר הרבה מאוד רעש תקשורתי והתלהבות בקרב התושבים, אולם המבקרים אמרו שלא ברור כיצד יתאים עצמו למכוניות מסוגים שונים ומהי רמת הבטיחות שלו. אלא שתוך זמן קצר, נוצרו בעיות קשות יותר.

חודש אחרי סיום הפיילוט, עיתונאים בשנחאי פרסמו מספר כתבות נוקבות לפיהן המיזם היה תרגיל הונאה מתוחכם שנועד למשוך משקיעים שהפקידו מיליונים של יואנים. חקירה נוספת העלתה כי העבודות הראשוניות על המפעל שאמון על ייצורו בכלל לא החלו; גרוע מכך - לא ניתנו אישורים לפתח את השטח למפעל ההרכבה. מעט לאחר מכן, פנו המשקיעים ל-TEB וביקשו את כספם בחזרה, מה שהוביל את החברה למצוקה כלכלית קשה מאוד.

ישנם גורמים בסין שעדיין חושבים שלא מדובר במרמה, אלא פשוט בחזון תחבורה שלא הצליח להתגבש לפתרון מציאותי. כך או אחרת, נראה ש"האוטובוס" שהבטיח לחלץ את הסינים מהפקקים יהיה תקוע על המסילות לעוד זמן רב, וכי החלום להשקיף על ערימת המכוניות מלמעלה יישאר בינתיים בגדר מדע בדיוני.