האוצר נגד ביטול ההפרדה המבנית בבזק: "יפגע בתחרות"

הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, לצחי הנגבי ושלמה פילבר: אין להתקדם בביטול ההפרדה המבנית בבזק לפני יישום מלא של רפורמת השוק הסיטונאי ובטרם התגבשה התחרות

אמיר לוי / צילום: תמר מצפי
אמיר לוי / צילום: תמר מצפי

משרד האוצר מבקש לעצור את התהליך לביטול ההפרדה התאגידית או המבנית בבזק. אמיר לוי, ראש אגף התקציבים, פנה הבוקר (א') לשר התקשורת בפועל, צחי הנגבי, ולמנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, וביקש מהם להיכנס למהלך של הידברות והיוועצות משותפת סביב הסכנות הכרוכות במהלך לביטול ההפרדה המבנית בבזק. לדברי לוי, מדובר במהלך שהוא בעל פוטנציאל לפגיעה משמעותית בתחרות בשוק התקשורת.

במכתב ארוך ומפורט כתב לוי כי ישנן סכנות רבות במתווה שאליו מוביל משרד התקשורת לדבריו, האוצר קיים עם פילבר שורה של דיונים בעניין ביטול ההפרדה, תוך שהוא מדגיש את עמדת האוצר לפיה לא יכולה להתבטל ההפרדה המבנית מול חברת יס וזאת עד שלא תתפתח תחרות בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית או שתתפתח תחרות מצד שחקן שלישי נוסף בתחום התשתיות. הדיונים הללו הופסקו, ולמדנו לדעת שכעת מקדם המשרד את ביטול ההפרדה התאגידית, אומר לוי.

לוי ציין כי הרפורמה בשוק הסיטונאי חסרה ורובה לא הושלם עד עתה, כמו השימוש בשירותי הטלפוניה של בזק והשימוש בתעלות התקשורת שלה לטובת המתחרים. לדברי לוי, יש להתמקד בשלב הזה בעידוד הרפורמה לפני שהולכים למהלך של ביטול ההפרדה התאגידית בבזק.
עוד הוא מוסיף, כי המהלך יגביר את כוחה של בזק ויזיק לתחרות - אם לא יווצרו מנגנונים לשמירה על כללי משחק בשוק התקשורת.

תחת הסעיף "עלייה ביכולתה של בזק לנקוט בפרקטיקות אנטי תחרותיות מול מתחרותיה", כתב האוצר כי למרות שההפרדה המבנית תישאר על כנה עד שתבוטל אף היא, הרי שביטול ההפרדה התאגידית מקצר את המרחקים בין בזק לחברות הבנות שלה - ומאתגר את הפיקוח והאסדרה החלה עליה. לכן, לשיטת האוצר, יש להמשיך ולהקפיד על כך שמשרד התקשורת יאכוף את כללי התחרות על בזק עד שהרפורמה תוטמע ותעבוד כפי שצריך.

בהמשך התריע האוצר כנגד קיומן של פרקטיקות אנטי תחרותיות בעקבות ביטול ההפרדה התאגידית ולמשרד התקשורת יהיה יותר ויותר קשה לאכוף כללי תחרות מאזנים. האוצר גם מציין את עניין הסבסוד הצולב שיכול להיווצר בין בזק וחברות הבנות שלה.

רווחיות בזק היא כה גבוהה, ציינו באוצר, עד כי החברה גרפה 96% מהרווח הנקי של כל שוק התקשורת ב-2015. לדברי האוצר, הגם שמניעת רווחיות איננה מטרה בפני עצמה, הרי שהגדלת הרווחיות בשלב הזה, משמעותיה פגיעה בתמריצי החברות המתחרות להרחיב השקעות.

לגבי העובדה שמשרד התקשורת מדבר על יצירת הסכם מול בזק שיחייב אותה להשקיע בפריסת סיבים אופטיים בתמורה לביטול ההפרדה המבנית, אמרו באוצר שמדובר במהלך מסוכן שדווקא יחזק את בזק. לדברי לוי, עידוד המונופול, משמעו דחיקת התחרות. ההשקעות יגיעו בעקבות עידוד התחרות, קבע לוי - ויש להתמקד בכך.

הסכם כזה יכול להוביל לתוצאה הפוכה - שחברות יירתעו מהשקעות, שעה שלבזק יש הסכם מול המדינה שתאפשר שימוש של מתחרותיה בתשתיות שלה אך היא אינה עומדת בו.

בסיום הדברים ביקש לוי לאפשר דו-שיח עם משרד התקשורת, שכן האוצר הוא חלק בלתי נפרד מהרגולציה בשוק התקשורת.