מחקר: מחיר דירה הזכאית לתמ"א 38 עולה יותר מדירה "רגילה"

המועצה הלאומית לכלכלה: "תמ"א 38 הובילה לקיצור לוחות זמנים באופן משמעותי, מבלי להתחשב בעבודה מול דיירים, אבל עם התחשבות בהליך אישור התוכניות"

תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי
תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי

"בישראל רגולציה תכנונית מאוד מגבילה. תמ"א 38 יוצאת דופן והביאה לקיצוץ אדיר במשך הביורוקרטיה. התמ"א למעשה חשפה אופציה לחידוש הנכס שהייתה קיימת גם בעבר אבל הייתה קבורה תחת הרבה ביורוקרטיה. על פי הבדיקה שערכתי, דירות התמ"א הובילו לעליית מחיר גדולה יותר מעבר לעלייה במחירי הדיור בשוק הכללי ובמקביל, מובילה להגדלת ההיצע", כך אמר עופר רז-דרור מהמועצה הלאומית לכלכלה, שהציג מחקר שערך ועסק בהשפעת תמ"א 38 על מחירי הדירות בישראל.

"תמ"א 38 הובילה לקיצור לוחות זמנים באופן משמעותי, מבלי להתחשב בעבודה מול דיירים, אבל עם התחשבות בהליך אישור התוכניות. בפרויקט רגיל לוקח הרבה זמן עד שיחידות הדיור מבשילות בשטח, לעומת תמ"א 38 שם שרשרת הייצור קצרה הרבה יותר. הגידול הצפוי באוכלוסייה יחייב בשנים הבאות בנייה מאסיבית הרבה יותר מאשר היום. הפתרון לבנייה בערים ובעיקר בדופן הערים לא מיטבי והתחדשות עירונית היא פתרון טוב יותר", כך רז-דרור.

"שיעור עליית המחיר למ"ר של דירות התמ"א היה גבוה יותר משאר הדירות. לפני 2005, המחיר היחסי של הדירות הזכאיות לתמ"א, בבניינים ישנים, יורד. עם זאת בשנים שלאחר אישור תמ"א 38 (שנת 2005, א"ח), דירות ישנות שיש להן פוטנציאל לתמ"א 38 המחיר שלהן עלה בכ-10% יותר משיעור עליית המחיר של דירות בבנייני מגורים שאינם זכאים לתמ"א 38".

עוד הוסיף רז-דרור כי באזור תל אביב עלו המחירים של דירות "רגילות" בשנים האחרונות בכ-61% וזאת לעומת עלייה של כ-89% במחיר דירות התמ"א, כלומר דירות בעלות פוטנציאל לתמ"א 38. משמעות הדבר היא שכל דירה  ישנה בבניין שנבנה לפני שנת 1980, מה שהופך אותו לזכאי "על הנייר" לתמ"א 38, מוביל כמעט באופן אוטומטי לעליית מחיר הדירה. לא מן הנמנע שמדובר בעוד מרכיב שהשפיע על עליית מחירי הדירות בשנים האחרונות לצד ירידת הריבית שגררה משקיעים רבים לענף הנדל"ן.