הבורסה בת"א: יום המסחר הראשון של 2017 ננעל בירידות

בסוף השבוע נרשמו ירידות שערים בוול סטריט ■ אופקו קרסה 19.5% במחזור עצום ■ מיילן וטבע סגרו בעליות

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל-אביב ביום הראשון של שנת 2017 (א') ננעל בירידות שערים. זאת לאחר "פתיחה אנגלית", שהופעלה מאחר שאופקו הלת'  שקרסה בסוף השבוע בניו-יורק בכ-19% ירדה בפתיחת המסחר בשיעור דומה. 

 

נזכיר כי מדד המעו"ף השיל מערכו כ-3.8% ב-2016, כאשר מדד ת"א 100 ירד בכ-2.5%. מנגד, מדד יתר 50 נסק בכ-25%. 

הסיפור בניו-יורק בסוף השבוע היה התחממות בגזרת הממשל האמריקאי היוצא והקרמלין של פוטין. במחצית השנייה של השבוע שעבר הודיע נשיא ארה"ב היוצא, ברק אובמה, כי החליט לנקוט בשורה של פעולות נגד רוסיה בשל התערבות שלה בבחירות בארה"ב.

הפעולה המשמעותית הראשונה של אובמה הייתה גירוש של 35 דיפלומטים רוסים מארה"ב וסגירה של מספר חברות רוסיות שפועלות בארה"ב בחשד שאלה היו מעורבות בפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית. פוטין מצידו הודיע שלא יגרש דיפלומטים אמריקאיים מרוסיה ובתגובה לא כל כך מפתיעה הודיעה הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ, שפוטין נוהג בחוכמה גדולה יותר מאשר נשיא ארה"ב היוצא.

כאמור, את מירב העניין היום ריכזה מניית אופקו הלת' , לאחר שפייזר  הודיעה בסוף השבוע שניסוי משותף לה ולאופקו לא מצליח להראות שיפור במצב החולים. אופקו פתחה הבוקר את המסחר בפער ארביטראז' שלילי של כמעט 19%, ומאחר שמשקלה במדד המעו"ף כמעט 8%, הרי שהיא תלחץ את המדד כולו לירידות.

האנליסט סטיבן טפר מבית ההשקעות IBI העריך היום כי גם אם הסטטיסטיקאים יצליחו להוציא מהתוצאות משהו חיובי, יהיה קשה ל- FDA לאשר את המוצר של אופקו לטיפול במבוגרים עם חסר בהורמון גדילה בלי ניסוי קליני נוסף ובייחוד כשקיימת אלטרנטיבה של הורמון גדילה בהזרקה יומית. כיוון שמודבר במדד בעייתי שמתבסס על ירידה בשומן, יתכן שהסטטיסטיים יצליחו לבודד מטופלים שחרגו מהפרוטוקול והשמינו באופן יוצא דופן למרות שהם היו בטיפול (לא שמרו על משטר התזונה והפעילות הגופנית). 

 

טבע  ומיילן  וכיל, סגרו בעליות, לאחר שחזרו מניו-יורק עם פערים חיוביים.

פז נפט  ריכזה נעיין לאחר שהחברה הודיעה שההסכם בינה לבין הרשות הפלסטינאית לפיו תמשיך לספק לרשות מוצרי דלק וגז. לא צפויה השפעה נוספת על הדוחות של פז אלא הרווחיות מהמכירה לרשות צפויה לשמור על מתח הרווחים המרשים של הקבוצה.