השמיים נפתחו: גידול של 11% בתנועת הנוסעים מישראל ב-2016

יותר מ-17 מיליון נוסעים יצאו השנה מישראל - לחגוג את שחיקת המטבעות הזרים ואת חברות התעופה הזולות שממשיכות לפתוח קווים לישראל ■ הירידה במחירי הטיסות כנראה תיבלם בשל העלייה במחירי הדלק, אך לתחרות חוקים משלה ■ הקרוזים ותיירות הספורט התחזקו

נתב"ג  / צלם: איל יצהר
נתב"ג / צלם: איל יצהר

התחרות המעמיקה, השמיים שנפתחים ושחיקת המטבעות הזרים הובילה לשנה שמחה נוספת עבור התייר הישראלי, מה שהתבטא בגידול בהיקף הנוסעים לחו"ל. תנועת הנוסעים עמדה על למעלה מ-17 מיליון - גידול של כ-11% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. תנועת המטוסים בטיסות בינלאומיות עמדה על כ-127 אלף, גידול של כ-7% לעומת 2015.

עוד פעלו לטובת הנוסעים, חברות תעופה שהחלו לפעול בישראל כמו היינאן הסינית, שמציעה טיסות ישירות לבייג'ין, ואול ניפון, שמציעה טיסות לטוקיו דרך יעדי ביניים באירופה; הרחבת מפת היעדים בטיסות ישירות בין השאר למנצ'סטר (מונרך), ולנסיה (סאן דור) ובלגרד (ארקיע/ישראייר). וכמובן שחיקת הפאונד בעקבות הברקזיט ושחיקת האירו - המאפשרים לשלם פחות במהלך שהות ביעדים באירופה.

מדוח רשות שדות התעופה עולה כי טורקיה היא היעד המוביל שבו נחתו ישראלים השנה, אך יותר מ-85% המשיכו בטיסות קונקשן. היעד הבא אחריו הוא ארה"ב, ואז גרמניה, איטליה, צרפת ורוסיה. ואולם, מאחר שטיסות הכוללות עצירה ביעדי ביניים הפכו להיות פופולריות בעיקר עבור יעדים רחוקים, ניתוח שערך אתר השוואת המחירים טרווליסט מעלה כי היעד הנפוץ ביותר שאליו טסו ישראלים היה ניו-יורק - עם עלייה של 22% בהיקף ההזמנות. המחיר הממוצע ששולם עבור טיסה לניו-יורק היה 853 דולר - בדומה ל-2015.

יעד נוסף שכיכב היה בנגקוק, שמספר ההזמנות אליו עלה ב-14% לעומת 2015, ומחיר הכרטיס אליו עמד בממוצע על 800 דולר, בטיסה ישירה או דרך יעד ביניים - ירידה של 13% לעומת 2015. עוד שינוי שזיהו בטרווליסט הוא גידול בהיקף הנוסעים ליעדי מזרח אירופה, כמו פראג, קייב ובוקרשט.

בשנה הבאה מעריכה תמר גרזון, מנכ"לית טרווליסט, כי יעדי המזרח הרחוק יקבלו חיזוק, בין היתר בעקבות חברות תעופה ממדינות המזרח הרחוק וחיזוק הקשרים עם תאילנד. לדבריה, "תהיה ירידה משמעותית במחירי כרטיסי טיסה למזרח הרחוק, כך שהמחירים אפילו לא יהיה גבוהים משמעותית ממחירי טיסות לאירופה - מה שיוביל לשינוי במפת היעדים, כך שבסוף 2017 בין עשרת היעדים הפופולריים יהיו יותר יעדים למזרח הרחוק, בדומה למזרח אירופה".

"יש גבול לשחיקה"

בכל הנוגע לחבילות נופש, היעדים הבולטים היו רודוס, ברצלונה, כרתים, בורגס, בוקרשט ואנטליה - שחזרה למפת היעדים בעיקר עבור נוסעים מהמגזר הערבי - לפי הזמנות שבוצעו, כפי שעולה מנתוני Sabre, המרכזת מידע בתחום התעופה והתיירות.

המחירים ששילמו הנוסעים בפועל עבור החבילת ירדו השנה. כך, המחיר הממוצע לחבילה לרודוס ליחיד היה כ-560 דולר, לעומת כ-615 דולר בשנה שעברה. המחיר הממוצע ששילמו הנוסעים השנה עבור חבילות לבורגס היה 490 דולר, לעומת כ-520 דולר ב-2015.

"השנה היה מכלול של גורמים שאפשרו את המחירים הנמוכים", מסביר גיא כהן, מנכ"ל Sabre ישראל. "מחירי הדלק הנמוכים, חברות תעופה כולל חברות לואו קוסט שפעלו מישראל ושחיקת האירו/דולר".

לשאלה אם למחירים הללו יש עוד לאן לרדת, משיב כהן כי "קשה לחזות. מחירי הדלק כבר מתחילים לעלות, ואני בספק שהמחירים ישקפו רמה נמוכה יותר מזו שראינו השנה".

גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של ישראייר, סבור כי בסגמנטים מסוימים המחירים דווקא עשויים להוסיף לרדת. לדבריו, "עולם התיירות נחלק לאלה הבוחרים להזמין טיסה ומלון בנפרד בדגש על מחירים ומבצעים, ואלה המעדיפים להזמין חבילות נופש. אני משער שרכיב הטיסה בחבילות עשוי להיעצר עם עליית מחירי הדלק שצפויה בשנה הבאה. מנגד, בעולם החבילות התחרות בין הספקים תוסיף להתחדד, מה שיבוא לידי ביטוי במחיר לצרכן".

עוד מציין סתיו את כניסת חברות לואו קוסט נוספות לישראל, ובראשן ריינאייר, ואת פתיחת שדה התעופה רמון, שצפוי למשוך חברות זולות, לאור האגרות הנמוכות. "מהלך כזה יכול לחייב את חברות הלגאסי (המסורתיות) לעשות חשיבה מחדש אפילו לכדי יציאה מהקווים שלהן לישראל. יש גבול לשחיקה האפשרית במחיר", הוא אומר.

הגידול בתנועת היוצאים לחו"ל בא לידי ביטוי גם בסגמנטים הנישתיים, כמו תיירות שיט ותיירות ספורט. כך, נרשמה עלייה של עשרות אחוזים במספר הישראלים שיצאו לקרוזים, בדומה למגמה בכל העולם. "הפלגות נופש הן התחום עם הצמיחה הכי מהירה בתיירות", אומר אורי שנבל, מנכ"ל סנורמה, נציגת רויאל קריביאן בישראל. להערכתו, ב-2016 יצאו כ-60 אלף ישראלים להפלגות, וגיל הנוסעים מצוי בירידה, מאחר שהן הופכות נפוצות גם בקרב משפחות.

שנת שיא גם נרשמה במספר הישראלים שיצאו לצפות במשחקים בחו"ל ובעיקר כדורגל. באיסתא ספורט מעריכים כי יותר מ-50 אלף טסו בשנה החולפת למשחקי כדורגל. עוד מציינים שם כי ברצלונה היא הקבוצה הפופולרית והמבוקשת ביותר, וכי משחק הקלאסיקו מול ריאל מדריד הוא המבוקש ביותר על-ידי הישראלים - ונוכחים בו בממוצע 2,000 ישראלים במשחק.

עדו ווג, סמנכ"ל איסתא ספורט, מעריך כי השנה מספר היוצאים למשחקי כדורגל בחו"ל יגדל ב-20%, לאור הורדה של מחירי החבילות, בעקבות שיתופי-פעולה עם חברות תעופה וכוח הקנייה הגדל. בכל הנוגע למשחקים באנגליה, שחיקת המטבע הבריטי הובילה לירידה במחירי הכרטיסים למשחקים. כך, חבילה למשחק של צ'לסי (כולל טיסה ומלון) עולה כעת כ-3,600 שקל לעומת 4,500 שקל לפני שחיקת הפאונד.

ווג מעריך כי תחום תיירות הספורט בישראל מגלגל כ-80 מיליון דולר בשנה - כ-10% משוק התיירות היוצאת מישראל.

תיירות נכנסת: לא מפחדים מהטרור

שיא נוסף נרשם גם בתיירות הנכנסת לישראל. שמתחילת השנה נכנסו לישראל כ-2.7 מיליון תיירים. המטרה שהציב לעצמו משרד התיירות היא להגדיל את המספר הזה באמצעות טיסות מוזלות לישראל ומאמצים להוריד את מחירי הלינה הגבוהים באמצעות הקלות ברגולציה ועידוד בנייה. נקודת המוצא של שר התיירות, יריב לוין, הייתה שעוד חדרים יגבירו את התחרות ויורידו מחירים.

"זו הפעם הראשונה שבה נסיים שנה שהיו בה אירועים רציפים של טרור עם עלייה במספר התיירים", אמר השר לוין ל"גלובס". "זה נובע מהשינוי הדרסטי בתפיסה - דווקא כשגל הפיגועים תפס תאוצה, הגברנו את המאמץ השיווקי, במקום לעצור אותו כפי שהיום עושים בעבר. באנו ואמרנו שישראל יותר בטוחה מפריז ומהרבה מקומות אחרים. שידרנו ביטחון במוצר שלנו, נתנו לסוכני הנסיעות תחושה שיש להם גב - והצלחנו להגיע למצב של עלייה בסיכום השנה".

לוין גם מספר על מאמצי שיווק ישראל כיעד אטרקטיבי בעונת החורף, ספטמבר-אפריל, תוך שימת דגש על יתרונות מזג-האוויר, באמצעות קמפיין חורף המעניק סבסוד לחברות תעופה על טיסות ישירות לאילת. "בחורף שעבר הגיעו לאילת 50 אלף תיירים במסגרת הקמפיין, והשנה כבר כעת אנחנו עומדים על 30 אלף תיירים שנחתו באילת. אין לי ספק שנעבור את הישגי השנה הקודמת".

עוד מוסיף לוין: "פרצנו לשני תחומים שעד היום ישראל לא פנתה אליהם - האחד לנופשים בסגנון 'סיטי ברייק' עם מיקוד לתקופת החורף, והשני הוא פנייה לתיירים מסין ומהודו. כמות התיירים שהגיעו מסין הכפילה את עצמה השנה, וזו מגמה שעתידה להתגבר. נכנסנו עוצמתית לעולם התעופה השנה באמצעות מענקים לחברות שמגיעות לנתב"ג וקמפיינים שיווקיים עם חברות תעופה כמו היינאן. קיימתי פגישות עם כל חברה של מדינה משמעותית במזרח הרחוק, ואני מצפה שהשנה נראה כאן שמות חדשים".

יש להניח כי לוין מכוון לאייר אינדיה, שעשויה להתחיל להפעיל טיסות ישירות למומבאי, ולחברת תעופה סינית נוספת. האם לאור ההסכם שעליו חתם לאחרונה משרד התחבורה עם תאילנד נראה גם את חברת התעופה המצוינת תאי בישראל? את לוין הנושא פחות מרגש. "אם תאי תבוא, זה ישפיע בעיקר על תיירות יוצאת".

המלונאים התבשרו השנה על הקלות צפויות ברגולוציה המכבידה, ולוין עושה מאמצים להכניס יזמים לענף בדגש על מלונות עממיים, בין היתר באמצעות תוכנית עידוד לבנייה. "יש התעניינות עצומה בכניסה לענף המלונאות המקומי, כולל רשתות סיניות שעושות בדיקות להיכנס לכאן".

למעשה, ענף התיירות במסגרת חוק המלונאות הוכר כתשתית לאומית. "זהו הענף היחיד שמנוהל על-ידי המשק הפרטי ושקיבל הכרה של תשתית לאומית", אומר לוין. "זה מהלך תקדימי, כי עד היום זה היה בתחומי הגז או החשמל. אנחנו רואים תוצאות ראשונות של מהפכה תיירותיות בישראל".

סגמנט נוסף שתופס תאוצה ומצליח להרגיז לא רק את המלונאים הוא דירות Airbnb, שעליהן עשוי להיות מוטל מס. "אני מתנגד לפגיעה בפעילות של Airbnb שמגבילה את ההיצע. מבחינתי תהיה שגיאה חמורה להשית מיסוי או רגולציה על הנושא הזה".

עניין אחר שניסה לוין לקדם השנה והוא נבלם אצל שר האוצר משה כחלון הוא הקמת קזינו באילת. "אנחנו בעיצומה של הכנת עבודת מטה גדולה שתציג את כל הפרויקט כפי שהוא עם כל היתרונות", אומר לוין. "לצערי, לנוכח ההתנגדות של שר האוצר משה כחלון, אין לי יכולת אמיתית לקדם את הנושא, ויש פה החמצה קשה, כי יכולנו להרים את אילת לו הדבר הזה היה יוצא לדרך".

עם זאת, את 2017 מתחיל לוין עם אופטימיות: "ברגע שגיוונו את השווקים, ואנחנו לא תלויים רק בצליינים - הרחבנו את האפשרויות ואת היכולת להגיע למספרים הרבה יותר גדולים. בשנים 2017-2018 יהיה לנו גם תקציב שיווק כפול, וזה יאפשר להגיע לרמה אחרת של מספרים. צריך לזכור שרק בחודש נובמבר גידול של 70 אלף תיירים בלבד כיסה את התקציב השיווקי השנתי כולו. אנחנו מדברים על הוצאה ממוצעת של 5,500 שקל לתייר בישראל.

"דברים נבנים נדבך על גבי נדבך, באים לפה יותר, סוכני הנסיעות בעולם מתחילים לשווק את ישראל, וחברות תעופה מגדילות קווים, כי התנועה גדלה. עשינו השנה גם פריצה משמעותית לשוק הדיגיטלי, והתחלנו לעבוד עם האתרים הגדולים כמו אקספדיה וטריפ אדווייזר - והמכירות אכן גדלו".

תעופה
 תעופה

.