שביתת אזהרה: כל קווי אגד בירושלים יושבתו ביום רביעי

נהגי חברת האוטובוסים בבירה זיהו לאחרונה הפחתה של 6.5% בפרמיות שהם מקבלים ■ האוצר: אגד קיבלה בעשור וחצי האחרונים סבסוד עודף מהמדינה במיליארדים, אותם ביזבזה באופן חסר אחריות

גרירת הרגליים במו"מ בין הממשלה לאגד על הסכם הסובסידיה תגיע ביום רביעי הקרוב לתושבי ירושלים, שיסבלו מהשבתה מוחלטת של קווי אגד בעיר. היום הכריזה ההסתדרות על שביתת אזהרה של יום אחד, על רקע הפחתה של 6.5% בפרמיות של נהגי החברה בעיר, שבוצעה בשל המצב התזרימי הבעייתי של אגד.

ל"גלובס" נודע כי הבטחת האוצר מלפני חודשיים, להזרים לאגד 150 מיליון שקל שיסירו את איום השביתה שריחף אז באוויר ולאפשר מרחב לניהול מו"מ על הסכם הסובסידיה של החברה לעשור הקרוב, תורגמה עד היום להזרמה של כ-100 מיליון שקל בלבד. על רקע נרפות במו"מ לדבריהם, החלה אגד בצעדי מניעה להבטחת התזרים, שהביאו כאמור לשביתת האזהרה.

"שביתת האזהרה מגיעה בעקבות התנהלותה של הנהלת אגד שפוגעת השכם וערב בציבור הנהגים, במעמדם ובזכויותיהם", נמסר היום מההסתדרות, "וכן בשל גרירת רגליים של המדינה והתרשלותה בשמירה על בטחונה וקיומה של אגד כחברת ההסעות החשובה בישראל".

נהגי אגד בירושלים מדור ב' מרוויחים 39 שקלם לשעה, כלומר משכורת בסיס של כ-7,250 שקל בחודש. הפרמיות ניתנות על פי היקפי עבודה ועומדות על בין 1,000 ל-1,500 שקל בחודש, שהופכים את השכר לטוב משמעותית. לאחרונה זיהו הנהגים את ההפחתה ורתמו את ההסתדרות להגן עליהם.

לדברי יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, "אגד נמצאת על סף תהום. בלתי נתפס שלחברה שקיימת מזה למעלה משמונים שנה ומסיעה את הציבור עוד מלפני קום המדינה נותנים להתפורר ופוגעים בנהגיה, אשר מבצעים את מלאכתם נאמנה תוך שמירה על מקצועיות, ביטחון ובטיחות הנוסעים. צר לי שבמקום לחזק את ציבור הנהגים עושים את ההפך".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הוסיף: "אנחנו ניצבים בפני מחדל שעלול למוטט את אגד, חברה בעלת מסורת מפוארת ורבת שנים. אני מקווה מאוד שהמדינה והנהלת החברה יבינו ויפה שעת אחת קודם שיש להם אחריות לא רק לביטחון התעסוקתי של הנהגים אלא גם למאות אלפי הישראלים שמשתמשים בשירותיה של אגד מדי יום".

בין האוצר לאגד יש שתי מחלוקות מרכזיות שמונעות הגעה להסכם סובסידיה שיחליף את ההסכם שפג כבר בסוף 2015. מחלוקת ראשונה היא על דרישת האוצר להקטין את חלקה של אגד בשוק התחבורה הציבורית באוטובוסים מכ-37% ל-20% בתוך עשור. מחלוקת שנייה היא על מימון הפרישה של אלפי עובדים ותיקים וחברי אגד, בעלות מוערכת של כ-1.5 מיליון שקל לאדם.

באוצר מצפים שאגד תממן את פרישת העובדים - שמוערכת ב-6 מיליארד שקל - מהקווים שתמכור, אלא שהמכירה צפויה להניב כמה מאות מליוני שקלים בלבד. את העלויות הנוספות דורשים באוצר שאגד תממן ממקורותיה, למרות שנכון להיום נראה שאין לה כאלה. טענת האוצר בעניין זה היא שהאחריות למציאת פתרונות היא של אגד, משום שהיא קיבלה בעשור וחצי האחרונים סבסוד עודף מהמדינה של מיליארדים רבים, אותם ביזבזה באופן חסר אחריות.