נעצר יזם נדל"ן בחשד להעלמת הכנסות בסך 92 מיליון שקל

רשות המסים עצרה את משה אהרוני, במסגרת ריכוז המאמץ מול קבלנים ויזמים ■ עצורים נוספים: בכירים בחברת "נכסים ומגורים בע"מ/נוה", שבנתה מספר שכונות בתל אביב

משה אהרוני / צילום: אייל פישר
משה אהרוני / צילום: אייל פישר

יזם הנדל"ן משה אהרוני נעצר על ידי רשות המסים בחשד שלא הצהיר על הכנסות בהיקף 92 מיליון שקלים, שנתקבלו כתוצאה מהרחבת זכויות בנייה בקרקע בבת ים. יחד עם אהרוני נעצרו גם ניסים בשן, מנכ"ל חברת "נכסים ומגורים בע"מ/נוה", וירון קלזן, סמנכ"ל הכספים בחברה, בחשד שלא דיווחו על מלוא הסכום ששולם בגין רכישת הקרקע.

שמו של אהרוני נקשר בעיקר עם פרויקט מגדל נוה בבת ים, שאותו יזם ולאחר מכן ביצע עסקת תמורות עם חברת נוה מקבוצת IDB, וגם עם עסקת רכישת חברת מגדל הזוהר של איש העסקים דודי אפל, אשר בוטלה בהמשך (למרות זכייתו של אהרוני, אישר ביהמ"ש העליון לאחרונה את הצעתה של חברת הרברט סמואל על הים לרכישת הקרקע, לאחר שהמכירה לאהרוני התעכבה).

אהרוני נעצר על ידי יחידת יהלום ברשות המסים ושוחרר בערבות בבית משפט השלום בראשון לציון, בחשד כי לא דיווח על הכנסות של עשרות מיליוני שקלים כתוצאה מהרחבת זכויות הבנייה בקרקע אותה רכש בת ים; בשן וקלזן חשודים בכך שדיווחו למיסוי מקרקעין על קניית הקרקע המדוברת בסכום נמוך מאשר הסכום שולם בפועל.

כמפורט בבקשת המעצר, אהרוני, והחברה שבבעלותו "אבני החושן החזקות", ביצעו עבירות על חוק מיסוי מקרקעין בכך שלא דיווחו על שינויים בפרויקט שבמרכזו עסקת קומבינציה בבת ים, במסגרתו הוגדלו זכויות הבנייה ונמכרו דירות נוספות. על פי החשד, בשנת 2012 אהרוני לא דיווח בדוחותיו האישיים על הכנסות של כ-51,000,000 שקלים; בשנת 2013 על הכנסות של כ-25,000,000 שקלים; ובשנת 2014 העלים הכנסות של כ-16,000,000 שקלים - ובסך הכול 92 מיליון שקלים.

כאמור, במסגרת הפרשה, נעצרו גם בשן וקלזן בחשד שביצעו עבירות על חוק מיסוי מקרקעין בכך שהצהירו על שווי עסקה נמוך ממה ששולם בפועל בהליך מכירת הקרקע של אהרוני, ונמנעו במכוון לדווח על שינויים מהותיים בעסקה. בנוסף השניים חשודים גם בעבירות מס הכנסה.

היזם משה אהרוני הוא יזם מבת ים המתעסק מזה שנים רבות ביזמות ובניה באזור המרכז. בשנים האחרונות התפרסם דווקא עקב הרכישה שלא צלחה, של חברת מגדל הזוהר שמצויה בהליכי פירוק. ראשיתה של הפרשה החלה עם הסתבכותו של דודי אפל, שהביאה את החברה לפירוק ולחובות כבדים למספר נושים ובין היתר למס הכנסה (נושה עם זכות קדימה) ובנק הפועלים (נושה מובטח).

במסגרת הליכי הפירוק בבית המשפט המחוזי בתל אביב, הוכרז לפני כארבע שנים כי אהרוני הוא הזוכה במכרז לרכישת הזכויות של החברה. הרכישה כללה בין היתר זכויות מותנות למימוש פרויקט פינוי-בינוי גודל בשכונת גיורא בגבעת שמואל הכולל הריסת 530 יח"ד והקמת כ-1,670 יח"ד תחתן. ואולם, מחלוקות שנתגלעו עם רשות מקרקעי ישראל ביחס למימוש המכרז עיכבו את מימוש הזכייה ולפיכך אושרה ע"י בית המשפט הצעתה של חברת הרברט סמואל על הים לרכישת החברה.

אהרוני לא ויתר, וערער על ההחלטה לבית המשפט העליון, אך לאחרונה הפסיד סופית במאבק המשפטי.

אהרוני ונוה שיתפו פעולה בפרויקט מגדל נוה בבת ים, שאותו יזם אהרוני ולאחר מכן ביצע עסקת תמורות עם חברת נוה. חברת נוה בנתה מספר שכונות בת"א, כאשר בדרך כלל שם הפרויקט הפך לשם השכונה. בין היתר בנתה החברה את שכונת נוה אביבים בצפון ת"א, מגדלי פאר בצפון הישן של ת"א, שכונת רמת נוה בשיכון ל' בת"א, שכונת רמת נוה בשיכון ל' בת"א, שכונת נוה אמירים בגבול רמת השרון-הרצליה, שדרות נוה במשתלה, הלגונה הכחולה במרינה הרצליה ועוד.

המעצר מצטרף לשרשרת מעצרים, חקירות וכתבי אישום שביצעה והגישה רשות המסים בשנה החולפת נגד קבלנים ויזמים. המפורסמת שבעצורים הנה יזמת הנדל"ן ענבל אור, החשודה בביצוע עבירות מס וממתינה להכרעת הפרקליטות האם יוגש נגדה כתב אישום. בנוסף, בחודש שעבר, במסגרת המאבק בהעלמות מס, הגישה רשות המסים שני כתבי אישום נגד קבלנים בגין הפצה וקיזוז של חשבוניות פיקטיביות, בהיקף כולל של עשרות מיליוני שקלים.

תגובת ב"כ משה אהרוני, עוה"ד נתי שמחוני ויואב סננס ממשרד הרצוג פוקס נאמן:

"מר אהרוני מכבד את רשויות אכיפת החוק והוא משתף פעולה עם גורמי החקירה, כדי להביא לחקר האמת. חשוב להדגיש, המדובר בנושא שנדון למול רשויות המס במישור האזרחי וראוי היה כי ילובן שם - ולא במסגרתו של ההליך הפלילי. מר אהרוני סמוך ובטוח כי בסופה של חקירה יוברר כי מעולם לא דבק כל רבב בהתנהלותו."

תגובת "נוה": "מנהלי החברה נחקרו ושוחררו, החברה משתפת פעולה עם הרשות בכל הנדרש וסבורה שכל פעולותיה בוצעו על פי חוק".