"מטרת העל - להוריד מחירים"

כחלון בסה"כ צריך לומר שהדיבורים על מחירי הדירות פשוט אינם רלוונטיים

למכירה / צילום: תמר מצפי
למכירה / צילום: תמר מצפי

"מעולם לא אמרתי שנוריד את מחירי הדירות. אמרתי רק שנספק דירות וזה יקרה" (שר האוצר משה כחלון, יום שלישי שעבר). הציטוט הזה של שר האוצר הוא כמובן לא פחות ממדהים. רק דוגמא קטנה: על השולחן שלנו ב"גלובס" מונחת חוברת המצע של כחלון ומפלגת כולנו, מתחילת 2015. כותרת החוברת הכחולה היא "כחלון לאוצר ניצחון בשבילי". הכותרת בעמ' הראשון פשוטה וישירה - "מטרת העל - להוזיל את מחירי הדיור ולאפשר למאות אלפי ישראלים לרכוש דירה". אופס. לא בכדי, אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור שהביא כחלון, אמר שאם מחירי הדירות לא ירדו ב-15% עד סוף 2017 הוא יניח את המפתחות וילך הביתה (לפחות יש לו בית).

במקום להתפתל ולהסתבך, כחלון בסה"כ צריך לומר שהדיבורים על מחירי הדירות, וההמתנה האובססיבית לראות מה יקרה למחיר הדירות, פשוט אינם רלוונטיים. זה לא הוא, זה השוק. לא בגלל שמחירי הדירות ירדו או יעלו בשנה הקרובה (אף אחד לא באמת יודע), אלא בגלל שצריך להתרגל לעובדה שלא ממש נוכל לדעת. תחושות כן, מספרים ודאי שלא. מה שאנחנו חוזרים ואומרים תקופה ארוכה - שבשוק המגורים אינה דומה דירה לרעותה, ולכן קשה במיוחד לאמוד שינוי במחירי הדירות - הולך להיות קשה שבעתיים בשנים הבאות. בגלל ההטיה של דירות ההגרלה של "מחיר למשתכן", דירות מסובסדות שמגלמות הנחה של 200 אלף שקל לפחות לדירה, בין אם הן ייכללו בתוך בדיקת המחירים, ויטו בהכרח את הנתונים כלפי מטה, ובין אם הן לא ייכללו, ויטו אותה כלפי מעלה (תחשבו, למשל, ש-20% מהאנשים קונים מלפפונים בהנחה של עשרות אחוזים. האם ניתן לקבוע מה קרה למחיר הממוצע של מלפפון בשוק כזה? האם במצב כזה למחיר הממוצע יש בכלל משמעות?).

מעבר לכך, המחיר הממוצע של דירה בישראל מאבד בשנים האחרונות את נקודת הייחוס, בגלל היציאה המסיבית של המנופים מאזור המרכז. בשנת 2011, למשל, התחילו לבנות במחוז מרכז 16,373 דירות - לעומת 11,561 דירות באזור הצפון וחיפה. בשנת 2015, במחוז מרכז החלו לבנות רק 12,552 דירות, אל מול 18,230 דירות שהחלו להיבנות במחוזות חיפה והצפון. המשקולות לגמרי התהפכו. בשלושת הרבעונים של 2016 המגמה דומה: 9,693 במחוז מרכז, לעומת 11,562 במחוזות חיפה והצפון. המהפכה הזו כוללת כמובן הרבה יותר דירות רחוקות וזולות, שישפיעו על המחיר הממוצע בישראל כולה.

"אמרתי שנוריד את מחיר הדירות", צריך להודות כחלון, "אבל בלבלתי כל כך את השוק, את ההיצע ואת הביקוש, שפשוט אין דרך אמיתית לומר מה באמת קרה מעתה והלאה".