בנק ישראל מקפיא הטיפול בפרשת קינן עד לבדיקת המשטרה

לפי הערכות, ישנה התפתחות בבדיקה, אך ככל הידוע המשטרה עדיין לא החליטה אם לפתוח בחקירה

ציון קינן / צילום: תמר מצפי
ציון קינן / צילום: תמר מצפי

האם יש התפתחות בבדיקת המשטרה בפרשת ציון קינן? בנק ישראל יצא היום (ג') בהודעה מפתיעה, ולפיה הוא מקפיא את הבדיקה שלו בנושא עד לאחר סיום הבדיקה המשטרתית.

פיקוח על הבנקים מבהיר כי הבדיקה המבוצעת על-ידו אודות אופן הטיפול של בנק הפועלים בתלונה בדבר הטרדה מינית מצד מנכ"ל הבנק לשעבר נמצאת בשלב מתקדם. על-מנת שלא לפגוע בהליך המתנהל על-ידי משטרת ישראל בהיבטים שבתחום סמכותה, תושלם הבדיקה של הפיקוח רק לאחר סיום ההליך המשטרתי", לשון הודעת בנק ישראל.

לפי הערכות, בדיקת המשטרה בפרשה בה התלוננה עובדת הבנק לשעבר כי קינן תקף אותה מינית בנסיעה לקזחסטן לפני כעשור, מתקדמת. יחד עם זאת, ככל הידוע, במשטרה עדיין לא החליטו האם הבדיקה תהפוך לחקירה פלילית, והבדיקה עדיין נמשכת. בכל אופן, מאינדיקציה כלשהי שקיבלו באחרונה בבנק המרכזי הוחלט להקפיא את המשך הטיפול בפרשה, עד לאחר סיום הבדיקה המשטרתית. 

לפי הערכות, המשטרה בודקת גם את התנהלות הבנק בטיפולו בפרשה. 

נזכיר כי התלונה של אותה עובדת נוגעת לאירוע שאירע בדצמבר 2006, כלומר באחרונה חלה עליו התיישנות באופן רשמי. יחד עם זאת, בכל הנוגע לעבירות מין, ישנה נטייה במשטרה להקל במגבלת ההתיישנות ולקבל לעתים גם תלונות שמעבר לתקופת ההתיישנות. 

אותה עובדת פוצצה את הפרשה אשתקד כאשר החליטה לעזוב את הבנק ונקלעה לחילוקי דעות בדבר גובה הפיצויים המגיעים לה. במסגרת הדיונים עם הבנק היא הזכירה את האירוע, ובבנק החליטו למנות כבורר את השופט בדימוס סטיב אדלר.

אדלר פסק כי הוא לא מצא שהייתה תקיפה שכזו, ויחד עם זאת פסק כי לאותה עובדת מגיעים פיצויים מוגדלים בגין תנאי העבודה הקשים בקזחסטן. אותה עובדת קיבלה לפי הערכות 2-3 מיליון שקל. החלטה זו עוררה ביקורת ציבורית, שכן תשלום זה נתפס כמעין "דמי שתיקה".

 

לאחר שהפרשה נחשפה בתוכנית "עובדה" של אילנה דיין בנובמבר אשתקד, התעוררה סערה, שכן התברר כי יו"ר הבנק דאז, יאיר סרוסי, לא דיווח על התלונה לבנק ישראל ולדירקטוריון. בהמשך סרוסי עזב את הבנק על רקע זה.

בנק ישראל הודיע כי יבחן את הפרשה ובמיוחד את הטיפול של הבנק בסוגיה. במקביל הודיעה המשטרה כי תבצע גם כן בדיקה. בבנק ישראל אומרים כי על אף שהבדיקה שלהם קרובה לסיום, הם החליטו להקפיא את הטיפול בפרשה עד להכרעת המשטרה בסוגיה.