הצעת חוק חדשה תעשה סדר מתבקש בשוק מועדוני הלקוחות

הצעת החוק של ח"כ איתן כבל קובעת כי מועדוני לקוחות המבצעים התקשרות לתקופה קצובה לא יוכלו לשנות את תנאי המועדון באשר לצבירת ההטבות במהלך התקופה

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

לפני 6 שנים בוטלה שיטת צבירת הנקודות בכרטיס אשראי ועמה הטבות שלהם היות זכאים מחזיקי הכרטיסים. מאז קרו לא מעט מקרים שבהם הטבות של מועדוני לקוחות פסקו לפתע, וצרכנים שצברו הטבות לא יכלו לממש אותן.

זהו הטריגר שהוביל להצעת חוק של ח"כ איתן כבל, שאושרה הבוקר (ד') בוועדת הכלכלה לקריאה ראשונה, לפיה יוסדר תחום מועדוני הלקוחות.

ההצעה תכלול גם את מועדוני ההטבות של הבנקים וחברות כרטיסי האשראי (באמצעות תיקון חוק הבנקאות), שיצטרכו להודיע בטווח זמן של 4-5 חודשים או 8-9 חודשים (בהתאם למשך החברות במועדון) על שינוי במתווה צבירת ההטבות, כך שבחלון הזמן שנוצר יוכלו הצרכנים לממש את הזכויות להטבות שצברו.

"אומרים לך 'בוא תהיה חבר במועדון שלנו', מציעים לך הטבות, ופתאום כשאתה מבקש לממש אותן - מודיעים לך שהכללים השתנו", אמר ח"כ כבל. "המועדון שהכי מעצבן זה הנוסע המתמיד: מי שלא עובד או גר בחו"ל, אין לו סיכוי להצליח לנצל את ההטבות. כמובן שהסיפור הגדול הוא גם הבנקים וכרטיסי האשראי, שמחקו לנו כסף רב עם הכוכבים של ישראכרט שהתאדו. אז אם הם רוצים להמשיך לפנק, לפנק, לפנק את הלקוחות - שיידעו שמעכשיו יש כללי משחק חדשים".

כבל הוסיף כי המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, פנתה אליו וביקשה שלא להחיל את ההצעה על הבנקים בחוק, אלא בהוראות שהיא תקבע. הוא התייחס לכך ואמר כי בעבר הוא קיבל מכתבים דומים ממפקחים קודמים, אבל הכוונה לא תמיד הביאה לתוצאה הרצויה, ולכן הוא החליט לתקן את חוק הבנקאות כך שאותן הוראות שחלות על כל בעל עסק יחולו גם על הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. הוא הוסיף כי אם עד אישורה הסופי של הצעת החוק תקבע המפקחת הוראות זהות - ניתן יהיה להסתפק בהן. 

ההצעה קובעת כי מועדוני לקוחות המבצעים התקשרות לתקופה קצובה (שנה למשל), לא יוכלו לשנות את תנאי המועדון באשר לצבירת ההטבות במהלך התקופה. השינוי יוכל להתבצע רק לאחר תום התקופה, ואם הצרכן בחר להמשיך להיות חבר במועדון. עוד נקבע כי חברי המועדון יקבלו הודעה בטווח של 4 עד 5 חודשים מראש על סיום תקופת ההטבות.

באשר למועדוני לקוחות שהחברות בהן היא לתקופה מתמשכת שלא קצובה בזמן' נקבע כי מפעיל המועדון יצטרך להודיע לצרכן על השינוי 9 עד 8 חודשים מראש, ולאפשר לו באותה תקופה לממש את ההטבות שצבר בהתאם לתנאים לפני השינוי. כמו כן' נקבע כי ההודעות ישלחו לצרכן בדרך שבה יבחר.

הצעת החוק תיכנס לתוקף 4 חודשים לאחר פרסומה ברשומות ותחול על כל מועדוני הלקוחות שיהיו פעילים באותו מועד.

נקודה חשובה בהצעת החוק כוללת סעיף של סנקציות, כאשר מועדון לקוחות שלא ימסור את ההודעות כקבוע בחוק, צפוי לעיצום כספי של 22 אלף שקל לתאגיד ו-7,000 שקל ליחיד. עוסק שלא יאפשר את מימוש ההטבות בהתאם להצעה או יסיים את התוכנית לפני תום התקופה שנקבעה בהצעה, צפוי לעיצום כספי של 45 אלף שקל לתאגיד ו-25 אלף שקל ליחיד. 

כצפוי, היו גם מתנגדים לרעיון שבהחלט מיטיב על הצרכנים: נציגת איגוד לשכות המסחר, עו"ד שרון כץ, אמרה כי ההצעה מסירה לגמרי את האחריות מהצרכן, וכי באותה מידה אפשר לשאול מדוע משרד הפנים לא שולח הודעות לציבור לפני תום תוקף הדרכון. "אי-אפשר להודיע ללקוח כל פעם מחדש על משהו שמסתיים", אמרה.

סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, אמר כי לחברות דווקא מאוד קל לשלוח הודעות על מבצעים, ולכן חובתם לספק לצרכנים את מקסימום המידע.

עו"ד הילה שטרן-אטיאס מאל-על התייחסה לדבריו של היו"ר כבל על מועדון הנוסע המתמיד ואמרה כי החברה מודיעה על מחיקת נקודות חצי שנה מראש, וכי כל חבר מועדון יכול להיכנס לאתר האינטרנט ולקבל את כל המידע בכל רגע נתון.

היו"ר כבל קיבל את עצתה ותוך כדי הישיבה התחבר לאתר וחיפש את הפרטים האישיים שלו. החיפוש העלה כי ההודעה האחרונה שקיבל על מחיקת נקודות נשלחה אליו רק כ-3 חודשים מראש, ולא כפי שציינה עו"ד שטרן-אטיאס.

"כשאתם מוחקים לנו נקודות, כמו שחברות כרטיסי האשראי מחקו לנו את הכוכבים, אתם בעצם לוקחים לנו כסף", אמר היו"ר כבל. הוא סיכם והבהיר כי הצעת החוק נועדה לייצר מצב חדש של הגינות והוגנות מול הצרכנים. 

נסכם ונאמר כי במדינה שבה נטען לעודף חוקים, גם החוק הזה יכול היה לכאורה להיות מיותר, אילו מועדוני הלקוחות היו מתנהלים בהגינות המתבקשת - התראה על שינוי שיטת ההטבות לצרכנים שהצטרפו למועדונים על בסיס אותן הטבות. אבל במקום שבו מערכת היחסים בין העוסקים לצרכנים היא כה רעועה - טוב שיש רגולטור ששם לב לאותיות הקטנות שפוגעות גם בו כצרכן.