האי המרהיב שהדיח את ים המלח מרשימת 7 פלאי עולם

אגם קסום שתלוי בלבו של מכתש על הר געש גבוה, מנהרות לבה נדירות, מוזיאונים הזויים, נשים שצוללות בלי ציוד וחופים מרהיבים ■ הצצה לאי הדרום קוריאני ג'ג'ו שהדיח את ים המלח ברשימת 7 פלאי העולם של הטבע

האי ג'וג'ו בקוריאה/ צילום: מהוידאו
האי ג'וג'ו בקוריאה/ צילום: מהוידאו

הקוריאנים קוראים לו "האי ההוא". ג'ג'ו בשפה המקומית. האי הרחוק, השונה והייחודי שמעט מאוד תיירים מערביים מגיעים אליו, נבדל משאר חבלי דרום קוריאה. בנובמבר 2011 הכיר גם העולם בייחוד המופלא של ג'ג'ו, כשהוכרז כאחד משבעת פלאי עולם של הטבע בתחרות עולמית שכללה הצבעות של מיליוני גולשים מרחבי העולם. כך גם הדיח האי הקוריאני את ים המלח שלנו מהרשימה.

קוריאנים רבים מאמינים שאי גן העדן הוולקני הוא "הוואי של המזרח". הוא נוצר לפני כמיליון שנה מחמש התפרצויות געשיות שפיסלו את האי והותירו בו נוף פראי עוצר נשימה, ותופעות טבע פרהיסטוריות. במקום התפתח ניב קוריאני מיוחד ותרבות כפרית נפרדת, שעבודת האלילים בה נפוצה עד היום. רבים מ-600 אלף תושבי האי מניחים פסלי בזלת מסותתים המכונים "פסלי סבא" כשומרים בכניסה לבתיהם, ולא משנה שבאי יש אפס גניבות.

אחת התופעות המרתקות באי נמצאת בג'וסאנג ג'אולי, קבוצת צוקי בזלת גבוהים ומרשימים, בהם הלבה שהתקשתה יצרה מבנים מדהימים. גלי הים הגבוהים שוצפים ונשברים בקול וחודרים פנימה במעבה צוקי הבזלת, תפאורה מדהימה לסרטי אימה או הישרדות. לא רחוק משם, ניתן לצפות בקבוצת נשים צוללות ללא בלונים לקרקעית הים כדי לשלות ממנו אוצרות. בעבר היה מדובר בפנינים, וכיום שלל יצורים ימיים.

אותן "הנשים הצוללות" שעוטות על עצמן חליפות גומי ומסיכה בלבד ללא בלוני גז, צוללות במשך זמן לא מבוטל במי הטורקיז השקטים של המפרץ והן יוצאות עם שלל רב הכולל צדפות, דיונונים, אצות ים ושאר יצורים לא מזוהים. הטקס הזה עומד להיכחד מהעולם כשהדור הצעיר באי כבר מזמן מעדיף את המקלדת על רעיון הצלילה המטורף.

מחוץ לנמל התעופה הקטנטן של האי, בעיר המרכזית ג'גו סיטי מצפה הפתעה: שתי מכוניות חשמליות נטענות. אצלנו פרויקט המכונית החשמלית מת, אבל דווקא החשמלית של ג'ג'ו מלאת תשוקה. יש כבר כ-260 תחנות טעינה. קוריאה מעודדת קיימות ובחרה להפוך את ג'גו לכר ניסוי ענק לאנרגיה חלופית. מאות טורבינות רוח פזורות ברחבי האי.

מלבד הרי געש, מערות בזלת ומקדשים שקטפו את תואר המורשת העולמית של אונסק"ו, דאגו שלטונות האי לבדר את התיירים והמקומיים שפוקדים את גן העדן הקוריאני. מוזיאונים מיוצרים כאן מפס נע וחלקם הזויים למדי. מוזיאון הדב טדי, התה הירוק, הלימון, השוקולד, הבובות, הקקטוס, הפוסילים, החלל, מוזיאון הצוללות ואפילו מוזיאון הסקס והבריאות.

לג'גו מגיעים בטיסה ישירה לסיאול, עם אל על או עם קוריאן אייר , והתענוג יעלה בין 1,100 ל- 1,300 דולרים. ניתן גם לטוס עם אירופלוט דרך מוסקבה בתעריף מעט זול יותר - 950 דולר.