עסקת הנדל"ן הלא תיאמן: שווי נכס בת"א קפץ פי 3 בחצי שנה

רווח מהיר של מאות אחוזים: חבר מועצת יד ושם רכש מהארגון לפני כחצי שנה נכס נדל"ן מבוקש במרכז תל-אביב בכ-2 מיליון שקל - עכשיו הוא מציע אותו למכירה ב-8 מיליון

נכס תל אביב יד ושם / צילום: מהוידאו
נכס תל אביב יד ושם / צילום: מהוידאו

אולם בתל-אביב היה במשך שנים נקודת המפגש של קהילת ניצולי השואה מהעיר רוזישץ שבאוקראינה. כשנפטר בעל הנכס, הוא הוריש לארגון "יד ושם" את החזקה בנכס - שיושב על שטח לא קטן של 360 מ"ר. ב"יד ושם" ניסו לרשום את הנכס על שם הארגון ללא הצלחה, והציעו אותו למכירה במכרז לפני כחצי שנה.

מי שזכה במכרז וקנה את הנכס, הנמצא בפינת הרחובות לסקוב וקרליבך, הוא עו"ד שפיר שילנסקי - איש עסקים ואיש נדל"ן, וגם - חבר מועצת "יד ושם". הוא בנו של ח"כ דב שילנסקי, שהיה שנים חבר הנהלה ביד ושם, ומיוזמי הפרויקט שכולם מכירים "לכל איש יש שם".

עו"ד שפיר שילנסקי קנה את את הנכס במחיר של רק 2.35 מיליון שקל. מתוך 7 מציעים, רק ארבעה הגיעו לשלב הסופי - הפער בין הסכום שהציעו במקום השני לבין הסכום בעזרתו שפיר שילנסקי זכה - הוא רק של 50 אלף שקל.

והיום - כחצי שנה אחרי שקנה אותו ב-2.3 מיליון שקל - מציע אותו בעל הנכס להשכרה ב-140 שקל למטר מרובע, ולמכירה בלא פחות מ-8 מיליון שקל - 5.5 מיליון שקל. במקום שהכספים יגיעו לעמותה שעוסקת בעבודת קודש ובהנצחת השואה, היא מגיעה לכיסו של אדם פרטי.

תגובת "יד ושם": בכל תהליך מכירת הנכס, יד ושם פעל באופן מדוקדק ועל פי הדין. הנכס הוצע למכירה לציבור הרחב במכרז פומבי, פורסם באמצעי תקשורת מרכזיים, והוצג בפני עשרות קונים פוטנציאליים. על פי חוות הדעת של השמאי שהתייחסה לבעיות הרבות הקיימות בנכס, הוא היה שווה 2.36 מיליון שקל. לאחר שהמחיר הגבוה הראשוני שהוצע במכרז עמד על 1.8 מיליון שקל בלבד, החליט יד ושם לנהל הליך היתמחרות אליו ניגשו 4 מציעים.

בסיומו ההצעה הגבוהה ביותר היתה של עו"ד שילנסקי במחיר שזהה כמעט לחלוטין לחוות הדעת השמאית. ההצעות האחרות היו נמוכות בעשרות אלפי שקלים. לפני קיום היהתמחרות נמסרה הודעה למשתתפים, על העובדה שעו"ד שילנסקי הוא חבר במועצת יד ושם - מועצה ציבורית המתכנסת פעם בשנה ובה חברים 120 איש שעושים את תפקידם בהתנדבות.

איש מהמשתתפים לא התנגד להשתתפותו של עו"ד שילנסקי. השיקול היחיד שעמד בפני וועדת המכרזים הוא קבלת תמורה גבוהה ככל האפשר עבור הנכס, כאשר לזהות הרוכש לא ניתן כל משקל בהחלטה. העובדה שהנכס מוצע למכירה במחיר כזה או אחר לא מצביעה כלל על השווי האמיתי של הנכס. דווקא העובדה שנוהל מכרז פומבי והתנהל הליך היתמחרות מעידה על שוויו האמיתי. ‎

תגובת עו"ד שפיר שילנסקי: הנכס נרכש כדת וכדין, לאחר שהוצא במכרז פומבי ונערכה התמחרות למכירתו. הנכס אכן יוצע למכירה במכרז במחיר התחלתי של 8 מיליון שקל, שהוא המחיר המקובל בשוק, ואכן נתקבלה הצעה לשכירות ארוכת טווח לנכס במצבו הנוכחי, במחיר של 135 שקל למ"ר.

מאז פרסום המכרז ועד לרגע זה לא היה לי קשר עם איש ממוסד יד ושם במישרין או בעקיפין מלבד עם עורך דין אלי אברך. אילולא הייתי משתתף במכרז היה הנכס נמכר בכחצי מיליון שקל פחות. צר לי שאתם מקשרים לעניין את אבי ז"ל, יו"ר הכנסת ה-12, אשר הקדיש את חייו למדינת ישראל ותרם רבות למוסד יד ושם‎.