הופסקה בדיקת המונופול של משרדי רוה"ח הגדולים בטיפול בבנקים

המפקחת על הבנקים, חדוה בר, נוטה לרדת מהטיפול בצמצום הריכוזיות של המשרדים המבקרים ■ טרם התבררה עמדת הרגולטור בנוגע לבדיקה בענף הביטוח ■ ההחלטה עשויה להחזיר את הכדור לכיוון חקיקה בכנסת

ד"ר חדוה בר / צילום: איל יצהר
ד"ר חדוה בר / צילום: איל יצהר

המפקחת על הבנקים, חדוה בר, החליטה לסגת מהכוונה לנסח הסדר מחייב שיטפל בריכוזיות רואי החשבון במערכת הבנקאית.

במשרדי רואי החשבון הגדולים השולטים זה שנים בביקורת הבנקים, בראשם משרד KPMG סומך-חייקין, שמבקר 4 מתוך 5 הבנקים העומדים בראש המערכת, רואים בהחלטה הישג משמעותי למסע שתדלנות שנמשך כמה שנים ושהחל לשאת פרי.

עם זאת, לא ברור עדיין אם העמדה של בר מחייבת את המקבילה שלה, הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון דורית סלינגר, בכל הנוגע לצמצום הריכוזיות ארוכת-השנים בביקורת חברות הביטוח. במשרדי רואי החשבון הגדולים ובראשם ארנסט אנד יאנג קוסט פורר גבאי את קסירר, המבקר את רוב רובם של תאגידי הביטוח (ראו טבלה מצורפת), טרם נשמעה צפירת הרגעה. שם עדיין חוששים כי הממונה תמצא דרך עצמאית ותנקוט בצעדים משלה להפחתת ריכוזיות הביקורת.

בקרב משרדי רואי החשבון הגדולים השולטים במערכת הפיננסית, כלומר מנהלי כספי ציבור, יש חשש מפני הודעה רשמית על נסיגה מהכוונה לגבש מתווה-הסדר בעניין רואי החשבון, שהחל בתקופתו של דודו זקן כמפקח על הבנקים ועודד שריג כמפקח על הביטוח - אפילו אם תהיה מנומקת ציבורית ותHשען על החלטות של מוסדות פיקוח פיננסיים אחרים כמו באיחוד האירופי.

החשש הוא שהודעה רשמית כזאת, על פירוק הצוות בראשות הממונה והמפקחת שמטפל בעניין מתווה להפחתת ריכוזיות רואי החשבון הפיננסיים, עלולה להביא לחידוש מואץ של הצעת החוק של ח"כ שלי יחימוביץ' מהמחנה הציוני.

כזכור, בזמנו נטלו חלק במהלך גם ח"כ רובי ריבלין מהליכוד וח"כ מאיר שיטרית מקדימה, והיא הובילה לחיוב פירוק הריכוזיות בחוק, בתוך פרק זמן מוגבל. הצעת החוק ההיא עוכבה בסופו של דבר, כאשר הרגולטורים הסבירו כי הם מטפלים בגיבוש הסדר חלופי לחוק.

הפעם חוששים רואי החשבון הגדולים - נוכח השינויים בכנסת, תנופת הרפורמות הפיננסיות, הלחץ הציבורי על חברי הכנסת תוך החרפת הביקורת הציבורית על הגופים המוסדיים - שלהצעת החוק המחודשת של יחימוביץ' יצטרפו חברי כנסת רבים מכל מפלגות הבית, והטיפול בהצעת החוק יופנה לוועדת הרפורמות שדנה בהמלצות ועדת שטרום והוכיחה עמידה בפני לחצי בנק ישראל. מכאן עשויה הדרך להיות קצרה לחקיקה מחייבת.

לפיכך, ההעדפה היא שלא תהיה הודעה רשמית בעניין, אלא שהדברים יגררו בתקווה שיישכחו.

תגובת הפיקוח על הבנקים: "המפקחת לא קיבלה החלטה בנושא".

תגובת רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון: "בשוק הביטוח פועלים כיום בעיקר שני משרדי רואי חשבון גדולים. רשות שוק ההון תומכת בהגברת התחרות בתחום, תוך שמירה על רמת מקצועיות ומומחיות גבוהה. נדגיש כי אין הגבלה רגולטורית לגבי זהות או מספר משרדי רואי החשבון היכולים להעניק שירות לחברות הביטוח".

במערכת הבנקאית: שליטה של סומך-חייקין

מזה שנים רבות שולטת פירמת KPMG סומך-חייקין במערכת הבנקאית. מתוך חמשת הבנקים הגדולים, הפירמה היא רואת החשבון של חמישה מהם - רק מזרחי-טפחות אינו עובד איתה, אלא עם דלויט בריטמן אלמגור. בפועלים ודיסקונט - סומך היא רואת חשבון משותפת עם BDO זיו-האפט, ובלאומי עם ארנסט אנד יאנג. בבנק הבינלאומי משמשת סומך-חייקין לבדה כרואת החשבון של הבנק. 

הבנקים מהווים לקוח חשוב ומרכזי אצל רואי החשבון: אשתקד עמדו התשלומים לרואי החשבון בחמשת הבנקים הגדולים על 124 מיליון שקל. לאומי שילם כ-42 מיליון שקל, ואילו הפועלים שילם קרוב ל-35 מיליון שקל (כולל תשלומי חברות בנות).

מדי שנה צריכים הבנקים לאשר מחדש את בחירת רואי החשבון, אולם בשנים האחרונות - על אף הדיבורים על הצורך ברוטציה בין המשרדים - לא התבצע שינוי במפת רואי החשבון. יחד עם זאת, השנה החליט לאומי לצאת בהליך לבחירת משרדי רואי החשבון שילוו אותו, והוא נמצא בשיחות על משרדי רואי החשבון הגדולים בשוק לצורך קבלת הצעות. לקראת הקיץ צפוי הדירקטוריון להחליט מי יהיו המשרדים שיוצעו לאישור אסיפת בעלי המניות.

הערכות הן כי יש סיכוי נמוך שהבנק ייפרד מסומך-חייקין שמלווה אותו עשרות שנים, ושאם יהיה שינוי - יהיה זה באיוש משרד רואה החשבון השני בו מכהן ארנסט אנד יאנג. יחד עם זאת, בהחלט ייתכן כי בסיום התהליך יישאר הבנק עם שני משרדי רואי החשבון הנוכחיים.

משרדי רואי החשבון של בנק לאומי התמודדו בשנים האחרונות עם ביקורת על תפקודם בפרשת הסיוע בהעלמות המס ללקוחות הבנק האמריקאים. מדובר בפרשה בגינה נאלץ לשלם הבנק קנס עתק של 400 מיליון דולר. באחת מתביעות הנגזרת שהוגשו כנגד בכירי הבנק באשר לאחריותם בפרשה זו, צורפו אל רשימת הנתבעים גם שני משרדי רואי החשבון של לאומי - KPMG ו-EY, בטענה כי כשלו בביקורת על הבנק, וגם להם אחריות לתוצאות הקשות של הפרשה.

לאומי הגן על המשרדים, ובתגובה לבית המשפט כתב כי הוא מאמץ חוות-דעת שנמסרה לו, לפיה לא חלה על רואי החשבון החובה לחשוד או להתריע על כך שהבנק ביצע פעילות בלתי חוקית בפרשה.

הכללת משרדי רואי החשבון בתביעה עוררה ביקורת בענף ראיית החשבון, וגורמים בתחום אמרו כי רואה החשבון אחראי על אמיתות הדוח הכספי, ועל כך שישקף את מצבה הפיננסי של החברה, ולא על פעולה בלתי חוקית שמבצעת החברה.

בסופו של דבר, במסגרת הפשרה בתביעה, נקבע כי על 3 בכירים בבנק, בראשם היו"ר והמנכ"לית לשעבר, איתן רף וגליה מאור, לשאת באחריות ולהחזיר לקופת הבנק כ-5 מיליון שקל. משרדי רואי החשבון יצאו ללא פגע.

עוד נזכיר כי גם בדוח הביקורת של המפקח על הבנקים לשעבר דודו זקן, ביקר האחרון את התנהלות הבנק בפרשה - אך לא הייתה לו כל טענה או ביקורת כלפי משרדי רואי החשבון.

בענף הביטוח: העוגה שייכת לארנסט אנד יאנג

לעניין הביקורת בחברות הביטוח, המצויה רוב רובה בידי משרד ארנסט אנד יאנג המנוהל על-ידי רונן בראל, יש לציין כי גם מקורותיה של זו היסטוריים. היא טמונה ביסודה ברואה חשבון עזרא גבאי ולימים גם בבנו בני גבאי, שעזב זה מכבר את ארנסט אנד יאנג לעסקים פרטיים.

אנשי הביטוח חוזרים ואומרים כי בתחום שלהם קיימת חשיבות רבה בידע מקצועי שכמעט ואינו קיים מחוץ למשרדים אלה, ובמערכות תפעולית המסוגלות לעקוב ולהבין את משמעויות הרגולציה המשתנה בקצב גדול במיוחד - כלומר, להנחיות ולחוזרים שמתפרסמים בקצב מהיר על-ידי האוצר, היום רשות שוק ההון.

במקביל גם רואי החשבון של הבנקים טוענים להימצאותה של מיומנות עמוקה, אפילו היסטורית, שהיא בבסיס ביקורת הבנקאות, ואיננה מצויה במשרדי רואי חשבון אחרים. כניסת משרדים חדשים לביקורת בנקים עלולה, לעמדת הנוכחיים, להיות סיכון מקצועי למשך כמה שנים. בכך הם ככל הנראה נראה שכנעו את המפקחת על הבנקים.

יצוין כי חלק מטענות רואי החשבון הן כי כלל לא קיימת ריכוזיות בענפים הללו, בנקים וביטוח, שכן הם דואגים בעצמם לרוטציה בתוך המשרדים. פעם בכמה שנים מתחלף רואה החשבון הבכיר שמטפל בלקוח, בנק וחברת ביטוח, ולפעמים מתחלפים גם חברי הצוות הקבועים.

צמצום הריכוזיות של משרדי רואי החשבון הגדולים / היסטוריה

פרשת רואי החשבון המבקרים החלה בנובמבר 2011, עם פרסום חלקים מתוך טיוטה אחרונה בדוח השנתי של קרן המטבע שהוגשה למפקח על הבנקים דאז, דודו זקן. בהמשך הפרק המתייחס לביקורת בספרי החשבונות של הבנקים, נכתב כך: "...הרשויות צריכות לעודד רוטציה אפקטיבית יותר של מבקרי ספרים... לחברות ראיית חשבון בינלאומיות אינדיבידואליות יש, עושה רושם, שליטה על ביקורת בחלקים שונים של המערכת הפיננסית (לפירמה אחת יש כמעט מונופול על העסקים הבנקאיים) ...".

הפירמה הזו היא משרד רואי החשבון גד סומך, שמאז ועד היום מבקר, לבד או ביחד עם משרד אחר, את הבנקים לאומי, פועלים, דיסקונט, הבינלאומי ואגוד - כלומר, כולם מלבד מזרחי-טפחות.

איכשהו, הפרק הזה לא הופיע בדוח השנתי הסופי של הקרן. עם זאת, המפקח דודו זקן נדרש לסוגיה, כמוהו גם הממונה על הביטוח שגם אצלו קיימת ריכוזיות מקבילה - כאשר מפעם לפעם נשמעו קריאות זירוז מכיוונה של ח"כ שלי יחימוביץ', שלימים יזמה את הצעת החוק עם חבריה למפלגות האחרות. מדי פעם יצאה בת קול שדיברה על גיבוש מתווה, הסדר מסכם, שתכף יתפרסם - אולם בפועל מאומה לא קרה.

לאורך הדרך התברר כי קיימים לחצים כבדים וכוחניים גם מצד רואי החשבון הבכירים, מחזיקי הנחלות בבנקים ובביטוח; מצד מנהלי הבנקים וחברת הביטוח, ששלחו גם אנשי דירקטורים, יועצים, לוביסטים, עורכי דין יחצנים ואינטרסנטים מגויסים, רשמיים או סמויים - וכל אלה הצליחו לשתק את הכוונות לסדר חדש.

בשלהי 2013 התגבש הסדר על-ידי המפקח על הבנקים והממונה על שוק ההון, שבמרכזו הכנת השוק במהלך 3 שנים ואחריהן חובת קיום מכרז בכל 10 שנים, ובחירה מחייבת, בהוראה רגולטורית, של שני משרדי רואי חשבון שיחלקו את הביקורת ביניהם.

ההסדר שהסתמן אז אמנם לא טיפל בכל ריכוזיות משרדי הביקורת, אבל נחשב צעד ראשון ומקדמי להסדר כולל. בפועל - המפקח זקן פרש לפני שהסדיר את העניין. מחליפתו חדוה בר, שנכנסה לפני מעלה משנה, לא קידמה את העניין.

כעת, 6 שנים אחרי שהפרשה החלה, היא חוזרת לחברי הכנסת.

חברות הביטוח
 חברות הביטוח