עכשיו גם האו"ם עם רפי רותם: "להפסיק לרדוף חושפי שחיתות"

אלפרד דה זיאס, מומחה של האו"ם לקידום סדר בינ"ל דמוקרטי וצודק, קורא לכל הממשלות להגן על חושפי שחיתויות במקום לרדוף אותם - וברשימת הנרדפים הוא נוקב גם בשמו של רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים

מומחה של האו"ם לקידום סדר בינלאומי דמוקרטי וצודק, אלפרד דה זיאס, הפועל במסגרת המועצה לזכויות האדם של האו"ם, פרסם בשבוע שעבר הודעה, לפיה הוא מקדם בברכה את קיצור עונש המאסר בן 35 השנים של צ'לסי מנינג, שהוטל עליה בגין הדלפת סודות צבאיים מסווגים, וקוצר על-ידי נשיא ארה"ב היוצא ברק אובמה. דה זיאס קורא לכל הממשלות להגן על חושפי שחיתות במקום לרדוף אותם, וברשימת הנרדפים נקב גם בשמו של רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים.

בהודעה נאמר: "אני מקדם בברכה את גזר דינה של צ'לסי מנינג ואת שחרורה הצפוי במאי. עם זאת, יש חושפי שחיתות רבים ששירתו את עניין זכויות האדם, ושעדיין נמצאים בכלא במדינות רבות ברחבי העולם. הגיע הזמן להכיר בתרומתם של חושפי השחיתות לדמוקרטיה ולשלטון החוק, ולחדול מרדיפתם.

"אני קורא לממשלות ברחבי העולם לשים קץ למספר הרב של מסעי השמצה, הסתת האספסוף ואפילו הגשת תביעות משפטיות נגד חושפי שחיתות, כמו ג'וליאן אסאנג', אדוארד סנודן, שני המדליפים מלוקסמבורג, אנטואן דלטור ורפאל אלה ומדליף שחיתות המס בישראל, רפי רותם, שפעלו בכוונה טובה ושהעניקו משמעות לסעיף 10 של האמנה הבינלאומית לזכויות אזרחיות ופוליטיות, העוסק בחופש הביטוי. יש להעניק חנינה לחושפי שחיתות שמרצים עונשי מאסר במדינות רבות".

שירות לדמוקרטיה

דה זיאס ציין בהודעתו כי "חושפי שחיתות הם מגיני זכויות האדם, ולא ניתן להמעיט בתרומתם לדמוקרטיה ולשלטון החוק. הם משרתים את הדמוקרטיה ואת זכויות האדם באמצעות חשיפת מידע שאותו זכאים לקבל כל בני האדם. תרבות הסודיות היא לעתים קרובות גם תרבות של חסינות מפני עונש. מכיוון שהזכות לדעת, המוצהרת בסעיף 19 של האמנה הבינלאומית לזכויות אזרחיות ופוליטיות, היא חיונית באופן אבסולוטי לכל דמוקרטיה - יש להגן על חושפי שחיתות ולא לרדוף אותם.

"סדר בינלאומי דמוקרטי וצודק יושג כאשר המדינות ישקלו באופן מיידי ויעיל את הממצאים וההמלצות של מנגנוני זכויות האדם הבינלאומיים, בייחוד של גופים שמחזיקים במנדט נוהל מיוחד וגופי אמנה".

לדברי בכיר האו"ם דה זיאס, "חובה להתייחס בכבוד לזכויות האדם ולכבוד האדם באמצעות הענקת הגנה נחוצה לחושפי שחיתות ואימוץ אמנת זכויות חושפי השחיתות, כפי שהצעתי בדוח שלי מ-2016 לאסיפה הכללית של האומות המאוחדות".

דה זיאס גם הפנה קריאה לממשלות בריטניה ושבדיה "לחזק את מערכת זכויות האדם באמצעות יישום המלצתו של צוות העבודה של האו"ם על מעצר שרירותי. אני חושש כי למרות חוות-דעתו של צוות העבודה, לא נקטה אף אחת משתי ממשלות אלה צעדים ליישומה, ואסאנג' מוצא את עצמו פליט בחסות ההגנה הדיפלומטית של אקוודור. הגיע הזמן לשים קץ למצב לא נורמלי ולא אנושי זה".