חברת חללי העבודה המשותפים מיינדספייס גייסה 15 מיליון ד'

דן זכאי, מייסד משותף ומנכ"ל: "חברות כמונו לא צריכות להיות חברות טכנולוגיה כדי להיות מתומחרות ככאלה" • חללי עבודה משותפים - כל מה שצריך לדעת

נכון לרגע זה, WeWork, ענקית חללי העבודה המשותפים, שווה 16.9 מיליארד דולר, וזה אומר שהיא "חד קרן" ממש כמו ענקיות טק דוגמת אובר (Uber) וסנאפצ'ט (Snapchat) - ולמרות שאינה חברת טכנולוגיה טהורה. חלל עבודה הוא יותר עסק נדל"ני מאשר טכנולוגי, ולמרות זאת חברה כמו WeWork זוכה, כך נראה, לתמחור של חברת טק. לכן לא פלא שיש כאלה שמנסות לחקות את הצלחתה, והחברה התורנית היא ישראלית, MindSpace, שעולה מדרגה לאחר שהשלימה סבב גיוס ראשון בסך 15 מיליון דולר.

החברה, שהוקמה במהלך 2014 על ידי דן זכאי ויותם אלרואי, כבר פעילה בישראל ובגרמניה ומפעילה חללי עבודה של 15,000 מ"ר כשבכוונתה להפעיל עד סוף השנה מעל 30,000 מ"ר שישרתו 5,000 איש. את הצ'ק לעיל קיבלה בעיקר מאנג'לים ישראלים ולקרנות הון סיכון אין נוכחות ברשימת בעלי המניות בה. 2 האנג'לים הכי מוכרים שהשקיעו בה הם יואב חרל"פ, מבעלי כלמוביל, יבואנית הרכב המובילה בישראל (אחיו של שמואל חרל"פ וסגן יו"ר בחברה) וגלעד אלטשולר, מבעלי בית ההשקעות השלישי בגודלו בארץ, אלטשולר-שחם. יתר הכסף גויס מקובי רוגובין, יזם נדל"ן שאחד מנכסיו המוכרים הוא מתחם שרונה בתל-אביב, איפה שנמצא אחד מחללי העבודה של WeWork. "כן, בגדול אנחנו כמו WeWork", אומר זכאי.

- תקן אותי אם אני טועה אבל WeWork, MindSpace ודומותיהן הן יותר חברות נדל"ן מאשר חברות טכנולוגיה למרות שהן מתומחרות כחברות טק.

"אנחנו חלק ממגמה עולמית של חברות שמשנות תעשייה. תעשיית המשרדים היא תעשייה שעובדת הרבה שנים באותה צורה, ועכשיו היא עוברת שינוי. המוצר, או ליתר דיוק החוויה שאנחנו מספקים למשתמשים שלנו, עובד בצורה די דומה בכל העולם, וכך מתקבלת חברה שאם היא יודעת לעשות טוב את מה שהיא עושה, היא צומחת מהר מאוד בשוק שהוא יחסית חדש. ולכן, חברות כאלה לא חייבות להיות חברות טכנולוגיה כדי להיות מתומחרות ככאלה. יש לא מעט חברות כאלה, שהן חלק מכלכלה שיתופית. חברות Co Working כמונו הן רק דוגמה אחת. אפשר להגיד שאלו חברות Disruptive (מפריע, מחולל שינוי) לשוק המשרדים".

- ועדיין, לא מדובר בחברות שצריכות להיות מתומחרות יותר לפי מודל עסקי של חברת נדל"ן ולא של חברת טכנולוגיה?

"אני לא חושב ש-WeWorkו-MindSpace הן חברות נדל"ן. ראשית, ההשוואה בין WeWork לבינינו מחמיאה, אבל במקרה של WeWork מדובר ב-Scale (קנה מידה) אחר לחלוטין. אלו חברות שמאגדות כמה יכולות ופתרונות, מלבד נדל"ן. נכון, נדל"ן הוא הבסיס אך מלבדו החברה מציעה פתרונות תפעוליים, פתרונות תוכן, פתרונות סגנון חיים. זה לא פרויקט נדל"ני כי פרויקט כזה הוא בדרך כלל ארוך טווח. אין אצלנו אנשי נדל"ן. יש פה מומחי אונליין, תוכן, קומיוניטי וקריאטיב, כלומר זה הרבה יותר מפתרון נדל"ני".

- מה ההבדל בין חלל של MindSpace לחלל של WeWork? בסוף זה שיקול של דמי שכירות, לא?

"אנחנו מאמינים שבשוק הזה ובשלב הזה יש מקום להרבה שחקנים. כרגע אנחנו בתפוסה מלאה בחללי העבודה שלנו בישראל. לקוח מפעיל מגוון של שיקולים כשהוא בוחר חלל עבודה, כמו מיקום, עיצוב, חברה ועוד. הפוקוס שלנו הוא לתת חוויה בעולם ה-Co Working שהיא חוויה מאוד בוטיקית, כלומר אנחנו בוחרים בקפידה את המיקום של החלל, את הצוות שלנו, ומקפידים לתת שירות ברמה הכי גבוהה כדי שנוכל לשרת לא רק את הפרילנסר הבודד אלא במקביל חברות של מעל 100 עובדים".

בישראל מפעילה החברה חללי עבודה בבניין הבורסה הישן בתל-אביב (רחוב אחד העם 54) ובשדרות רוטשילד 45, והיא צפויה לפתוח 2 חללים נוספים בתל-אביב ובהרצליה.

מלבד ישראל, פעילה החברה בגרמניה, חלל אחד בעיר ברלין ושניים נוספים שייפתחו בקרוב; 1 בהמבורג ו-1 שייפתח בקרוב במינכן. בין לקוחותיה בגרמניה ניתן למצוא את בנק ההשקעות ברקליס, מועדון הכדורגל הגרמני הרטה ברלין ובנק HESPA הגרמני. "בברלין מתפתחת תעשיית היי-טק, וזה שוק שנכון לנו להתפתח בו. זה מקום מאוד טבעי עבורנו להתחיל את ההתפתחות שלנו בחו"ל". הגיוס הנוכחי אמור לסייע לחברה להיכנס לשוק האמריקאי, בו כאמור ל-WeWork יש דומיננטיות, ולמדינות נוספות באירופה.

זכאי ועמיתו להקמת החברה, בני 37, הם חברי ילדות. לפני MindSpace, זכאי נמנה על מייסדי חברת האנרגיה הסולרית G systems Solar והיה אנליסט בבנקי ההשקעות HSBC וליהמן ברדרס. יותם אלרואי היה בעברו סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת הרובוטיקה Roboteam ובחברת שח"ל (אין לו קשר למשפחה המייסדת, משפחת אלרואי).

MindSpace

שנת הקמה: 2014

מה החברה עושה: חללי עבודה משותפים

מייסדים: דן זכאי (מנכ"ל); יותם אלרואי (סמנכ"ל פיתוח עסקי)

סך גיוסי הון עד כה: 15 מיליון דולר

מספר עובדים: 40, 30 מתוכם בארץ (מתכננת להכפיל את מצבת כ"א בשנה הקרובה)

בעלי מניות עיקריים: יואב חרל"פ, גלעד אלטשולר, קובי רוגובין וקבוצת משקיעים פרטיים מאירופה