ביצע עבירות מס בכ-788 מיליון ש' - ונשלח ל-100 חודשי מאסר

יעקב ביטון הונה את רשויות המס בסך של כ-110 מיליון שקל באמצעות קיזוז והפצת חשבוניות פיקטיביות ועבירות מע"מ ■ ישלם גם קנס בסך 5 מיליון שקל

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

8.3 שנות מאסר בפועל - זהו העונש החמור שהטיל הבוקר (ג') בית משפט השלום באשקלון על יעקב ביטון, הנאשם המרכזי בפרשה המכונה "הילוך חוזר", אשר הורשע בביצוע שורה ארוכה של עבירות מס חמורות בהיקף של יותר מ-788 מיליון שקל, שסכום המס שנגרע מהקופה הציבורית בגינן עומד על מעל 110 מיליון שקל.

כתב האישום בפרשה הוגש נגד ביטון והחברות שבבעלותו בגין מעורבותם בפרשה הנחשבת לאחת מפרשיות הדלק החמורות בתחום המס. לפי כתב האישום, עמד ביטון בראש תוכנית עבריינית שכל תכליתה להפחית תשלומי מע"מ ולהתחמק מתשלום מס הכנסה.

פרשת "הילוך חוזר" נחקרה על-ידי מחלקת חקירות מע"מ תל-אביב ובאר-שבע, חקירות מס הכנסה מרכז, יאל"כ-להב 433 וימ"ר נגב, והולידה מספר כתבי אישום, הרשעות וגזרי דין חמורים. שני כתבי האישום החמורים בפרשה הוגשו בפברואר 2013 לבתי משפט השלום בנצרת ובאשדוד נגד ביטון והחברות "שוי" ו"עין כל האושר" שבבעלותו; ונגד מונדר בדיר, מנהלה של חברת "תזקיקים". לפי האישום, ביטון ביצע מאות עבירות מס באמצעות ניכוי והפצה של חשבוניות מס פיקטיביות בהיקף מאות מיליוני שקלים.

לפי כתב האישום, ביטון פעל בעורמה, במירמה, בתחבולה ובשיטתיות, כשמעשיו אלה הובילו לגרימת נזק עצום לקופה הציבורית.

בהכרעת הדין קבע סגן הנשיאה, השופט אבשלום מאושר, כי ביטון, באמצעות החברות שבבעלותו, הונה את רשויות המס בסך של כ-110 מיליון שקל, בגין קיזוז והפצת חשבוניות מס פיקטיביות - עבירות על חוק מע"מ ופקודת מס הכנסה.

"התופעה שבמוקדה מנפיקים הנאשמים מאות חשבוניות פיקטיביות בסכומי-עתק, מוליכים שולל את רשויות המס, ובמקביל מסייעים לאחרים לעשות כן ופוגעים בקופה הציבורית, פוגעת בעיקרון שוויון הנשיאה בנטל המס על-ידי כלל האזרחים", כתב השופט מאושר בגזר הדין.

כנגד ביטון תלוי ועומד עונש מאסר בפועל של 14 חודשים מתיק פלילי נוסף שנוהל נגדו, ובית המשפט קבע כי 100 חודשי המאסר בפועל שהוטלו על ביטון הבוקר ירוצו במצטבר לעונש הקודם.

בנוסף לעונש המאסר בפועל, גזר בית המשפט על ביטון 48 חודשי מאסר על תנאי וכן הטיל עליו קנס כספי בסך של 5 מיליון שקל.

במסגרת אותה פרשה - "הילוך חוזר" - נגזרו לפני כשנה 7 שנות מאסר בפועל, מאסר על-תנאי וקנס בסך מיליון שקל על מונדר בדיר, מנהל חברת הדלק הקמונעאית תזקיקים, שהורשע יחד עם אחיו מונזר ועם בעלת החברה מייס עתאמנה בעבירות מס בהיקף של כ-240 מיליון שקל, מתוכם גרפו לכיסם במירמה לפחות 22 מיליון שקל. מונדר גם הורשע בשיבוש הליכי משפט ובתקיפת עובד ציבור.

השופטת ניצה מימון-שעשוע מבית משפט השלום בפתח-תקווה ציינה בגזר הדין כי "מדובר בפרשה חמורה של הונאת רשויות החוק בישראל, הן רשויות המס והן בית המשפט המחוזי, על-ידי ייצור מסמכים פיקטיביים והגשת תצהירים כוזבים, תוך גזילת סכומים של עשרות מיליוני שקל מהקופה הציבורית".