דרמה בענף הנדל"ן: כ-150 מנופאים התפטרו היום במחאה

מאות מפעילי עגורני צריח נטשו את עבודתם היום במחאה על תנאי עבודה לא נאותים ועבירות בטיחות המסכנות את חייהם ■ דיון חירום בוועדת העבודה והרווחה בכנסת

נדלן לאן, מנופים/ צילום: תמר מצפי
נדלן לאן, מנופים/ צילום: תמר מצפי

יותר מ-150 מנופאים החליטו היום (ד') להתפטר קולקטיבית במחאה על תנאי העסקתם. המנופאים שעובדים באתרי הבנייה טוענים לתנאי עבודה לא נאותים ועבירות בטיחות המסכנות את חייהם. לאור המשבר בענף ותלונות המנופאים התכנסה היום (ד') ועדת העבודה של הכנסת לדיון חירום בנושא.

"התחום הזה הוא תחום מוזנח. עד היום אף שר שר לא לקח אחריות על התחום החשוב הזה שלא מטופל. מדובר בתחום פרוע, עם סכנות בטיחות ותנאי עבודה ירודים", פתח ח"כ ויו"ר הוועדה אלי אלאלוף (כולנו) את הדיון.

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), חבר הוועדה, הוסיף: "המנופאים הפכו להיות הסרח העודף של תעשיית הבנייה הישראלית. אני תומך בהם בצורה בלתי מסוייגת. ההסתדרות מאכזבת אותי ואני לא רואה אותם כאן. אולי בגלל שהמנופאים הם לא מפעל של 3,000 איש - ככה מתייחסים אליהם. העובדים צריכים לבחור בין בטיחות לפרנסה וזה לא מתקבל על הדעת".

ח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני): "יש מנופים שלא בדקו אותם שנים. ראיתי דברים מסמרי שיער. יש תקנות אבל מה הן שוות אם אף אחד לא מפקח עליהן? אני פונה לקבלנים ולמנהלי העבודה שיפנימו שבטיחות זה חשוב וגם כדאי. השר חיים כץ נפגש עם המנופאים. יש מסר חיובי אבל המסר הזה חייב ללכת קדימה".

רועי ווינשטיין, דובר איגוד מפעילי עגורני צריח, ומנופאי בעצמו דיבר בוועדה: "אני הדובר אבל היום אני כאן כמנופאי מהשורה. היינו כאן בוועדה לפני כמה חודשים. וקראנו לכם לעזור. ניסינו ליצור קשר עם כל מיני גורמים. וגילינו שיש בעיה, יש סחבת, מחלקות משפטיות. הגענו לנקודת קצה, אנחנו במקום שאי אפשר לרדת ממנו. אנחנו מתמודדים מול שקרים של המעסיקים. מאשרים מנופים לא תקינים ולא בטיחותיים ללא סמכות".

אחמד חמאיסה, מנופאי, אמר: "אני עבדתי באתר של דניה סיבוס, אני לא עובד חברה אלא עובד קבלן. עבדתי 327 שעות בחודש. הגיע הזמן לעשות טסט למנוף. בא בוחן ובכלל לא מסתכל על המנוף. מקבל מסמכים וחותם. זה לא אמור להיות ככה. גם אני התפטרתי היום. עד שיסדרו את הדברים. אלך לעבוד בניקיון, יותר טוב מלעבוד למעלה בתא של המנוף. בלי שירותים ובלי כלום".

מנופאי נוסף שהגיע לוועדה אמר: "עבדתי במנוף באתר של חברה אלקטרה. הייתה תקלה במנוף, ביום חמישי האחרון. כמעט מתתי. אני יורד למטה וכולי סהרורי. אני פוגש בתקריות בטיחות כאלו ואחרות. צריך הרבה יותר אכיפה הרבה יותר פיקוח. זה לא מקבל מקום מספיק חשוב. אני לא מסוגל היום להמשיך לעבוד. אני לא מרגיש בטוח".

נציגת מינהל הבטיחות בדיון אמרה: "יש חקירות ויש תיקים מול מעסיקים. העובדים יודעים שיש לאן לפנות. נושא המנופאים עלה רק בשנה האחרונה. לא הגיעו אלינו תלונות לפני כן. אבל מהרגע שהגיעו תלונות אנחנו פועלים".

רן כהן ממינהל הבטיחות במשרד העבודה סיפר כי פנה למרכז השלטון המקומי כמו גם למינהל התכנון באוצר להגביר את הפיקוח והאכיפה באמצעות מהנדסי הערים. "אנחנו לא שומרים סודות בבטן. מטפלים בהפרות הבטיחות. יש קנסות כבדים על הפרות בטיחות בתחום המנופאים. פתחנו חקירות באתרים. אנחנו מטפלים בנגע שהלך והשתרש בשנים האחרונות. יש לנו בשטח 15 צוותים של מפקחים ובודקים את הרשיונות".

יצחק מויאל, נציג ההסתדרות שהשתתף אף הוא בדיון, אמר: "ההסתדרות פעלה בפנייה למשרד הכלכלה ומשרד העבודה. התחלנו לנהל מו"מ ואנחנו בשלבים מתקדמים להגיע להסכם. הסכם שיחול על כל המנופאים, גם אלו שעובדים בחברות כח אדם. עד היום המנופאים דרשו תנאים שאי אפשר לספק - משכורת של 25 אלף שקל. אני כיו"ר התאחדות פועלי הבניין והעץ לא יכול להשיג את זה. זו הסיבה שאין הסכם עד עכשיו".

 

תנאי עבודה מבישים

מפעילי עגורני הצריח, המנופים הגדולים שכולנו רואים באתרי הבנייה, מוצאים עצמם פעם אחר פעם צריכים להתעמת עם מעסיקים על סוגיות כמו בטיחות בעבודה. צריך להבין שאין הרבה מנופאים פעילים בישראל, כאלו עם רישיון תקף, ואם באמת ההתפטרות ההמונית תתרחש, ענף הבנייה ייקלע למשבר חמור. אין בניין גבוה בישראל שנבנה ללא מנוף, ואין מנוף שיכול לפעול ללא מפעיל מקצועי עם רישיון.

הטענות של מפעילי העגורנים יותר ממוצדקות. התפקיד אותו הם ממלאים באתרי הבנייה הוא חשוב והאחריות שלהם אדירה. הם יושבים שם למעלה גבוה, ומניפים משאות כבדים, בזמן שהם צריכים לשמור על העובדים באתר מצד אחד ועל הציבור הרחב שנמצא בסמוך לאתרי הבנייה מהצד השני.

המנופאים עצמם מעידים על מציאות כמעט בלתי נתפסת. של מנהלי אתרים שמתעלמים מהפרות בטיחות, ממנופים שלא תמיד עוברים את כל הבדיקות הבטיחותיות והכל בעבודה עם סיכון גבוה תרתי משמע.

אפילו בכל מה שקשור לרישיונות של המנופאים המצב בשטח הוא מערב פרוע. למרות שמדובר בתפקיד שדורש מיומנות מיוחדת, והפעלה של ציוד כבד, מדובר בתעודת נייר פשוטה שקל מאוד לזייף או להעביר מיד ליד. ועל פי המנופאים, המציאות המפחידה היא שהמקרים האלו בכלל לא נדירים. כבר שנים מדברים על הוצאת רישיון חכם, אבל זה בינתיים לא קורה.

נושא הבטיחות בענף הבנייה עלה לכותרות בשנה האחרונה. מספר ההרוגים בקרב פועלי הבניין הוא בלתי נתפס ועד כה המדינה לא עושה יותר מידיי בנידון. בגלל שהמנופאים הצליחו להתאגד קולם עכשיו נשמע. וטוב שכך.

נכון לעכשיו, מקודמות תקנות חדשות שיעזרו קצת לעשות סדר בענף הזה. תקנות שאמורות לדאוג לדברים שכל אחד היה חושב שהם מובנים מאליהם, בטח בסוג עבודה שכזה. מדובר בתקנות שיקבעו שלכל מנוף יהיה תא עבודה ממוזג ותקין, עם מכשירים למדידת רוח והתראה על מצבי קיצון בהם יש להפסיק את העבודה.

במקביל, תקנות נוספות אמורות לחדד עוד את ההנחיות באתרי הבנייה ולקדם תוכניות הכשרה רחבות יותר. אלו תקנות שעובדים עליהם כבר שנתיים ועכשיו הן בדרך לאישור משפטי ולאישור בוועדת העבודה. לא ברור למה היה צריך לחכות כל כך הרבה זמן, אבל כנראה רק שצועקים ומאיימים להתפטר, מישהו מחליט לתת עדיפות לדברים כאלו.

לסיום נאמר שבעקבות האיום בהתפטרות המונית, שר העבודה והרווחה נפגש עם המנופאים שבנתיים גם פועלים אל מול ההסתדרות כדי להכריז סכסוך עבודה בענף. מיותר לציין שאם ההתפטרות אכן תצא לפועל, המשמעות תהיה כאוס באתרי הבנייה. בינתיים, הרעש כבר נוצר ונקווה שלפחות תנאי העבודה והבטיחות ישתפרו.

"לא מוכן שעובדים יסכנו את החיים שלהם"

בעקבות צעדי המחאה של המנופאים, נערכה לפני יומיים פגישה בין שר העבודה חיים כץ לבין נציגי המנופאים. בפגישה עלו טענות המנופאים והשר התחייב בפניהם לטפל בנושאים שהועלו כמו עבירות הבטיחות וטיפול בבעיית הרישיונות המזויפים. במקביל, היום, בשעה שהתקיים הדיון בועדת העבודה, החליטו במשרד העבודה להוציא לדרך מבצע אכיפה בשטח.

כך, יצאו הבוקר אנשי מינהל הבטיחות שבמשרד העבודה למבצע לאיתור עגורנים המופעלים שלא כחוק בעשרות אתרי בנייה ברחבי הארץ. ממשרד העבודה נמסר כי במידה ויימצא כי עגורן מופעל על ידי מפעיל מנוף שאינו מחזיק ברישיון כנדרש - יטילו מפקחי המינהל צו בטיחות האוסר את המשך הפעלתו ותיפתח חקירה פלילית. החקירה תתמקד בעיקר במנהל העבודה ובקבלן המבצע של אתר הבנייה בו התרחשה הפרת חוק חמורה זו.

במקביל, מקדמים במשרד תקנות חדשות הנוגעות למנופאים שתכליתן שיפור תנאי העסקתם כמו גם תנאי הבטיחות של העגורנים. "אני לא מוכן שעובדים יסכנו את החיים שלהם, נפעל ככל שיידרש על מנת לשפר את רמת הבטיחות בענף הבנייה", כך השר כץ.