S&P: תיקון חריף בשוק הדיור בישראל יכול לגרום להורדת דירוג

חברת הדירוג הותירה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A+ ■ החברה הזהירה מפני מספר סיכונים: חוסר אחריות תקציבית של הממשלה, ירידת מחירים חדה בשוק הנדל"ן או בידוד בינלאומי

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

סוכנות דירוג האשראי העולמית S&P הודיעה הערב (ו') כי היא מותירה ללא שינוי את דירוג האשראי של מדינת ישראל העומד על A+ עם תחזית יציבה.

על רקע הסימנים לעצירת תהליך הורדת החוב הציבורי (הנמשך ברציפות מאז 2009) שלחה הסוכנות איום מרומז לממשלת ישראל: "ההחלטה להשאיר את אופק הדירוג יציב מבוססת על ציפיותינו שהממשלה תצליח לשמור על מאפייני החוב והתקציב הנוכחיים, למרות הלחצים להגדיל את הוצאות הממשלה, וכן על-כך ש(הממשלה) תצליח להכיל את הסיכונים הביטחוניים החיצוניים", כתבו כלכלני הסוכנות.

"ייתכן שנוריד את דירוג האשראי אם תחזית הצמיחה תיחלש בצורה משמעותית כתוצאה מתיקון חריף בשוק הדיור או חולשות מבניות שלא יטופלו. הסבירות להורדת דירוג תגדל אם הממשלה לא תצליח להדוף לחצים להגדלת ההוצאות למטרות חברתיות או בטחוניות. סיבה נוספת להורדת דירוג יכולה להיות ירידה חדה בתמיכה הבינלאומית שתוביל להגברת בידודה של ישראל".

בסוכנות ציינו את חשיפתם הגבוהה של הבנקים בישראל לשוק הנדל"ן ובמיוחד לתיקי המשכנתאות, שגדלה בשנים האחרונות עד כדי קרבה מסוכנת לתקרה שהגדיר בנק ישראל.

מנגד הבטיחו ב-S&P: "נשקול העלאת דירוג בשנתיים הקרובות אם נתוני הצמיחה יפתיעו לטובה ואם נראה ירידה בת-קיימא בשיעור החוב הציבורי".

במסגרת העדכון החצי שנתי, שיבחה S&P את העוצמה שמפגינה הכלכלה הישראלית ואת המדיניות המוניטרית של בנק ישראל - המשמרת את תחרותיות הייצוא, באמצעות רכישות מט"ח המאטות את התחזקות שער החליפין של השקל מול המטבעות הזרים העיקריים.

ואולם הסוכנות מפגינה פחות שביעות רצון לגבי ביצועי הממשלה. בין מסקנות הכלכלנים: בעיות מבניות בענף הנדל"ן יביאו לכך שמאמצי הממשלה להגדיל את היצע הדירות לא יניבו את התוצאות המצופות בקדנציה הנוכחית, מבנה הממשלה הקואליציוני אינו יציב מספיק, וכן נדרשים מאמצים גדולים יותר להגדלת הפריון של העובד הישראלי, בדגש על פיתוח תשתיות תחבורה ציבורית.