אל-על לביה"ד: להורות לטייסי החברה לשוב מיד לעבודה סדירה

(עדכון) - המחלוקת הנוכחית באל-על נוגעת לתנאי ההעסקה של הטייסים שהגיעו לגיל 65 ■ היום בוטלו 5 טיסות לאירופה; אמש בוטלו טיסות לניו-יורק, בוסטון ומוסקבה ■ רש"ת: אם המשבר באל-על לא יסתיים מחר, נפסיק את השירות לחברה

מטוסים של חברת אל על / צילום: סיון פרג'
מטוסים של חברת אל על / צילום: סיון פרג'

שיבושי הטיסות באל-על שחוו הנוסעים בימים האחרונים מחריפים: היום (א') בוטלו טיסות החברה ללונדון (טיסה שאמורה הייתה להמריא ב-17:15) וטיסת החזור מלונדון. עוד בוטלו טיסות לוורשה (שאמורה הייתה להמריא בשעה 17:30 - וגם טיסת החזור בוטלה לפיכך). בנוסף בוטלה טיסת הלילה שהייתה אמורה להמריא למדריד. 

השיבושים היום מגיעים אחרי ביטולי הטיסות אמש לניו-יורק, לבוסטון ולמוסקבה וביטול טיסת 001 לניו-יורק ביום חמישי. ככל הנראה היד עוד נטויה, זאת לאור מחלוקת חוזרת בין ההנהלה לוועד הטייסים שלה. 

בתוך כך, ועד עובדי רשות שדות התעופה פרסם היום הודעה, לפיה "אם הנהלת אל-על לא תסיים את המשבר תוך 24 שעות, עובדי השדה יפסיקו לספק שירות לאל-על".

בסכסוך הממושך בין אל-על לטייסיה, שידע עליות ומורדות, לא ננקטו עד כה צעדים דומים, וכעת נמסר מוועד עובדי רש"ת כי "אין בכוונתנו להתערב בסכסוך באל-על, אולם לא ייתכן שעובדי הנמל ייאלצו להתמודד מול נוסעים זועמים שאת כל תסכולם מוציאים על עובדי הרשות, עד כדי הרמת ידיים על עובדים". 

נזכיר כי בחודש דצמבר האחרון הגיעו הצדדים להסכם שכלל כמה סעיפים מהותיים בחוזי העבודה של הטייסים מול החברה, אולם סוגיה שכבר אז לא הגיעו להסכמה לגביה נגעה לתנאי העסקת הטייסים שהגיעו לגיל 65, גיל אשר לפי תקנות התעופה מונע מהם לטוס. אלא שטייסים אלה, שמונים כ-40 איש בזמן נתון, עדיין רחוקים טווח של שנתיים מגיל הפרישה הרשמי.

האפשרויות לפיכך הן שאותם טייסים יועסקו בתפקידים אחרים בחברה, למשל במערכי ההדרכה, או שהם יפרשו במתווה של פרישה מרצון - וכאן סלע המחלוקת המתייחס לתנאי העסקתם או תנאי פרישתם באופן ששני הצדדים יהיו מרוצים, במילים פשוטות - מצב שבו החברה לראייתה תשלם כמה שפחות, והטייסים מצדם יקבלו כמה שיותר.

הנהלת אל-על וועד טייסיה מטיחים זה בזה את האשמה לשיבושים שלא מתקיימים במסגרת סכסוך עבודה מסודר, והם אגב לא מסתכמים רק בביטולי טיסות אלא נוגעים גם במערכי ההדרכה. 

בהמשך להודעת הנהלת אל-על לגבי הטיסות, מוועד טייסי אל-על נמסר היום: "הנהלת אל-על קיצצה באכזריות, בניגוד להסכמים ובעיצומו של משא-ומתן, כ-70% משכר הטייסים בני ה-65. במצב כזה ההנהלה לא יכולה לחשוב שטייס שלא היה מתוכנן לטוס יעזוב הכול ויבצע 'טיסת ספיישל' לא מתוכננת, ויחפה בכך על מחדלי ההנהלה שהורסת את אל-על - הבית של הטייסים ושאר העובדים". 

אמש (מוצ"ש) הודיעה אל-על כי "למרות ההסכם שנחתם עם הטייסים, בו התחייבו כי לא ישבשו יותר את הטיסות, בהנחייתו של קברניט ניר צוק, שבים הטייסים ומשבשים את טיסות החברה... השיבושים נעשים על אף משא-ומתן המתנהל בימים האחרונים בחסות יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בנושא הסדרת מעמדם של טייסים ותיקים שהגיעו לגיל 65 ואינם יכולים עוד לטוס, לאחר שמדינת ישראל אימצה בנובמבר 2014 תקנות בינלאומיות האוסרות על טיסה מעבר לגיל 65.

 

"הנהלת החברה פועלת כל העת באחריות ובהגינות כלפי הטייסים אשר אינם יכולים עוד לשמש כטייסים פעילים. אנו מצפים מנציגות הטייסים שלא להפוך כל אי-הסכמה במשא-ומתן לעיצומים גלויים או סמויים - דבר הפוגע בחברה, בעובדים ומעל לכל בקהל לקוחותינו אשר הופכים בעל-כורחם ל'בני-ערובה'".

מוועד טייסי אל-על נמסר אתמול: "הנהלת החברה משקרת לנוסעים: אנחנו, הטייסים, איננו נוקטים שום עיצומים, אנחנו מקיימים את כל הטיסות אליהן אנו רשומים מראש. הנכון הוא שלאף טייס, שלא רשום בכלל לטיסה ספציפית ומקפיצים אותו לטיסת 'ספיישל' באמצע יום ההולדת של בתו, אין שום מוטיבציה לעשות זאת, בזמן שההנהלה זורקת לזבל באכזריות, תוך הפרת הסכמים, את הקברניטים והטייסים הכי מנוסים, בני 65, כאשר היא מפחיתה, בבריונות חד-צדדית, את שכרם בשני שלישים (ב-66%!!). הנהלת החברה הורסת בכך את חברת אל-על, החברה שהיא הבית שלנו". 

הוועד: מקצצים 70% משכר הטייסים בני ה-65 

לנוכח מלחמת הגרסאות בין הנהלת אל-על לוועד טייסיה, גם בסכסוך הפעם דואגים הצדדים לשתף את הציבור בפרטי הדיונים המתנהלים - בשלב זה ללא הצלחה. ועד הטייסים הוציא הודעה בה הוא מפרט את הפתרונות שהוצעו להנהלה בניסיון לפתור את המחלוקת במרכזה עומדים תנאי הטייסים שהגיעו לגיל 65, בו הם מפסיקים לטוס, ועד לגיל הפרישה, גיל 67.

לפי ההודעה, "ההנהלה "גוררת רגליים" זמן רב - וכעת החליטה לפגוע ביודעין בעובדיה ולקצץ באכזריות, בניגוד להסכמים ובעיצומו של משא-ומתן, כ-70% משכר הטייסים בני ה-65. כל זאת - בניגוד לחוזה עבודה קיים, וכאשר מתקיים משא-ומתן שמטרתו להגיע להסכם בנושא".

עוד נטען כי אל-על מסרבת לכל ההצעות של הוועד למבנה העסקה של מדריכים או מפקחים - תפקידים שיאיישו הקברניטים שהגיעו לגיל 65 וימשיכו לעבוד. בין היתר טוען הוועד כי הוצע כי מדריכים יהיו מתוכננים לעד 8 ימי סימולטור בחודש, או טיסות מבחן נתיב או פיקוח, ושמפקחים שהם גם מדריכים - יבצעו עד 2 ימי סימולטור בחודש כחלק מתפקידם.

לפורשים דורש הוועד מבנה פיצויים המתבסס על 70% משכר הבסיס, המשך הפרשות מלאות עד גיל פרישה חוקי ומענק פרישה לפי 24 חודשים בגובה היתרה - במתווה זה החברה תממן 600,000 שקל, ואנשי צוות האוויר יממנו 300,000 שקל. עוד הוצע כי עלות לאצ"א (אנשי צוות האוויר) ל-5 פורשים בשנה תהיה 1.5 מיליון שקל, ואצ"א ימצאו מקורות מימון. 

אל-על: פנינו לבית הדין לעבודה 

הנהלת אל-על הודיעה אחר-הצהריים כי פנתה לבית הדין הארצי לעבודה במטרה שיורה לטייסי החברה לשוב מיד לעבודה סדירה, הדיון נקבע ליום שני בשעות הבוקר, כשבמהלך הלילה צפויים הצדדים להיפגש למשא-ומתן אינטנסיבי בחסות יו"ר ההסתדרות.

"בעקבות השיבושים האחרונים וחוסר נכונותם של הטייסים לבצע טיסות, פנתה אל-על היום לבית הדין הארצי לעבודה בתל-אביב בדרישה להורות לטייסים לשוב מיד לעבודה סדירה. הפנייה לבית הדין היא בגין השיבושים שנגרמים על-ידי טייסי החברה, בניגוד להתחייבותם בהסכם שנחתם לאחרונה בחסות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. מאז יום רביעי בשבוע שעבר בוטלו מעל 10 טיסות, מהן לניו-יורק, בוסטון, יוהנסבורג, יעדי אירופה השונים וכן שתי טיסות מטען אשר היו אמורות לשאת מטען חקלאי יקר ערך עליו עמלו חקלאים מכל הארץ".

עוד נמסר מהנהלת אל-על: "למרות ההסכם שנחתם עם הטייסים, בו התחייבו כי לא ישבשו יותר את הטיסות, בהנחייתו של קברניט ניר צוק, שבים הטייסים ומשבשים את טיסות החברה. בנוסף, משבשים הטייסים את ההדרכות ופוגעים בעמיתיהם, לאחר שהחברה הוציאה לחופשה כ-10 מדריכים שירדו מהדרכות בבת אחת בטענה של מחלה. השיבושים נעשים על אף משא-ומתן המתנהל בימים האחרונים בחסות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בנושא הסדרת מעמדם של טייסים ותיקים שהגיעו לגיל 65 ואינם יכולים עוד לטוס, לאחר שמדינת ישראל אימצה בנובמבר 2014 תקנות בינלאומיות האוסרות על טיסה מעבר לגיל 65. הנהלת החברה פועלת כל העת באחריות ובהגינות כלפי הטייסים אשר אינם יכולים עוד לשמש כטייסים פעילים".