ביקורת מס באילת: 16% מהעסקים לא דיווחו על הכנסתם כדין

הביקורת בוצעה בקרב משרדי עורכי דין, נהגי מוניות ועסקים נוספים בעיר ■ ביקורת במשרד עורכי דין העלתה כי לא נרשמו תשלומי שכר-טרחה ששולמו בצ'קים דחויים, אשר חלקם כבר נפדו בצ'יינגים

מלונות אילת / צילום: תמר מצפי
מלונות אילת / צילום: תמר מצפי

ענף המוניות משגשג באילת בעיקר בימי הקיץ, ומה קורה בעונה החלשה? כנראה שחלק מנהגי המוניות מוצאים דרכים יצירתיות להתפרנס, ובהן - העלמת מס.

במהלך מבצע ביקורת שנערך באילת, בין היתר בענף המוניות, התגלו מספר מקרים של נהגי מוניות שלא פתחו תיק במס הכנסה, וכן מקרים בהם הקופה הרושמת במונית מתנהלת על שם אדם אחר, זאת למרות שהנהגים אינם שכירים. 

במסגרת המבצע, שנוהל על-ידי פקיד שומה אילת, נערכו 217 ביקורות בעסקים מתחומים שונים, מהן עולה כי כ-16% מהעסקים שנבדקו לא דיווחו על הכנסותיהם כדין. 

כך, בביקורת שנערכה במספרה בעיר נמצא כי בעל המספרה אינו רושם, באופן שיטתי, את הכנסותיו בקופה הרושמת. בעל המקום נהג ללחוץ על "פתיחת מגירת קופה", ללא הקלדת התקבול, ועל גבי התלוש שהקופה פולטת עם פתיחתה, כותב בכתב-יד את סכום השירות. כתוצאה מכך לא מתנהל פדיון יומי בעסק, והקופה אינה מתפקדת כאמצעי לרישום הכנסות. לאור הגילוי נבדקו הפקדות בנקים, והתברר כי סכום של כ-130,000 שקל לא תועד כנדרש לפי החוק. המקרה הועבר להמשך טיפול במישור הפלילי על-ידי מחלקת החקירות ברשות המסים

גם בביקורות שנערכו במשרדי עורכי דין בעיר נמצאו מקרים של אי-רישום הכנסות. ביקורת אחת העלתה כי שותפות עורכי דין אינה רושמת הכנסותיה כדין, בין היתר לאחר שבחשבון נאמנות של עורך דין אחר נמצאה העברה בנקאית בסך 60,000 שקל אשר לא הופקה בגינה קבלה, וכן נמצא כי עורך דין מנהל מערכת הנהלת חשבונות חד-צידית.

במהלך ביקורת אצל עורך דין נוסף נמצא כי הוא לא רשם סכום של כ-50,000 שקל שהופקד בחשבון נאמנות. ביקורת נוספת במשרד עורכי דין העלתה כי לא נרשמו תשלומי שכר-טרחה ששולמו בצ'קים דחויים, אשר חלקם כבר נפדו בצ'יינגים. 

המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיית מנהל הרשות, משה אשר, למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.