נסיגה טקטית

האם הפד נסוג ממדיניות הריבית האגרסיבית? ומה המשמעות לגבי הין היפני?

ין יפני / צילום: רויטרס
ין יפני / צילום: רויטרס

היה זה עוד שבוע של ציפיות שלא התגשמו. בשבוע שעבר היה לנו אוסף נדיר של ידיעות מקרו-כלכליות כאשר חלק נכבד מהן סבבו סביב החלטות ריבית, ביניהן החלטת ריבית מצד הבנק המרכזי האמריקאי. כצפוי, לא שונתה הריבית אבל, כרגיל, ההתרגשות הגיעה מצד הדברים שליוו את "אי ההחלטה".

עבור הסוחרים-משקיעים, השאלה הגדולה הייתה, והינה, אחת: האם ג'נט ילן וחבורתה רואים לעצמם חובה להיות משקל נגד כלכלי למעשי הנשיא החדש טראמפ, או שהם יגיבו אך ורק לנתונים המגיעים מן הכלכלה האמיתית, ומן השווקים הפיננסיים? קצת מוקדם לקבוע עמדה ברורה בנושא, אבל מה שאנו הבנו מן הישיבה האחרונה הוא שהפדרל רזרב הרבה פחות לוחמני עכשיו כלפי הריבית מאשר עד עתה.

למעשה, יש די הרבה אנליסטים הרואים את 3 העליות הצפויות השנה, כדבר הנמצא על קרן הצבי. וכך, הגישה היונית החדשה מיד תורגמה לחולשה של המטבע האמריקאי כפי שניתן לראות מן הגרף התוך יומי של הדולר-אינדקס באותו יום:

משה שלום אינדקס 07 02
 משה שלום אינדקס 07 02

מה המשמעות של המהלך מטה, אשר לבש צורה של הלוך ושוב מוזר?

זוהי דוגמה מופלאה של מה שה"גדולים" יודעים לעשות, כאשר יש להם שינוי מהותי לבצע באופן מפתיע. תחילה, הירידה הראשונה, הנובעת מן התגובה המיידית והחזקה של השוק למתינות החדשה שב- Statement. אבל, מה עם אלו שלא יכלו לשחרר את הסחורה שלהם בזמן? על מנת לאפשר להם לעשות זאת, מעלים בעזרת נגזרים ממונפים את השער (המחויבים לקיים שוויון בגלל מנגנוני ה- Arbitrage) ומשחררים את יתרת ההחזקות ל-"פחות מתוחכמים", החושבים שהנפילה הגדולה הראשונה הייתה "תגובה מוגזמת".

המהלך התוך יומי היפה הזה הדגיש את המצב המעניין הנמצא במטבע אחר, רחוק גאוגרפית מאוד מן הזירה הניו-יורקית, אבל המשפיע על העולם מאוד: הין היפני.

במדינת השמש העולה, מעשי ה- Abenomics (מדיניותו הכלכלית של ראש הממשלה אבה) מתחילים לייגע בחוסר ההצלחה שלהם. היחס חוב-תוצר ממשיך להתפוצץ, האוכלוסייה המתבגרת סובלת יותר ויותר משחיקת כוח הקניה שלה, ומתקיים מאבק איתנים מול התחרות הקשה המגיעה מן הסביבה האסייתית. האם כל זה מתבטא במצבו של המטבע מול הדולר?

הנה גרף שבועי של הזוג המייצג USD/JPY:

משה שלום יין 07 02
 משה שלום יין 07 02

(אזכיר למי שאינו בקיא במט"ח הגלובלי: כאשר הזוג בגרף (זוג המטבעות דולר-ין) עולה, היין נחלש מול הדולר. כאשר הוא יורד, המטבע היפני מתחזק כנגד המטבע האמריקאי.)

מי שקורא טור זה באופן תדיר יודע איך היללתי כאן את אזור ה-100 כבעל פוטנציאל של עמידה איתנה. אזור שממנו היה סיכוי מצוין לראות מגמה עולה חדשה. ואמנם כך היה, אחרי 4 מאמצי שבירה כושלים. מדוע? כי באזור ה-100 היו לנו:

רמת תמיכה היסטורית אדירה, אזור תיקון Fibonacci של 50% (1 סגול), וזו הייתה גם רמה עגולה...

וכאשר הובהרה הנקודה לכולם שמשם לא יורדים יותר, היה רק נושא אחד בפי כול - והוא יעד המהלך העולה החדש. לצורך זה היו שני כלים בידינו: סרגל Fibonacci (2 סגול), וקו תוחם עליות, מן השיאים האחרונים, דהיינו קו המגמה (1 כחול). אז איפה הסתיים המהלך? נכון מאוד, באזור משולב של שניהם (3 סגול).

עכשיו, חולשה זו של הין נראית כמסתיימת (זוכרים מה שציינתי לעיל על הפד...), והשאלה הגדולה הינה: עד כמה היין יילך ויתחזק?

עקרונית, ישנן המון אופציות, אבל הבה ניקח אחת מן היפות ביותר טכנית: אם נשים קו מקביל לקו המגמה 1 כחול, וזאת על התחתית האחרונה, נקבל קו מגמה תחתון 2 כחול. ואם נמתח קו מקביל אדום לזווית הירידה הקודמת, ניפול במקום דרמטי למדי עבור המחיר: בנקודה בה הוא יפגוש הן את 2 כחול ואת רמת התיקון שני שליש מסרגל התיקון (4 סגול).

בדרך יש לנו תמיכות היסטוריות ודינמיות (ממוצע נע), אבל יש לשילוב טכני כזה כוח משיכה גדול משלו. כמו כן, אפנה את תשומת לבכם לעובדה שאזור השילוב הטכני הזה נמצא מתחת ל-100 האגדית, וזה יכניס הרבה מאוד ויברציות לשחקנים הגדולים כאן.

 

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסיים

ניתן למצוא אותי בפייסבוק ב: Financial blog of Moshe Shalom

אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.