אישום: כך ניהלו 3 ישראלים מערכת למכירת רכבי יוקרה מזויפים

3 ישראלים מואשמים בניהול מערכת מתוחכמת של הברחת רכבי יוקרה גנובים לישראל ומכירתם תוך הונאת רשויות המס ע"י הפחתת שווי הרכב

ב.מ.וו, מרצדס, פרארי ומכוניות יוקרה נוספות נחשבות למושא החלומות של רבים - לרוב מדובר בגברים, המוכנים להוציא סכומי-עתק כדי ליהנות מהנהיגה ברכב יוקרה. כתב אישום שהוגש אתמול על-ידי פרקליטות מחוז צפון לבית המשפט המחוזי בחיפה, ומתפרסם ב"גלובס" בבלעדיות, מתאר כיצד חבורת ישראלים, בראשות ירון כהן-בן אריה מחיפה, ניהלה מערכת מסועפת ומתוחכמת של הברחת רכבי יוקרה גנובים לארץ, בניגוד לחוק, ומכרה אותן תמורת סכומי-עתק, תוך התחמקות מתשלום מס כדין וביצוע של שורת מעשי זיוף מתוחכמים.

כהן, בן 46 הוסגר לאחרונה לארץ לאחר שנמלט לאוקראינה בשל החשדות נגדו, והוא מואשם בביצוע עבירות קשר לפשע, מסחר ברכבים גנובים, שינוי זהות של רכבים, זיוף מסמכים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, עבירות מכס והלבנת הון.

שני שותפיו לכאורה למעשים, ליאור אבנת ומרעי מרעי, צפויים גם הם להיות מועמדים לדין בפרשה.

לפי כתב האישום, ביוני 2013, בעת שכהן התגורר בחו"ל, כהן קשר ביחד עם אבנת ומרעי קשר לייבא ולמכור בישראל רכבים שנגנבו קודם לכן במדינות שונות באירופה, זאת ביודעם כי הרכבים גנובים. לטענת הפרקליטות, במסגרת הקשר ולשם קידומו, קיבל כהן לחזקתו מגורמים בחו"ל רכבים גנובים, על-מנת למכור אותם עם אבנת ומרעי בישראל לאחרים ולהרוויח כסף ממכירתם.

"במסגרת הקשר שינו כהן, אבנת ומרעי את זהות הרכבים באמצעות זיוף מספרי שלדת הרכב ברכבים הגנובים למספרי שלדה של רכבים אחרים, חוקיים, הנמצאים בשימוש במדינות שונות באירופה וכן באמצעות זיוף מדבקות הרכב. כמו כן זייפו השלושה את מסמכיהם של אותם רכבים, בהתאם לזהות החדשה שיצרו לרכבים המזויפים", נטען באישום.

כמו כן מואשמים השלושה כי זייפו את מד האוץ (הספידומטר) ברכבים המזויפים, על-מנת להפחית את שווי הרכב המוצהר בפני רשויות המס. זאת, במטרה להפחית את תשלום המס בעבור יבוא הרכב ולהפוך את העסקה לכדאית עבור רוכשים פוטנציאלים בישראל.

השלושה מואשמים כי הציעו לקונים פוטנציאליים רכבים מזויפים שהיו בחזקתו של כהן במסגרת של הליך של יבוא אישי. ואם בכך לא די, אזי להשלמת ההונאה ועל-מנת לקבל רישיון יבוא ורישיון רכב ישראלי עבור הרכבים המזויפים, "הציגו כהן, ליאור ומרעי בפני משרד התחבורה מצג-שווא לגבי זהות הרכבים המזויפים", נטען באישום. "כמו כן, על-מנת להפחית את שווי הרכב המוצהר, הציגו השלושה בפני רשויות המס מצג-שווא לגבי נתוני הרכב, ובכלל זה שנת הייצור, מצבו הפיזי ומד הספידומטר".

רישיונות ומסמכים כוזבים

כתב האישום מתאר 8 מקרים שבהם בוצעה הונאת רכבי היוקרה כלפי קורבנות שונים. לפי האישום הראשון, ב-8 במאי 2011 נגנב בהונגריה רכב מסוג ב.מ.וו הנושא מספר שלדה, שערכו אינו פוחת מ-225 אלף שקל, והגיע לידי כהן.

לטענת המדינה, הנאשמים שינו את זהותו של הרכב, באמצעות זיוף מספר שלדת הרכב וזיוף מדבקת הרכב, באופן שייצרו מדבקה ועליה מספר שלדה כוזב.

כמו כן, השלושה מואשמים כי זייפו את מסמכי הרכב הכוללים, בין היתר דאטה-קארד ורישיון רכב, באופן שהכילו פרטים כוזבים, כך שיתאימו לזהות המזויפת של הרכב. בהמשך, לפי האישום, זייפו הנאשמים מסמך הנחזה להיות חשבון קנייה של הרכב מחו"ל המהווה, כביכול, חשבון-מכר אמיתי.

לפי כתב האישום, ביולי 2011 הובאה הב.מ.וו על אונייה דרך יוון לישראל. כהן וחבריו מואשמים כי העבירו למשרד התחבורה את מסמכי הרכב המזויפים, במטרה לקבל במירמה אישור יבוא ורישיון רכב ישראלי לרכב.

בהמשך, נטען, העבירה החבורה לידי רשות המסים בישראל מסמכים שונים, וביניהם רישיון רכב מזויף, חשבון מכר מזויף, אישור יבוא רכב ורשימון כוזב. על סמך המסמכים המזויפים לכאורה התירה רשות המסים לכהן ושני שותפיו לשחרר את המכונית מהנמל. מכאן הדרך אל הכסף הגדול כבר הייתה פשוטה: לפי הנטען, ב-23 באוקטובר 2013 מכר אבנת בשמה של בתו את הרכב לעו"ד אורי פלדמן ב-150 אלף שקל.

באישום השני מתארת הפרקליטות כיצד כהן ומרעי פעלו באותו אופן ביחס לרכבים מסוג "ב.מ.וו X5" השווה כ-320 אלף שקל ו"פולקסוואגן פסאט" בשווי 150 אלף שקל. המכוניות, כותבת הפרקליטות, נגנבו בגרמניה והובאו לארץ לאחר ששני הנאשמים זייפו את מסמכיהן. לפי הנטען, הם עשו זאת תוך שיצרו מצג-שווא, שבמסגרתו הוערך סכום המס שעל הקונה (אדם בשם סמיר) לשלם עבור הרכבים, בסכום הנמוך מהערך הריאלי שהיה עליו לשלם.

"במעשיהם המתוארים לעיל, כהן ומרעי קיבלו לידיהם שני רכבים, שערכו של הרכב מסוג ב.מ.וו אינו פוחת מ-320 אלף שקל, וערכו של הרכב מסוג פסאט אינו פוחת מ-150 אלף שקל, ביודעם שהושגו בעבירה ושינו את זהותם במטרה להסתיר ולהסוות את מקורם, את זהות בעלי הזכויות בהם, את מיקומם ואת תנועותיהם", נאמר באישום.

האישום השלישי מציג מסכת יבוא, מירמה וזיוף דומה ביחס לרכב מסוג "ב.מ.וו סדרה 5", שנגנב באיטליה ונמכר בארץ, לאחר זיוף המסמכים לישראלית בשם שושנה רוזנר; לרכב מסוג מרצדס בשווי כ-254 אלף שקל, שנגנב באוסטריה ונמכר בארץ; ול-4 מכוניות ב.מ.וו נוספות שנגנבו בחו"ל, הגיעו לידי כהן וחבריו ונמכרו בארץ לאחר שהם זייפו את מסמכיהן והונו את הרשויות בארץ.

האזנות סתר

במקביל להגשת כתב האישום ביקשה הפרקליטות מבית המשפט לעצור את כהן שנמלט מהארץ לאוקראינה והוסגר לידי הרשויות לפני כשבועיים, זאת עד לתום ההליכים נגדו.

בבקשת המעצר כתבו הפרקליטים, יאיר גויכמן ועינב איטסקו-גולד מפרקליטות מחוז צפון, כי יש בידיהם ראיות לכאורה טובות להוכחת אשמתו של כהן. הפרקליטים פירטו בפני בית המשפט כי בידיהם האזנות סתר והתכתבויות בין כהן לבין אבנת ומרעי, "מהן עולות, בין היתר, ראיות לשותפות ביניהם, ראיות למודעות הנאשם להיות הרכבים גנובים ומזויפים ולחלק הפעיל שלו בביצוע הזיופים".

כמו כן, לפי הבקשה, בידי הפרקליטות יש הודעות של היבואנים שרכשו מכהן ושותפיו את הרכבים הגנובים והמזויפים, חוות-דעת על הזיופים ו"ממצאים שנתפסו בחיפושים בבתיהם של כהן ושל אבנת, כגון חותמות ששימשו לביצוע זיופי המסמכים, דפי לוגו ריקים של חברות שעל בסיסם הוכנו מסמכי מכר מזויפים, לוחיות זיהוי מקוריות של חלק מהרכבים הגנובים והמזויפים ועוד".

הפרקליטות מוסיפה וטוענת כי קיים יסוד סביר לחשש ששחרורו של כהן מהמעצר יביא להתחמקותו ממשפט, בין היתר על סמך העובדה שהוא ברח מהארץ ונתפס באוקראינה עם דרכון מזויף.

"התנהלותו של כהן מצביעה על כך שמדובר באדם שלא בוחל בנקיטת אמצעים בלתי כשרים לשם התחמקות משלטונות החוק, ועל כן לא ניתן לתת בו כל אמון", טוענת המדינה בבקשת המעצר עד תום ההליכים.

בנוסף, הפרקליטות ביקשה לחלט את מכוניות היוקרה שעו"ד כהן וחבריו לתנועה הביאו לארץ.