דלק: הוארך המועד למכירת הפניקס לסינים ב-1.95 מיליארד ש'

קבוצת דלק והחברה הסינית הפרטית יאנגו האריכו מועד הסגירה מ-22 בפברואר עד 31 במארס 2017

אסי ברטפלד / צילום: תמר מצפי
אסי ברטפלד / צילום: תמר מצפי

קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, והחברה הסינית יאנגו ממשיכות להמתין למפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, ומאריכות את התקופה להשלמת עסקת הענק ביניהן להעברת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס, הכוללת גם את בית ההשקעות אקסלנס.

בסוף השבוע החולף הודיעה קבוצת דלק כי שני הצדדים חתמו ביום חמישי האחרון "על תיקון להסכם לפיו הוארכה התקופה לקבלת התנאים המתלים עד ליום 31 במארס 2017, באופן שאם עד למועד זה לא הושלמו התנאים לסגירה, לכל אחד מהצדדים להסכם קיימת הזכות להודיע לצד השני על ביטולו". כלומר, הצדדים האריכו בחודש אחד את התקופה שקצבו לעצמם לפני כחצי שנה, כשחתמו על ההסכם המקורי ביניהם. נדגיש כי אין ודאות שהארכה זו תהיה האחרונה, או שהעסקה בכלל תאושר על-ידי המפקחת, וזאת לאור הניסיון שנצבר בשוק הביטוח בשנים האחרונות - עם קושי לקבל את אישור הפיקוח בישראל, גם על רקע היות הרוכשים סינים.

לקראת סוף חודש אוגוסט האחרון חתמו קבוצת דלק והחברה הסינית הפרטית על הסכם להעברת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס לידי הקבוצה הזרה, בתמורה ל"סך של כ-1.95 מיליארד שקל" עבור מניות דלק בהפניקס (כ-52.3%) כשהתמורה הזו "תישא ריבית שנתית בשיעור 4.75% מיום 1 בינואר 2107 ועד למועד הסגירה", כאשר "התמורה תשולם במלואה במזומן במועד הסגירה". התמורה בעסקה האמורה, אם וכאשר תושלם, משקפת להפניקס שווי חברה של כ-3.7 מיליארד שקל, בעוד מניית הפניקס נסחרת ברמה המשקפת לה שווי חברה של כ-3.1 מיליארד שקל.

קבוצת הביטוח הפניקס, המנוהלת על-ידי אייל לפידות, נמצאת בשליטת קבוצת דלק מאז 2006. מדובר במהלך הרביעי בתקופה של קצת יותר משנתיים למכירת השליטה בה לרוכש זר, לאחר ששלושת הניסיונות הקודמים לא צלחו. ביולי 2014 נחתם מזכר הבנות בלתי מחייב בין קבוצת דלק לבין משפחת קושנר האמריקאית, כשנה לאחר מכן נחתם הסכם מחייב למכירת כל החזקות דלק במניות הפניקס לחברה הסינית פוסון, ובפברואר השנה נחתם מכתב הבנות בלתי מחייב למכירה לחברת הביטוח האמריקאית AmTrust.

דלק חייבת למכור את מניות השליטה בהפניקס בשל חוק הריכוזיות, ואולם, בקבוצה לא ממתינים את התקופה שמתיר להם החוק האמור, ומעוניינים למכור אותה בהקדם, כחלק משינוי אסטרטגי במיקוד העסקי, לתחומי האנרגיה. בימים אלה גם בעלי השליטה בבית ההשקעות מיטב דש נמצאים בהליכים מתקדמים למכירת כל מניות בית ההשקעות שלהם לידי גורם זר - קרן ההשקעות XIO.