בין שיקום הרשות לשינוי התאגיד

בפני נתניהו וממלא-מקומו הזמני צחי הנגבי עומדות עכשיו עוד שתי אפשרויות

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

בסרטון שהעלו לאחרונה באתר תאגיד השידור לרגל יום ההולדת ה-68 של הכנסת, נשאלו חברי הכנסת מה הם רוצים לאחל למשכן לקראת השנה הבאה. מח"כ דוד ביטן ביקשו אנשי התאגיד לאחל משהו גם לתאגיד עצמו, וזה השיב: "אתם יודעים את דעותיי... אבל עכשיו הסיכויים שאתם תעלו הם גדולים מאוד".

ואכן, לזכותו של ח"כ ביטן צריך לומר כי גם כשהוביל בעבר את רעיון שיקומה של רשות השידור וסגירת התאגיד, הוא ציין כי מדובר בחלון זמן של כמה שבועות שבו עדיין ניתן לעשות זאת. יכול מאוד להיות שהנושא לא היה רלוונטי כבר אז, אבל בינתיים חלפו מספר חודשים, במהלכם נבחן הנושא גם בוועדה משותפת של ראשי משרדי ראש הממשלה, האוצר והתקשורת, וגם שם המשיכו אנשי האוצר להתעקש כי חזרה לאחור אינה אפשרית.

לכן, כשבשבוע שעבר התייחס השר משה כחלון לעתיד התאגיד, וציין בין היתר, באגביות, כי מבחינתו כל עוד המסגרת התקציבית תישמר, זה לא משנה אם מה שיוקם בסופו של דבר הוא תאגיד או רשות שידור משוקמת - לא הייתה בכך שום כותרת. זה הרי הקו שנוקט שר האוצר מתחילת המשבר הזה.

לכאורה, אין לכחלון דעה לכאן או לכאן, והוא רק ממונה על הכסף. בפועל, אנשי המקצוע במשרדו מתעקשים בכל פורום שבו הסוגיה עולה כי לא ניתן להפעיל את רשות השידור בתקציב שבו אמור לפעול התאגיד (כ-700-750 מיליון שקל בשנה), ובכך מותירים רק אופציה אחת על השולחן.

זה השח שעשה כחלון לנתניהו בסוגיה, וברקע מרחף כל העת החוק הקיים שלפיו ברירת המחדל היא שהתאגיד יחל בשידוריו ב-30 באפריל. אבל כידוע שח הוא לא סוף המשחק, ובפני נתניהו ומי שמצטייר לפחות כרגע כעושה דברו, ממלא-מקומו הזמני צחי הנגבי, עומדות עוד אפשרויות: הראשונה היא לנסות להשיג דחייה נוספת, מי יודע כמה, במועד העלייה, אבל כאן הם עשויים למצוא מולם גם את שופטי בג"ץ, שלאחרונה אמנם המליצו למחוק עתירה שהוגשה בנושא - אבל גם הבהירו כי אם התאגיד לא יעלה בסוף אפריל, הם עשויים להתערב.

האפשרות הריאלית יותר, ואולי גם המסוכנת יותר, היא זאת שעליה דיברו במערכת הפוליטית כבר לפני חודשים: השניים יכולים להשלים עם עליית גוף שנקרא "התאגיד", ולפעול כדי לשנות בדרכים כאלה ואחרות את הרכב מנהליו ואת החקיקה הקיימת שמקשה על התערבות פוליטית בו.

גם זה לא יהיה פשוט עבור נתניהו והנגבי מבחינה פוליטית וציבורית, אבל לפחות כחלון לא אמור להציק להם בעניין - הרי לא מדובר כאן בנושא תקציבי או פיננסי.