תוכנית חדשה למניעת ניתוקי חשמל מלקוחות חלשים כלכלית

עוד מציעה התוכנית לא לבצע ניתוקי חשמל בערבי חג, באירועי חירום ובמזג-אוויר קיצוני וכן להאריך את משך הזמן שבו ניתן לשלם חובות לפני ניתוק ■ "רשות החשמל הבינה סוף-סוף שחשמל הוא מוצר בסיסי ויסודי"

יו``ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י
יו``ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י

מליאת רשות החשמל אישרה היום (ב') שימוע שיימשך כחודשיים, על תוכנית המעכבת ומקשה ניתוק אוכלוסיות חלשות ומוחלשות מחשמל עקב חובות. בהודעת הרשות נמסר כי "השימוע הוא פרי עבודה מעמיקה וארוכה מול כלל הגורמים הרלוונטיים במשק, לרבות ארגונים חברתיים מובילים, הסיוע המשפטי וחברת החשמל".

במסגרת השימוע תערוך רשות החשמל שולחן עגול עם כל הגורמים הרלוונטיים, במסגרתו יידונו פרטי התוכנית.

מדיניות הגבייה המוצעת בשימוע מגבילה בין השאר את היכולת לנתק מחשמל צרכנים המשתמשים בביתם במכשירים מאריכי חיים. עוד מציעה התוכנית לא לבצע ניתוקי חשמל בערבי חג, באירועי חירום ובמזג-אוויר קיצוני, וכן להאריך את משך הזמן שבו ניתן לשלם חובות לפני ניתוק.

מרכיבים נוספים הם: איסור ניתוק של זכאי התעריף החברתי, המשלמים 50% מהתעריף הביתי על 400 הקוט"ש הראשונים מדי חודש; מנגנון טיפול חדש ומהיר בבקשות להסדרי חוב, הכולל אפשרות לריבית מופחתת; גיוון אפשרויות התשלום ואמצעי הקשר המתריאים על חובות, כך שיכללו מסרונים; תרגום ההתראות גם לערבית, רוסית ואמהרית; הודעות קוליות המאפשרות לעבור למענה אנושי; ועוד.

במקביל לכך הודיע שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, כי הוא שוקל יוזמה של יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, להקמת ועדה שתבחן את אוכלוסיות הזכאים להנחות.

יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, מסר: "לרשות החשמל יש מחויבות לאפשר לצרכני החשמל לצרוך מוצר חשוב ובסיסי זה ולהקל על אפשרויות התשלום. ניתוקי חשמל בהיקפים גדולים אינם פתרון ראוי, ובהתאם הרשות מפרסמת סל הקלות והנחיות המגבילות ניתוקים מחד, תוך שמירה על יכולת לגבות חובות מאידך".

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, מסר: "הגיע הזמן לסייע ללקוחות חברת החשמל המוחלשים כלכלית, ולכן אני מברך על פרסום אמת המידה החדשה ומברך את השר שטייניץ על מדיניות זו. יזמנו דיאלוג רציף במסגרת שולחנות עגולים עם הארגונים החברתיים במטרה להבין את צורכיהם. השקפת העולם שלנו היא שכל דבר שיסייע ללקוחות שלנו הוא דבר חיובי, במסגרת הכללים שקובע הרגולטור שלנו".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, מסר כי לאחר מאבק ארוך שלו ושל סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, "רשות החשמל הבינה סוף-סוף שחשמל הוא מוצר בסיסי ויסודי לכל אדם. השימוש בכלי הניתוק חייב לעבור מן העולם וכמה שיותר מהר, ויש לפעול על-פי אמות-מידה חוקיות הקיימות כיום. תשלום חובות הוא חובה, אך יחד עם זאת יש כלי אכיפה רבים ולגיטימיים שבהם ראוי לעשות שימוש".

כבל הוסיף כי מדובר ב"צעד ראשון בלבד בדרך לאיסור מוחלט על ניתוקי חשמל. אין בכוונתי לוותר עד אשר ניתוקי חשמל ייאסרו, כפי שאסרנו על ניתוקי מים. וועדת הכלכלה בראשותי תמשיך לעקוב אחר הנושא באופן נחוש ומתמשך". 

באגודה לזכויות האזרח בירכו על כך שייקבעו לראשונה אמות-מידה שמסדירות את סוגיית ניתוקי החשמל. האגודה פנתה בחודש שעבר לבג"ץ בשם 5 אזרחים שנותקו מחשמל בשל חוב שנגרם ממצוקה כלכלית, ביחד עם הקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל-אביב ושומרי משפט. זאת, לאחר שדרישתה מרשות החשמל לפרסם אמות-מידה לא נענתה במשך שנתיים.

עם זאת, באגודה הדגישו כי למעט במקרים שבהם הצרכן חייב חשמל לצרכים רפואיים ומצילי חיים, אמות-המידה המוצעות לא מונעות ניתוק חשמל ממשפחות במצוקה, אלא מחברות אותן למונה תשלום מראש (מת"מ). המת"מ מחייב את הצרכן לשלם מראש כדי לקבל חשמל, ורשות החשמל אף מתירה לגבות מהסכום המוטען עד 35% לכיסוי החוב. מהניסיון המצטבר עולה כי חיבור למת"מ מוביל לניתוקים חוזרים ונשנים, הוא סיוט עבור משפחות בחובות ואינו פתרון הולם.

באגודה קוראים לרשות החשמל לאמץ את העקרונות שאומצו בכנסת ביחס לניתוק ממים. לא מנתקים אלא באישור מיוחד, שכן חשמל הוא מצרך שאי-אפשר להתקיים בלעדיו בחברה מודרנית, והוא רכיב חיוני לצורך מימוש זכויות אדם, ובהן הזכויות לקיום בכבוד ולבריאות ואף לחיים. לחברת החשמל יש אפשרות לגבות את החוב באמצעים הרגילים לגביית חובות בלי ניתוק. 

רן מלמד, סמנכ"ל עמותת "ידיד" שהייתה מעורבת במהלך למניעת ניתוק מחשמל, מסר: "אנו שמחים שלאחר מאבק שנמשך שנים ארוכות, ותחילתו בחקיקת החוק המאפשר מתן הנחות בחשמל לאוכלוסיות מעוטות הכנסה והזדמנויות (מוחלשות), אשר הוביל בזמנו שר האוצר הנוכחי משה כחלון, הגיעה רשות החשמל להבנה כי אין מנוס מלבצע שינויים מרחיקי לכת בכל הנוגע לניתוקי חשמל לצרכנים".

בהודעה ששלחה העמותה נכתב כי ברירת המחדל חייבת להיות שאין ניתוקים, למעט למי שהוגדר כסרבן תשלום, כפי שנעשה עם ניתוקי המים. לדברי מלמד, "ניתוח המתרחש בתאגידי המים מאז שונה החוק, והעובדה שמספר סרבני תשלום המים קטן ביותר, מוכיחים כי אפשרויות הגבייה העומדות בפני תאגידי המים בנושא זה - כמו גם חברת החשמל - הן מספקות ביותר ויאפשרו לצרכנים להגיע להסדרי תשלומים ראויים, וזאת מבלי שייאלצו לחוות את ניתוקם ממערכות החיים היומיומיים".