ירוק ולא רחוק: פסטיבל חדש ומלהיב בחבל לכיש

טבע ירוק, פריחה ושפע של אירועים ופעילויות - כל אלה יהיו מנת חלקם של המבקרים בפסטיבל ■ מיער אמציה עד לפונדק של ורדה

ירוק ולא רחוק / צילום: אורלי גנוסר

יער אמציה קיבל אותנו בזרועות פתוחות. שמש חמימה של חורף ליטפה, עצי היער נשטפו בגשם, שדות החיטה זקפו קומה, וגם העיריות הגדולות, וכלניות ראשונות בצבצו פה ושם. גם השקדיות התקשטו והדיפו ניחוח משכר. נכנסנו ליער מהכניסה למושב אמציה, והמשכנו בשביל לשמורת גבעות גד. בימי הפסטיבל תעמוד בטבורו של השביל תחנת מידע, שבה יחולקו מפות והמלצות לטיולים, ומשפחות יוכלו לצאת מכאן לאתגר של משחק ניווט ביער.

אחת התחנות במשחק תהיה מראש גבעת שיח' עלי הסמוכה, שצופה אל נוף קסום של כמעט 360 מעלות ויהיו בה גם הדרכות קצרות. הגבעה כל-כך יפה, שכדאי גם ליהנות ממנה ולהתפקנק בכיף. אורך המשחק 3-1.5 שעות, וישולבו בו חידות, משימות ועוד (120 שקל למשפחה).

חבל לכיש שבדרום השפלה שופע יערות וצמחייה, בעיקר נמוכה. הוא גובל בספר המדבר, והטבע שבתווך עשיר ויפה. האזור מיושב בדלילות, יש בו המון שטחים פתוחים ומסלולי טיולים נהדרים, והוא פחות מוכר ומטויל, וחבל. בסופי השבוע של מארס תהיה הזדמנות נהדרת להתוודע אליו במסגרת "ירוק ולא רחוק" - פסטיבל המתקיים השנה לראשונה (ב-3 סופי השבוע הראשונים של מארס. לפרטים: http://yarok.touryoav.org.il).

החבל בולט ברצף התלים המקראיים המצויים בשטחו, והחשוב שבהם הוא ללא ספק תל לכיש. התל זוכה לעדנה בימים אלה ולהכרה בחשיבותו. בשנה שעברה נחשפה תגלית חשובה ויוצאת דופן בחפירות ארכיאולוגיות בגן לאומי תל לכיש: "מקדש שער" מתקופת בית ראשון (המאה ה-8 לפני הספירה), ובו מה שמתפרש כעדויות לביטול הפולחן במקום בידי חזקיהו המלך, כמסופר במקרא. ברשות הטבע והגנים עמלים על בניית מרכז מבקרים חדש שיספר את סיפורו המרתק. במהלך הפסטיבל יתקיימו בתל סיורים מודרכים ללא תשלום שיובילו מדריכים ממדרשת הדרום.

במושבים המנקדים את האזור מתפרנסים בעיקר מחקלאות, אך גם מתיירות, ויש גם תושבים ששילבו בין השניים. נעם יעקבא ממושב ניר בנים הפך את שדות הארטישוק שלו לאטרקציה, ומדי סוף שבוע מגיש בחצר ביתו ארוחת בראנץ' על טהרת הארטישוק: סלטים, מרק, לזניה וניוקי, תבשילים ואפילו חמין ארטישוק - כולם צמחוניים, ויש גם טבעוניים. כחלק מהחוויה (והמחיר) תוכלו לצאת לסיור בשדות הארטישוק ולגלות כיצד הוא גדל, איך קוטפים וחותכים, ויעקבא יספר על סגולותיו הרפואיות ועל מקומו במסורות שונות. אם ירד גשם ויהיה בוץ - אל דאגה, בחצר עומדים עשרות זוגות מגפיים לטיול נטול חששות (100-80 שקל, בתיאום: 054-2278637)

גם במושב ערוגות השכן יש פעילות תיירותית ענפה. במהלך הפסטיבל תיערך בו חגיגה שלמה עם המון פעילויות, סדנאות אומנות ואוכל, סיורים חקלאיים, הפעלות ועוד. קפצנו לזהר שחם, אומנית קרמיקה שמייצרת כלים בשיטה של תבניות ומעטרת אותם בהדפסי משי נאיביים ויפים. האורחים יוכלו לבחור כלי מוכן (ספל, קערה, אריח, פעמון) ולצייר עליו כאוות נפשם. שחם תדאג בסוף התהליך לשרוף את הכלי, שיגיע אליכם במשלוח עד הבית (עד 45 שקל לכלי, לא כולל משלוח, טל' 050-7713719).

מעבר לכביש, במושב תלמי יחיאל, שוכן "אול רייד", מועדון הרכיבה הגדול בארץ שחברים בו כ-300 ילדים ובני נוער מגילאי 16-6, שרוכבים ומתאמנים בכ-30 קבוצות רכיבה במרחב. למועדון יש אג'נדה ושפה משלו, שאותן הם מנחילים לרוכבים הצעירים וגם לאורחים. יפתח ומיכל סהר הקימו אותו לפני 15 שנה (ונחשבו לחלוצים), והיום יש להם גם חנות אופניים וסדנת תיקונים. במשך השנה המקום פתוח למטיילים, שיכולים לשכור אופניים, לקבל מפה ולצאת לטיול עצמאי (60 שקל), ולקבוצות יש אופציה לטיול מודרך.

השבילים בסביבה משולטים, המפה מפרטת נקודות עניין, וביום יפה הרכיבה בין השדות, הפרדסים והתעלות קלילה ומהנה ביותר. במתחם יש גם מעין פארק אופניים, ולילדים זו אטרקציה נהדרת. בפסטיבל יפעל המקום בימי שישי ויציע פעילות, טיולים ופארק אופניים. בשבת תעמוד עגלת אופניים ביער חרובית (בתיאום, טל' 050-6513196).

בחזרה צפונה עצרנו בתחנה מיתולוגית בצומת מסמיה - הפונדק של ורדה. הלוק החיצוני של המקום לא יכול אפילו לרמוז על המתרחש בפנים, אבל המוסד קיים כבר 47 שנה. את הפונדק הקימה ורדה בצלאל, צעירה שעלתה מתימן ורצתה עסק משלה. זה התחיל במזנון בצריף שהפך מוקד עלייה לרגל. באותם ימים ממנו ועד באר שבע השתרעה שממה אחת גדולה. רוב הנוסעים על הציר היו אנשי צבא שעצרו במקום, בעיקר בזכות הטלפון במקום, והפכו אותו למרכז תקשורת והעברת הודעות.

גם בעידן הסמארטפון הוא עדיין רלוונטי, וגם כיום 80% הם לקוחות קבועים. בשנה האחרונה יצאה ורדה לגמלאות ובתה שולי לקחה את הפיקוד. היא הכניסה אמנם קצת חדשנות בעיצוב ובמנות בריאות, אבל בעיקרון שמרה על המוסד המיתולוגי. גם העובדים כאן ותיקים. הצעירה שבהם עובדת כאן "רק" 24 שנה. והאוכל? נהדר. אוכל ביתי, מגוון, טעים וזול שקשה להאמין. בעודנו זוללים, נכנס קצין בכיר שסיפר בחיוך מבויש שהוא כאן מאז שהיה בסדיר (טל' 08-8502653).