אקסלנס: "מזרחי טפחות יפרסם דוח חלש לרבעון הרביעי"

זאת בשל הירידה במס החברות והמדד השלילי ■ באקסלנס מעלים עם זאת את מחיר היעד למניה בשל צפי לעלייה במרווחי האשראי ■ מעריכים: פוטנציאל רווח של 100 מיליון שקל ממכירת המשרדים בר"ג

אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי  / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי / צילום: תמר מצפי

עונת דוחות הבנקים תיפתח בקרוב, וזאת לאחר שבנק ישראל אפשר לבנקים לדחות את פרסום הדוחות מסוף חודש פברואר לסוף חודש מארס. מיכה גולדברג, מנהל מחלקת המחקר ואנליסט הבנקים של אקסלנס ברוקראז', מעריך כי מזרחי טפחות, שלרוב בולט בתוצאות החזקות שלו, יפרסם דוח "חלש במיוחד" לרבעון הרביעי ב-2016, לדבריו.

"התוצאות החלשות הן בעיקר בשל עלות מס חד-פעמי, כתוצאה מהירידה בשיעור מס החברות, וכן בשל המדד השלילי", כותב גולדברג, שמעריך כי הבנק יציג רווח של כ-250 מיליון שקל בלבד ברבעון הרביעי (לעומת 240 מיליון שקל ברבעון המקביל), המשקף תשואה על ההון של כ-8% (לעומת תשואה על ההון דו-ספרתית שהבנק מציג לרוב).

על אף התחזית הפושרת לרבעון הקרוב, באשר לטווח הרחוק יותר, גולדברג אופטימי לגבי מזרחי טפחות , והוא אף מעלה את מחיר היעד למניה ל-71 שקל, אפסייד של כ-16% לעומת המחיר הנוכחי.

גולדברג מציין, כי נפגש בשבוע שעבר עם הנהלת מזרחי טפחות, שבראשה עומד אלדד פרשר, וכי הוא התרשם בין היתר כי הנהלת הבנק שוקלת למכור את משרדי ההנהלה שלה ברמת-גן, ולעבור לאזור פחות יקר. "מימוש של הנכס ברמת-גן בלבד יכול להניב לבנק רווחי הון משמעותיים של מעל ל-100 מיליון שקל בשנים הקרובות", מעריך גולדברג. "הנהלת הבנק שוקלת למכור חלק מנכסיה הקבועים ולשכור אותם מחדש, כדי לפנות הון. גם אם הבנק יצליח רק בחלק מהסניפים, אנחנו מעריכים שמדובר על חיסכון הוני משמעותי", הוא מוסיף.

אולם נראה כי הסיבה המרכזית להעלאת ההמלצה נובעת מכך שגולדברג מעריך, שהבנק צפוי לרשום עלייה נאה במרווחי האשראי מכמה סיבות. ראשית, יש לזכור שתחום הפעילות המרכזי של הבנק הוא משכנתאות, שבו הריביות נמצאות במגמת עלייה. "ריביות המשכנתאות עלו משמעותית בשנה האחרונה, ולהערכתנו, מייצרות כיום מרווח (ברוטו) של כ-1.8%, לעומת פחות מ-1% לפני פחות משנה. מזרחי יהיה המרוויח העיקרי מההתייקרות, כתוצאה מהמיקוד במשכנתאות (כ-65% מהתיק). גם בלי להניח עליית מחירים נוספת בשנת 2017, העלייה במהלך 2016 תאפשר לבנק לרשום גידול של כ-6 נקודות בסיס במרווח האשראי", כותב גולדברג.

עוד מעריך גולדברג, כי תיק האשראי של הבנק ירשום קצב צמיחה שנתי של 7%, אבל יעבור שינוי מסוים. "בניגוד לשנים האחרונות, אנחנו מעריכים שתשומת הלב הניהולית תתמקד בעיקר באשראי הצרכני ובאשראי לעסקים קטנים, שבהם מרווחי האשראי גבוהים ביותר מפי שניים מאשר במשכנתאות. להערכתנו בשנים הקרובות, מזרחי יצליח לשנות את תמהיל התיק שלו, כך שהאשראי למשכנתאות יירד לכ-60% מסך התיק, לעומת כ-65% היום", הוא כותב.