אלפי סינים מגיעים לעבוד בבניין? לא אם זה תלוי במשרד החוץ

יישום ההסכם הישראלי-סיני שאמור להסדיר הגעת אלפי עובדי בנייה לישראל נתקל במכשול - ועד עובדי משרד החוץ הנחה להפסיק את הטיפול ביוזמה ■ "נמאס לנו לקבל משכורות רעב ולעשות דברים נוספים ללא תמורה"

פועל סיני בישראל / צילום: איל יצהר
פועל סיני בישראל / צילום: איל יצהר

לאחרונה דווחו במשרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ובמטה הדיור שבאוצר על הסכם שנחתם מולן ממשלת סין שיסדיר את הגעתם של אלפי עובדי בנייה מסין לישראל. בעוד ההסכם נחתם ממש לאחרונה, מאבק של ועד העובדים במשרד החוץ אל מול משרד האוצר, מגיע כעת גם לענף הנדל"ן כאשר במשרד החוץ מאיימים לא לשתף פעולה עם היוזמה הישראלית-סינית.

כך, במברק שיצא מטעם ועד עובדי משרד החוץ היום (ג') וממוען לכלל עובדי המשרד נכתב: "לאחרונה נוקט משרד האוצר ביוזמה למאבק מול יוקר הדיור במדינת ישראל. היוזמה כוללת הבאת אלפי פועלי בניין מסין ופורטוגל. הבאתם של אלפי עובדים כרוכה בהיערכות חדשה של עובדי משרד החוץ למבצע, היערכות חורגת מן המטלות עליהן הורגלנו בעבר. מדובר במטלה חדשה הדורשת כוח אדם, תקציבים ותגמול ראוי לעובדים.

"לאור זאת, אנו מנחים את כל עובדי המשרד בארץ ובחו"ל לחדול, החל מרגע זה, מכל טיפול בתחום הבאת עובדים אלו. למען הסר ספק, אין להשתתף בפגישות עבודה, אין לנהל שיחות טלפון בנושא, אין לשגר בדואר דיפ כל מטען שקשור לנושא, אין להעניק אשרות לפועלים, אין לקיים ראיונות עבודה, אין לשגר אגרות בנושא ואין לבצע כל פעילות אחרת בנושא שנשמט מהרשימה הנ"ל."

במקביל, סירובם של עובדי משרד החוץ לטפל בהבאת העובדים הזרים אינו מתמקד רק בעובדים הסינים שהיו אמורים להגיע לישראל במסגרת ההסכם שנחתם בין המדינות, אלא גם ביוזמה של משרד הבינוי והשיכון להבאת חברות בנייה זרות מסין ומפורטוגל.

 

חנן גודר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, אמר הערב ל"גלובס" כי: "גם סוס הכי בריון מתמוטט בסוף. נמאס לנו שמפילים עלינו מטלות נוספות ומפזרים סמכויות ולא מגייסים אנשים נוספים, הכל בשביל שיחסכו כסף בממשלה. קיבלנו מטלה לדאוג לנושא הבאת 11 אלף פועלי בניין מסין ועוד אלף פועלי בניין מפורטוגל. אנחנו עובדי מדינה מסורים אבל לא פראיירים. נמאס לנו לקבל משכורות רעב ולעשות דברים נוספים ללא תמורה. חתמו איתנו על הסכם ולא מימשו אותו שנתיים. שר האוצר צריך לתת מכה על השולחן שיישמו את ההסכם". לשאלה עד מתי ההוראה לעובדים כפי שמפורטת במברק תהיה בתוקף השיב גודר: "ההוראה יצאה היום והיא תהיה תקפה עד הודעה חדשה".

כך, בשורה התחתונה, מאבק של ועד עובדי משרד החוץ מגיע כעת להשפיע גם על ענף הנדל"ן כאשר באם ההוראות של הועד לעובדי משרד החוץ אכן ימנעו טיפול בהבאת העובדים הסינים, או החברות מסין ופורטוגל, הפתרון לו ייחלו בענף הבנייה יילך ויתרחק.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בדיונים מול יו"ר ההסתדרות ואף נקבעה עימו פגישה לתחילת השבוע הבא. צר לנו שוועד העובדים של משרד החוץ מיהר לנקוט בצעדים חד צדדיים. אנו קוראים לעובדים להימנע מפגיעה מיותרת בציבור".