הבעלים לשעבר של שיפודי ציפורה לא ייכלא בגין עבירות מס

רשות המסים טענה כי עונשו של יצחק מצלאוי, שהורשע בעבירות מס ונידון לעבודות שירות, "קל באופן מופלג" ■ המחוזי לא התרשם: "עונש המאסר שהוטל אכן מקל במידה רבה, אך הוא מביא בחשבון את ניסיונותיו של מצלאוי להסרת המחדלים"

יצחק מצלאוי / צילום: דרור כץ, zap rest
יצחק מצלאוי / צילום: דרור כץ, zap rest

הבעלים לשעבר של רשת המסעדות "שיפודי ציפורה" - שפשט רגל, הפסיד את מפעל חייו ובדרך הסתבך בעבירות מס ונידון ל-6 חודשי עבודות שירות בלבד - זכה למידת הרחמים גם בבית המשפט המחוזי. נשיא בית המשפט המחוזי בלוד, השופט אברהם טל, והשופטים דנה מרשק מרום וד"ר שמואל בורנשטיין קבעו היום (א') כי עונשו של יצחק מצלאוי לא יוחמר, למעט העלאת הקנס שיוטל על מצלאוי מסך של 75 אלף שקל לסך של 120 אלף.

בכך דחו השופטים את החלק המרכזי בערעורה של רשות המסים על קולת העונש שהטיל בית משפט השלום בפתח-תקווה על מצלאוי, בטענה כי העונש קל באופן "מופלג" ו"עלול דווקא לעודד נישומים ועוסקים לעבור עבירות מס".

מצלאוי היה עד לשנים האחרונות הבעלים והמנהל של רשת המסעדות הפופולרית "שיפודי ציפורה", מהמסעדנים העשירים בארץ, בעלי מספר בתים, מסעדות וחנויות. בשנים האחרונות הוא חווה התמוטטות כלכלית, הסתבך בחובות מול השוק האפור, הוכרז כפושט-רגל ואיבד את האימפריה שהקים.

בעדותו בבית המשפט העיד מצלאוי בקול רועד כי בשיא הצלחתו הוא נפל קורבן לתרמית מצד שותף עסקי, חווה שריפה קשה באחת המסעדות וכן נקלע לאירועים נוספים שהובילו להפסדים כבדים ולהידרדרותו הכלכלית. בעקבות הקריסה, המסעדות שבנה במו-ידיו נמכרו לאחרים ועדיין פועלות ברחבי הארץ, אך הוא עצמו עובד כיום כשכיר במסעדה של בנו ברעננה, בשכר של כ-5,000 שקל לחודש.

במהלך ההידרדרות הכלכלית הסתבך מצלאוי גם בתיק פלילי מול רשות המסים, אשר הגישה נגדו כתב אישום בגין אי-הגשת דוחות כחוק במועד לגבי עסקיו.

לפי כתב אישום מתוקן שהוגש נגדו במסגרת הסדר טיעון, מצלאוי הורשע באי-הגשת 30 דוחות תקופתיים במועד, לגבי החברות שהפעילו את רשת מסעדות האוכל המזרחי שהקים, "שיפודי ציפורה". לפי הודאתו, בשנים 2012-2013 הוא הגיש 16 דוחות באיחור, 12 דוחות לא הוגשו כלל, ושני דוחות הוגשו ללא תשלום המס הנובע מהם.

לו היו מוגשים הדוחות במועד, הייתה קרן המס נטו שהיה על מצלאוי לשלם עומדת על סך 1.36 מיליון שקל. גובה המס בגין כלל הדוחות שלא שולמו עומד על סך כ-2.6 מיליון שקל.

כמו כן הורשעו מצלאוי והחברות שהיו בבעלותו בביצוע 9 עבירות של אי-תשלום מס שנוכה, בסך כ-166 אלף שקל.

חרף ההרשעה בעבירות מס חמורות, התנהלותו של מצלאוי במהלך הליך פשיטת-הרגל שלו ופירוק החברות שהיו בבעלותו וכן במסגרת ההליך הפלילי, הובילה להקלה משמעותית בעונשו. לאחר שמצלאוי העיד בקול רועד ובדמעות בפני בית המשפט על הליך ההידרדרות הקשה שחווה ועל ניסיונותיו ומאמציו הרבים לפרוע את כל חובותיו ללא הצלחה, העיד גם מפרק החברות של מצלאוי, עו"ד אביחי ורדי, על כך שמצלאוי ורעייתו הזרימו לקופת הפירוק מאות אלפי שקלים ועשו מאמצים כבדים לטובת תיק פשיטת-הרגל.

לדבריו, בין היתר, על-מנת לפרוע את חובותיו - מעבר למכירת מסעדות הרשת - מכר מצלאוי את כל רכושו, שכלל 4 בתים ו-4 חנויות שהיו בבעלותו. את כל הכספים שקיבל ממימוש נכסיו, העביר מצלאוי לכיסוי החובות.

מצלאוי, שיוצג בידי עו"ד עדי ברקאי, זכה למידת הרחמים מבית משפט השלום, כאשר השופטת מירב כפיר קבעה כי לא ירצה מאסר מאחורי סורג ובריח - והוא נידון כאמור ל-6 חודשי עבודות שירות בלבד, קנס בסך 75 אלף שקל ו-8 חודשי מאסר על-תנאי.

ברשות המסים לא השלימו עם העונש שנגזר. אגף מע"מ פתח-תקווה, באמצעות עו"ד צ'רלס שרמן, ערער על העונש, בטענה כי הוא אינו משרת את מטרות הענישה וההרתעה, והוא עלול להניע אחרים ללכת בעקבות מצלאוי ולעודד גם אותו להמשיך בסורו.

ערעור זה נדחה ברובו, כאמור, למעט העלאת סכום הקנס שהוטל על מצלאוי כאמור.

"אין צורך להכביר מילים ביחס לחומרתן הרבה של עבירות המס לאור פגיעתן הקשה בחיי הכלכלה התקינים, בקופה הציבורית ובעיקרון השוויון המתבטא בתשלום מס אמת על-ידי כלל הנישומים", כתבו השופטים בפסק הדין, אך הוסיפו: "יחד עם זאת, מלאכת גזירת העונש של מי שהורשע בביצוע עבירות היא לעולם אינדיבידואלית ותלוית נסיבות".

בהקשר זה, ציינו שופטי המחוזי, גזר הדין של בית משפט השלום הוא מפורט ומנומק והתחשב בנסיבות של מצלאוי, במצבו הכלכלי הקשה, בהודאתו וכן בעובדה שנהג לתרום לקהילה בתקופה בה עסקיו שגשגו; וכן בעובדה שניסה להסיר את המחדל ולשלם את המס שנגרע מקופת המדינה בעקבות מעשיו, הגם שלא כל הכספים שהועלמו הוחזרו.

השופטים ציינו כי "עונש המאסר שהוטל אכן מקל במידה רבה, אך הוא מביא בחשבון את ניסיונותיו של מצלאוי להסרת המחדלים ומכלול נוסף של שיקולים", והוסיפו כי "אין לומר כי עונש המאסר לריצוי בעבודות שירות חורג באופן קיצוני ממדיניות הענישה באופן המצדיק את התערבותה של ערכאת הערעור".

מנגד, כאמור, מצאו השופטים טל, מרשק מרום ובורנשטיין כי יש להתערב בגובה הקנס שהוטל, תוך שהם מציינים כי אינם מתעלמים ממצבו הכלכלי הקשה של מצלאוי, "אך לא ניתן להתעלם מהיקף סכומי המס בהם מדובר, כמו גם מהעובדה כי חרף מאמציו להסיר את המחדלים ולשלם את חובו, בסופו של יום מרבית המחדלים לא הוסרו".