נעילה מעורבת בת"א לאחר החלטת הריבית; קנון טסה 10.3%

נטייה לעליות בבורסות ארה"ב ■ בנק ישראל הותיר היום את הריבית על כנה אך שינה תחזיות וצפוה כעת העלאת ריבית רק ב-2018

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

הבורסה בת"א ננעלה היום (ה') במגמה מעורבת עם נטייה לירידות על רקע מגמה דומה בשוקי העולם ולאחר החלטת הריבית של בנק ישראל. בורסות אירופה וארה"ב נסחרות במגמה מעורבת עם נטייה לעליות במדדים המובילים.

החשש בקרב המשקיעים ברחבי העולם כי הפדרל ריזרב ינקוט בפעילות מצמצמת אגרסיבית בנוסף להעלאות ריבית מה שיעיב על המסחר בשווקים. אמש פורסמו הפרוטוקולים של הפד שהביאו להעלאת הריבית האחרונה ואנליסטים שניתחו את הפרוטוקולים הגיעו למסקנה כי הפד מעוניין לצמצם את המאזן האימתני שלו שעומד על 4.5 טריליון דולר.

 

בנק ישראל החליט היום, כצפוי, להותיר את הריבית על כנה ברמה של 0.1%. בבנק ישראל שינו את התחזיות וכעת צופים העלאת ריבית רק בעוד שנה, ברבעון השני של 2018. בין הגורמים המרכזיים להחלטה ולשינוי בתחזית: ייסוף חד ומהיר בשער החליפין ועלייה איטית מדי בקצב האינפלציה.

שלשום הצהיר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי הוא מתכוון לקצץ ברגולציה הפיננסית בוול סטריט - חוק דוד-פרנק מתקופת הנשיא הקודם ברק אובמה. טראמפ אמר כי הוא עובד על תקנות ש"יעשו דברים טובים שיהיו מאוד טובים לתעשיית הבנקאות". 

טראמפ אמר כי יעמוד בהבטחתו להפחתת מסים ולהורדת נטל הרגולציה על החברות במגזר העסקי. עם זאת, רבים מפקפקים ביכולתו של טראמפ להעביר את הרפורמות הכלכליות הללו וטוענים כי בדומה לרפורמת הבריאות, הוא צפוי להיתקל בחומה בצורה בקונגרס.

היקף הפחתות המסים שתכנן שר האוצר משה כחלון צפוי להצטמצם, כיון שעודפי גביית המסים בחודש מארס צפויים להיות נמוכים מהתחזיות. האוצר עדיין לא פרסם את נתוני הכנסות המדינה לחודש מארס, אך ההערכות ברשות המסים הן כי הגבייה עלתה בסכום זניח של עד 300 מיליון שקל מעל התחזיות. המשמעות היא שעודף גביית המסים המצטבר ברבעון הראשון של השנה לא יעלה על כ-1.6 מיליארד שקל, בעוד שהציפיות באוצר היו לעודפים בהיקף של כמה מיליארדי שקלים.

אתמול דיווחה אפריקה ישראל לבורסה כי נמסר לה על-ידי בנקאי ההשקעות, שעד אתמול התקבלו מספר הצעות לא מחייבות ממשקיעים שונים, הן במסגרת המסלול למכירת החזקות בחברות הבנות שלה והן במסגרת מסלול הסדר חוב כולל לגיוס משקיע לחברה. לאור האמור לעיל, בכוונת ועדת הדירקטוריון לניהול הליכי הסדר החוב לבחון בימים הקרובים, יחד עם בנקאי ההשקעות ונציגויות מחזיקי האג"ח, את ההצעות השונות ואת אופן המשך ניהול הליכי המכירה.

לקראת הצטרפותה של קרן הריט מניבים למסחר בבורסה, התקיים אתמול השלב הציבורי של הנפקתה הראשונית (IPO), לאחר שאת עיקר הכסף גייסה בימים האחרונים בשלב המוסדי, שבו נהנתה מביקושי יתר, וגייסה כ-60 מיליון שקל באמצעות הנפקת מניות ועוד כ-200 מיליון שקל באג"ח צמודות מדד, בריבית שנתית של 2.1%.

קנון  של עידן עופר הודיעה היום על הכנסת שותף שלישי להשקעה במיזם הרכב הסיני קורוס - העיר YIBIN במחוז סצ'ואן בסין. לפי ההסכם שנחתשם בין הצדדים, עיריית ייבין תשקיע בפתיחת מפעל חדש בתוחמה, לצד השקעות במיזמי אנרגיה שיבצעו החברות ביחד עם צ'רי הסינית, בעלת 50% מקורוס.

סאפיינס  בלטה לחיוב לאחר שהחברה דיווחה היום על עסקה משמעותית בדרום אפריקה, לפיה קבוצת 'אלכסנדר פורבס', המספקת שירותים פיננסיים באפריקה, תרכוש את סל הפתרונות של סאפיינס בשלמותו.

פרוטרום  הודיעה כי חתמה על הסכם לרכישת 60% מחברת Western Flavors Fragrances Production הווייטנאמית בתמורה לכ-1.3 מיליון דולר ארה"ב (כ-28.7 מיליארד דונג וייטנאמי). זוהי הרכישה השלישית של החברה מתחילת השנה.

ישראמקו  המשיכה לרכז עניין לאחר ששותפות הגז הודיעה כי בכוונתה לחלק למשקיעים את מלוא רווחיה בשנים 2016-2019. בכוונת השותפות לגייס חוב בהיקף של כ-4500 מיליון דולר במטרה לחלק למשקיעים את מלוא רווחיה ב-2016 - כ-427 מיליון דולר (כ-1.6 מיליון שקל). סך רווחיה של השותפות ב-3 שנים הקרובות צפוי להסתכם בכ-4.5-5 מיליארד שקל.

טבע  ריכזה עניין רב בימים האחרונים הן בוול סטריט והן בת"א, לאחר שמנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר את תרופת ה-AUSTEDOO, תרופת מקור שפיתחה לטיפול בחלק מהתופעות של מחלת ההנטינגטון.

בניגוד למגמה בשוק, ריכזה עניין מניית פועלים  לאחר שהבנק הודיע כי החל בהליך כתיבת תשקיף לישראכרט. הבנק שאמור להיפרד מחברת כרטיסי האשראי שלו בוחן חלופיות שונות ביניהן חלוקת מניות החברה כדיבידנד בעין, הנפקה בבורסה, מכירה למשקיעים אסטרטגיים ובקיצור כל חלופה אפשרית נבחנת לרבות הנפקה בבורסה.

דלק קבוצה  דיווחה על הארכת המשא ומתן למכירת השליטה בחברת הביטוח הפניקס לקבוצת יאנגו הסינית ל-44 ביוני השנה, לאחר שעד המועד האחרון (סוף מארס) לא הגיעו הצדדים להבנות. בנוסף, דיווחה הקבוצה כי התמורה בגין מניותיה בהפניקס (כ-52.3% מהון המניות) עלתה ל-2.152 מיליארד שקל, לעומת 1.971 מיליארד שקל בהסכם המקורי, זאת על מנת לשקף את עליית ערכה של חברת הביטוח לאחרונה.