"הארץ" יפיץ את עיתוניו באמצעות "בר הפצה"; שוקן ומוזס יהיו שותפים בחברה למשלוחים עד הבית

רשות ההגבלים אישרה את בקשת "הארץ" לסגור את חברת ההפצה שלו ולהפיץ על ידי "בר הפצה" של נוני מוזס ועידו ברגמן בנוסף, חברה שבבעלות "הארץ", שפועלת בתחום המשלוחים עד הבית, תתמזג עם חברה של "בר הפצה" הפועלת בתחום שוקן: "החיים יוצרים שיתופים מעניינים"

רשות ההגבלים העסקיים אישרה לפני יומיים את בקשת עיתון "הארץ" לעבור לעשות שימוש בשירותי ההפצה של חברת בר הפצה ולהפסיק את השימוש בחברת ההפצה העצמאית שלו, שמפיצה כיום את עיתוניו. על הבקשה דווח לראשונה ב"גלובס".

ההחלטה הופכת את בר הפצה - שבשליטת ידיעות תקשורת של נוני מוזס וענוג סחר ויזמות של עידו ברגמן - לשליטה כמעט יחידה בשוק הפצת העיתונים למנויים. כבר היום מפיצה בר לבתי המנויים את עיתוני קבוצת ידיעות אחרונות, "מעריב" ו"גלובס", וכעת, כאמור, יימנו עם לקוחותיה גם "הארץ" ו"דה מרקר".

העיתונים היחידים שיופצו כעת לבתי המנויים באמצעות חברה עצמאית בשם אינטלקט הם "ישראל היום", שמפיץ כמות קטנה של עיתונים לבתי המנויים, ואת החלק המכריע של הגיליונות שלו מחלק בחינם בנקודות הפצה, ו"מקור ראשון" הקטן - שניהם בבעלות שלדון אדלסון. אגב, כבר כיום בר הפצה היא זו שמפיצה את כל העיתונים, כולל "הארץ", לנקודות ההפצה הקמעונאיות.

ברשות ההגבלים מסבירים את אישור הבקשה בכך כי ממילא כבר כיום מערך ההפצה של "הארץ" אינו מהווה "רסן אפקטיבי מפני הפעלת כוח שוק על ידי בר הפצה", בזכות היתרון המשמעותי לגודל שממנו היא נהנית ושבזכותו היא מציעה מחירים נמוכים משמעותית. עוד נכתב על ידי הממונה, מיכל הלפרין, כי "בשל מגמת ההתכווצות המאפיינת את שוק העיתונות המודפסת... ראוי לאפשר ל'הארץ' להתייעל בעסקיה העיקריים". עם זאת, לאישור נלווה תנאי שלפיו על בר ייאסר להעביר ל"ידיעות תקשורת" או למי מטעמה "מידע הנוגע לתוכניות העסקיות ולהתנהלות עתידית, לעלויות, לרווחיות ולמחירים של 'הארץ'".

"אין קשר בין תוכן העיתון לעסקים"

מלבד העובדה ש"הארץ", שבשליטת משפחת שוקן, יהפוך להיות לקוח של בר הפצה, העסקה בין הגופים כוללת רובד מעניין נוסף. כאן מדובר במיזוג בין שתי חברות שעוסקות בתחום הצומח של הפצה ומשלוח של חבילות עד הבית: "קשר הארץ", שבבעלות עיתון "הארץ", ו"בר הום דליברי", שבבעלות בר הפצה. לאחר המיזוג תחזיק "הארץ" ב-50% מהחברה ואילו בר הפצה - ש-50% ממנה שייכים כאמור לנוני מוזס - תחזיק ב-50% הנוספים, כך שמוזס ושוקן ייהפכו להיות למעשה שותפים עסקיים. בעיתוניו של שוקן, "הארץ" ו"דה מרקר", נמתחת לעתים קרובות ביקורת חריפה על התנהלותו התקשורתית של מוזס ועיתוניו, כפי שקרה לאחרונה למשל סביב פרשת הקלטות ביבי-נוני.

"החיים יוצרים שיתופים מעניינים", אמר על כך אתמול ל"גלובס" מו"ל הארץ, עמוס שוקן. "תחרות בעיתונות לא צריכה להפריע לשיתוף פעולה בתחומים אחרים, ומבחינתנו אין קשר בין תוכן העיתון לבין העסקים". שוקן גם מזכיר כי בין העיתונים הייתה כבר קיימת בעבר הרחוק, בין השנים 1968 ל-1982, שותפות במיזם מודעות שכונה "הלוח הכפול". כמו כן, ב-1990 העניק מוזס לשוקן הלוואה בהיקף של כמה מיליוני דולרים על רקע קשיים שאליהם נקלע העיתון "חדשות".

המיזוג יוצר לשוקן שותפות גם עם בעל השליטה הנוסף בבר הפצה - עידו ברגמן. ברגמן נשוי לשלי דנקנר, אחותו של נוחי דנקנר, וגם כאן, לפחות בפן האנקדוטלי, מדובר בשותפות פיקנטית, על רקע היריבות הגלויה בין עיתוניו של שוקן לבין דנקנר, שאף בא לידי ביטוי בחרם מודעות במשך תקופה מסוימת.

המהלך של "הארץ" לביטול חברת ההפצה הוא חלק ממהלך הקיצוצים שנאלץ העיתון לבצע בתקופה האחרונה. אתמול קיים דירקטוריון "הארץ" ישיבה מן המניין שככל הידוע לא התקבלו בה החלטות חדשות לגבי קיצוצים בעיתון, אך שוקן אינו מסתיר כי כרגע העיתון אינו עומד ביעדיו מבחינת ההכנסות משוק הפרסום ב-2017 - וכי אם המצב הזה יימשך יצטרכו לבצע שם צעדים נוספים מעבר לאלה שבוצעו לאחרונה, שחלקם עדיין לא הסתיימו. צעדים אלה כללו בעיקר פרידה מעיתונאים מבוגרים שעברו את גיל הפנסיה, וצמצום מסוים בכמות העמודים של מוספי סוף השבוע "מוסף הארץ" ו"מרקר וויק".