חוקרי מכון וולקני דורשים לחשוף את מסמכי ועדת ברנד

הוועדה להעתקת מכון וולקני לצפון: "כל החומרים שעמדו בפני חברי הוועדה הועברו לכל המשתתפים, והם נגישים לכל חבריה, לרבות מנהל מכון וולקני"

שירה ברנד / צילום: איל יצהר
שירה ברנד / צילום: איל יצהר

בעקבות החשיפה אתמול (א') ב"גלובס" על היוזמה לבדיקת אפשרות להפרטת חלק מהקניין הרוחני של מכון וולקני ומכירתו לגוף ממשלתי בסין או בהודו, התעוררה סערת רוחות בין החוקרים, וגברו הטענות בדבר המגמתיות בטיפול במכון ונגד המגמה להעבירו לצפון, בין השאר בנימוק שבכך יתפנו באזור המרכז קרקעות לבניית דירות בהיקף גדול.

ד"ר נירית ברנשטיין, יו"ר נציגות החוקרים במכון וולקני, פנתה לשירה ברנד, מ"מ ראש מינהל התכנון המכהנת כיו"ר הוועדה שמינה ראש הממשלה בנימין נתניהו לבחינת העברת המכון לצפון, בדרישה למסור לידי החוקרים את כל הפרוטוקולים והמסמכים שהגיעו לידי צוות הבדיקה. הצוות כולל מלבד ברנד את עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י); מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, שמקדם יחד עם השר אורי אריאל את העתקת המכון; ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון; ואודי אדירי מאגף התקציבים במשרד האוצר. לצוות צורף המשקיף אלי פיינרמן, מנהל מכון וולקני, ללא זכות הצבעה.

החוקרים הגישו עתירה לבג"ץ בעקבות חשיפה ב"גלובס" בחודש פברואר, בנימוק שקיים דו"ח חסוי של המועצה הלאומית למחקר ופיתוח (מולמו"פ), שהוסתר מהציבור, אשר שולל את היוזמה. המסקנה של צוות המולמו"פ היא, ש"תהליך העתקה של מכון וולקני לצפון טומן בתוכו סכנה להמשך קיום מחקר חקלאי מתקדם במדינת ישראל בשנים הקרובות ולכן יש להימנע ממנו".

חוקרי המכון טוענים, כי מסקנות הדו"ח הממשלתי הוסתרו במכוון, וכלל לא היתה כוונה להביא את מסקנות הצוות לוועדה בראשות ברנד.

עוד אומרת נציגות חוקרי מכון וולקני, כי "תגובת משרד החקלאות לדו"ח שנחשף ב'גלובס' לאחר הקמת הצוות הייתה, כי 'הדו"ח שהוזכר לא הגיע לידינו ולכן אין לנו יכולת להגיב אליו בצורה רצינית ומקצועית'. אז כיצד, אם כך, היה בכוונת הצוות לזמן את חוקרי המולמו"פ לדיוני הצוות, אם משרד החקלאות, שמנכ"ל משרדו שותף מלא לדיוני הצוות, לא הכיר את חוות הדעת? אני תמהה...

"לאור הדברים, אני פונה אלייך בשם חוקרי מכון וולקני כדי לקבל את הסטנוגרמות, הפרוטוקולים המפורטים, וכל שאר המסמכים, המצגות וכל חומר אחר שהובאו בפני חברי הצוות. אנו מניחים שחשיפת החומרים תסייע לנו להבין האם יש בכוונת הצוות לקיים דיון סביב דו"ח המולמו"פ או לזמן את חוקריה לדיוני הצוות או חלילה שמא חוות הדעת הזו הוסתרה מחברי הצוות בכוונת מכוון.

"לאור העובדה שמדובר בצוות בדיקה ציבורי חשוב, מקובל וראוי שהדיונים שיתקיימו בו יהיו שקופים לציבור הרחב, על אחת כמה וכמה לנשואי הדיון - עובדי מכון וולקני".

מטעמה של שירה ברנד, יו"ר הוועדה, נמסר בתגובה: "כל החומרים שעמדו בפני חברי הוועדה הועברו לכל המשתתפים, והם נגישים לכל חבריה לרבות מנהל מכון וולקני. ככל שיו"ר נציגות החוקרים חפצה בחומרים היא יכולה לפנות לראש המכון לקבלתם. מעבר, לכך דיוני הוועדה נעצרו בשל החלטת בג"ץ ולא משום סיבה אחרת".