הלמ"ס: ירידה של כ-21% במכירת דירות חדשות בחודש מארס

2,290 דירות חדשות נמכרו במארס - עלייה של כ-15% בהשוואה לפברואר אך ירידה חדה לעומת מארס אשתקד ■ ירידה של 6.9% במכירת דירות חדשות בינואר-מארס ■ דף כלכלת ישראל

משה כחלון, שר האוצר צילום: תמר מצפי
משה כחלון, שר האוצר צילום: תמר מצפי

בחודש מארס האחרון נמכרו בישראל 2,290 דירות חדשות, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ב'). על-פי הנתונים, מדובר בעלייה בשיעור כ-15% בהשוואה לחודש הקודם בו נמכרו 1,978 דירות חדשות בלבד, אך ירידה בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה בשיעור של כ-21%.

עוד נציין כי על-פי נתוני המגמה של הלמ"ס, כבר 10 חודשים שמכירת הדירות החדשות על-ידי הקבלנים נמצאת בירידה.

בסיכום מכירת הדירות החדשות על-ידי קבלנים מתחילת השנה עולה כי בחודשים ינואר-מארס נמכרו כ-6,840 דירות חדשות בסך-הכול, עלייה של כ-8.6% לעומת מספר הדירות החדשות שנמכרו בחודשים אוקטובר-דצמבר 2016.

עם זאת, בלמ"ס מציינים כי לאחר ניכוי הגורמים העונתיים, מסתמנת באותה תקופה, ירידה של 6.9% ולא עלייה.

במקביל, השוואת מספר הדירות החדשות שנמכרו בשלושת החודשים הראשונים של 2017 לעומת מספר הדירות החדשות שנמכרו בשלושת החודשים הראשונים של 2016 מעידה על ירידה בשיעור כ-17.6%.

בחלוקה על-פי המחוזות השונים, נראה שהמחוז בו נמכרו הכי הרבה דירות במארס 2017 הוא מחוז המרכז עם 711 דירות חדשות שנמכרו. במקביל, המחוז בו נמכרו הכי פחות דירות במארס 2017 הוא מחוז ירושלים, בו נמכרו 153 דירות חדשות בלבד.

יש לציין כי נתוני הלמ"ס המתייחסים לדירות חדשות שנמכרו, כוללות דירות חדשות בבניינים שקיבלו היתרי בנייה והתחילו להיבנות בלבד. במקביל, עוד נקודה חשובה היא שנתוני הדירות החדשות כוללים גם את דירות מחיר למשתכן שאט אט נכנסות אף הן לשוק. גם במקרה הזה מדובר רק בדירות שבנייתן החלה.

בלמ"ס לא עושים הפרדה בין דירות מחיר למשתכן לדירות רגילות שנמכרו ולכן קשה לדעת מה משקל כל קבוצה. נציין רק שאם חלקן של דירות מחיר למשתכן גדול יותר, המשמעות היא שקצב מכירת הדירות החדשות בשוק החופשי נמוך עוד יותר ממה שעולה מהנתונים.