הירידה במחיר דירה ממוצע לפי הלמ"ס - החדה ביותר מ-2007

מדד מחירי הדירות שפרסמה אמש הלמ"ס הצביע על ירידה של 2.9% במחירי הדירות הממוצעים ■ אולם, בלמ"ס מדגישים כי נתוני הרבעון האחרון הם נתונים ארעיים ■ מחירי הדירות

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו אמש (ב') ומתייחסים למחירי הדירות הממוצעים בישראל ברבעון הראשון של 2017, העידו על ירידה בשיעור 2.9%. מדובר בירידה גורפת בכל גדלי הדירות, שנעה בין ירידה בשיעור 1.3% במחיר הממוצע של דירות בנות 2.5-3 חדרים לבין ירידה בשיעור 5.8% במחיר הממוצע של דירות בנות 1.5-2 חדרים בישראל.

זו הפעם הראשונה שנתוני הלמ"ס מעידים על ירידה בשיעור כזה, והפעם הראשונה מזה כשלוש שנים שמחיר הדירה הממוצע בכלל סוגי הדירות רשם ירידה. הפעם האחרונה שהנתונים העידו על ירידה דומה הייתה ברבעון הרביעי של 2013, שגם בו נרשמה ירידה ברמה הארצית בכל גדלי הדירות - אך עם ירידה בשיעור 0.4% בלבד בממוצע הארצי. אם נלך אחורה יותר, הפעם הקודמת בה הנתונים העידו שוב על ירידה גורפת בכל גדלי הדירות הייתה ברבעון הרביעי של 2007, עם ירידה של 4.9% בממוצע הארצי. 

בעוד אין להקל ראש בנתונים, צריך לזכור שמדובר בממוצע המושפע מהטיות כאלו ואחרות. במקביל, כפי שכל הסטטיסטיקאים אומרים תמיד, יש להמתין לראות אם מדובר במגמה או במקרה בודד. ב-2013, למשל, הירידה התבררה כחד פעמית וברבעונים הבאים המחירים שבו לעלות.

נקודה נוספת: בנתוני הלמ"ס נכנסות אל תוך המשוואה גם דירות מתכנית "מחיר למשתכן". בעקבות הביקורת שנמתחה עליה בעניין זה, עדכנה הלמ"ס את שיטת החישוב כדי להתאים את משקל הדירות המוזלות למשקל הדירות הרגילות. עם זאת, קשה לבודד את הקבוצות ולהגיד עד כמה הדירות המוזלות אכן משפיעות.

בלמ"ס גם מדגישים, כי "ברבע השנה האחרון הנתונים הם ארעיים", כלומר שהנתונים אינם סופיים ועשויים להתעדכן. עוד סיבה להמתין בסבלנות לנתוני הרבעון הבא, כדי לקבוע בוודאות באיזה שיעור ירדו המחירים, אם בכלל.

מה קורה למחירי הדירות באזור השרון?

נחזור לנתוני הלמ"ס המתייחסים לרבעון הראשון של 2017. בעוד הממוצע הארצי אכן מעיד על ירידה במחיר הדירה הממוצע הארצי, בחלוקה אזורית ניתן לראות מגמה מעורבת המורכבת מירידות מחיר לצד עליות.

לפי הנתונים, הירידה המשמעותית ביותר מבין כל האזורים נרשמה דווקא באזור השרון (הוד השרון, הרצליה, חדרה, כפר-סבא, נתניה, רמת השרון, רעננה). מדובר בירידה של 6.9%, מרמה של מחיר ממוצע לדירה באזור זה של 1.866 מיליון שקל ברבעון האחרון של 2016, לרמה של מחיר ממוצע של 1.736 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2017.

ירידות נוספות נרשמו באזור ירושלים (0.6%), אזור הדרום (2.6%) ואזור חיפה והקריות (0.9%). במקביל, בעוד הממוצע הארצי העיד כאמור על ירידה, באזורים אחרים בארץ דווקא נרשמה עלייה במחיר הממוצע של דירה. כך, נרשמה עלייה בשיעור 2.8% בגוש דן, עלייה בשיעור 2.3% נרשמה באזורים חיפה והמרכז וסובב ירושלים, ובתל אביב נותר המחיר ללא שינוי.

בנוגע לירידה באזור השרון: כבר לפני כמה חודשים פרסמנו ב"גלובס נדל"ן" כי מחירי הדירות ברעננה החלו להראות סימני ירידה. במקביל, בשיחות עם "גלובס", היו יזמים שדיברו על כך שמחירי הדירות הגיעו לקצה.

עם זאת, נכון להיום  - וזה לגמרי טבעי - קשה למצוא יזם או קבלן שיאשר כי מחירי הדירות בפרויקט שלו יורדים. מיעוט הפרויקטים כתוצאה משיווק קרקע מואץ ב"מחיר למשתכן", כמו גם התייקרות הקרקעות הפרטיות ומיעוט עסקאות גם בתחום זה, עשוי גם להשפיע על המחיר כמו גם שפע בפרויקטים של תמ"א 38 במסלול חיזוק, בהם לעתים מחירי הדירות נמוכים יותר. בשורה התחתונה, שוב, צריך להמתין לתוצאות הרבעון הבא, כדי לקבוע האם מדובר במגמה.