תרחיש קיצון יגרור את הבנקים להפסד של 6.6 מיליארד שקל

בתרחיש של משבר כלכלי שיכלול ירידה של 35% במחירי הדיור, הבנקים ירשמו הפרשות להפסדי אשראי של 35 מיליארד שקל, כשליש בנדל"ן ומשכנתאות

בנקים, פינטק
בנקים, פינטק

כמדי שנה, גם בשנת 2016 ערכו בבנק ישראל הדמיה של תרחיש קיצון, בו המשק ייכנס למשבר כלכלי עמוק. תרחיש זה אמור לבדוק את הנזקים והעמידות של המערכת הבנקאית בסיטואציה שכזו.

בבנק ישראל מעריכים כי תרחיש קיצון יהיה זעזוע שמקורו באירופה ואי-ודאות לגבי המשך קיומו של האיחוד האירופי. "במקביל מתרחש זעזוע בשוק הדיור המקומי, שמביא לירידת מחירים חריפה של 35%", מציגים בבנק ישראל את התסריט הדמיוני לכאורה.

מהממצאים עולה כי "רמות ההון של הבנקים מספיקות לעמידה בתרחיש קיצון", וכי "יחסי ההון של הבנקים לא צפויים לרדת אל מתחת לסף המינימום הנדרש".

עם זאת, בבנק ישראל מציינים כי "הפגיעה במערכת הבנקאית חמורה ומתמשכת: הפסדים מצטברים של כ-6.6 מיליארדי שקל (לפני מס), תשואה להון אפסית בשנת 2017 ושלילית בשנים 2018-2019 (מינוס 2.9% , ומינוס 1.3% בהתאמה). הבנק שייפגע בצורה הקשה ביותר מהתרחיש יירד ליחס הלימות הון של 6.6% (לעומת כ-10% שיש כיום בבנקים בממוצע)".  

עוד עולה מהתרחיש כי במהלך 3 השנים ירשמו הבנקים הפסדי אשראי בהיקף של כ-35 מיליארד שקל (לפני מס).

מהממצאים עולה גם כי "ההפסדים מתיק האשראי העסקי (ללא בינוי ונדל"ן) הם כשליש מסך ההפסדים בתיק האשראי הבנקאי (כ-12 מיליארד שקל). שליש נוסף מההפסדים בתיק האשראי נובעים מענף הבינוי והנדל"ן וממשכנתאות, וזאת על רקע הירידה החדה שמניח התרחיש במחירי הדירות והפגיעה הקשה בשוק העבודה. 20% מההפסדים, שהם כ-7 מיליארד שקל, יגיעו מתחום ההלוואות הצרכניות".

באשר לתרחיש עצמו, בבנק ישראל מתארים את השתלשלותו של משבר אפשרי שכזה: "שני הזעזועים (באירופה ובשוק הנדל"ן בישראל-ע.א) משליכים לרעה הן על הצד הריאלי והן על הצד הפיננסי של המשק הישראלי, מה שיתבטא בירידה חדה של היצוא והשקעה ובעלייה חדה של האבטלה לרמה של 10.8%".

בתרחיש כזה אמנם ריבית בנק ישראל נותרת נמוכה ברמתה הנוכחית, אולם סיכון האשראי יתבטא בהעלאת ריביות ללווים. במקביל היחלשות המשק תביא לפיחות של 9% בשקל ביחס למטבעות מרכזיים למעט היורו, מדד תל-אביב 100 יאבד במצטבר כ-50% מערכו עד סוף 2018, ומרווחי התשואות על אג"ח קונצרניות יעלו מהחשש מהפסדי אשראי גדולים של החברות.

מהממצאים של בנק ישראל עולה כי "זעזוע כלכלי בישראל, כולל ירידת מחירים חריפה בשוק הדיור, צפוי להשפיע על המערכת הבנקאית משמעותית, אך לא לסכן את יציבותה. המיתון יקשה על נוטלי המשכנתאות, על משקי-הבית שנטלו הלוואות ועל העסקים לעמוד בהתחייבויותיהם, והבנקים ירשמו הפסדים גבוהים בתיק האשראי".